Iașul nu-i „o fundătură”!
Dimensiune font:
* administratorul unui site a scandalizat asociațiile civice pro-autostradă * „Acest personaj considera deunăzi în cadrul unui podcast că Moldova este o fundătură, având o atitudine ofensatoare și xenofobă la adresa locuitorilor din Moldova. Reamintim tuturor celor care consideră moldovenii o populație de mâna a doua sau că regiunea Moldovei trebuie să aibă o prioritate scăzută din punct de vedere al investițiilor în raport cu restul României, că se află în contradicție flagrantă cu valorile europene și cu politica de coeziune a Uniunii Europene”, se arată într-o postare pe rețelele de socializare a celor de la Asociația Moldova Vrea Autostradă
În varii ocazii (și tot mai des în ultima vreme), specialiștii care urmăresc lucrările de infrastructură rutieră s-au pronunțat asupra termenelor avansate pentru finalizarea unor proiecte de interes național și regional, dar și asupra problemelor legate de finanțarea acestora.
Ultima luare de poziție aparține administratorului unui site, de fapt, director executiv al ONG-ului Pro Infrastructură - care provoacă mereu îngrijorare în rândul puterii executive sau, mai nou, al asociațiile civice pro-autostradă din Iași, cunoscute în întreaga țară pentru rolul lor activ în monitorizarea acestor proiecte.
Membrii din conducerea Asociației Moldova Vrea Autostradă au avut o luare de poziție tocmai împotriva directorului executiv al ONG-ului Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea, care s-a pronunțat asupra faptului că „prioritatea rutieră numărul 1 pentru Moldova este A7. Nu e prioritară nici A8, nici Drumul Expres Bacău - Piatra Neamț (DEx5A). Acum se cere și Centura Iașului, dar este extrem de scumpă și nu este o prioritate națională”... „Considerăm aceste afirmații profund jignitoare la adresa a peste 4 milioane de cetățeni moldoveni, dintre care peste 760.000 doar în județul Iași. Este inadmisibil ca o voce ce pretinde a reprezenta o organizație apolitică și echidistantă în domeniul infrastructurii la nivelul întregii țări să promoveze o viziune atât de dezechilibrată și lipsită de fundament strategic. Același personaj considera deunăzi în cadrul unui podcast că Moldova este o fundătură, având o atitudine ofensatoare și xenofobă la adresa locuitorilor din Moldova. Reamintim tuturor celor care consideră moldovenii o populație de mâna a doua sau că regiunea Moldovei trebuie să aibă o prioritate scăzută din punct de vedere al investițiilor în raport cu restul României, că se află în contradicție flagrantă cu valorile europene și cu politica de coeziune a Uniunii Europene, care pune în centrul său dezvoltarea echilibrată a regiunilor și diminuarea disparităților dintre acestea”, se arată într-o postare pe rețelele de socializare a celor de la Asociația Moldova Vrea Autostradă.
Membrii boardului Moldova Vrea Autostradă amintesc faptul că Autostrada Unirii reprezintă o prioritate națională și europeană, că „A8, Ungheni - Iași - Târgu Mureș, NU este un moft local, ci o prioritate națională și europeană, recunoscută prin Planul Național de Amenajare a Teritoriului - Secțiunea I : Rețelele de transport (Legea 363/2006), recunoscută, încă din 2012 de Comisia Europeană, ca parte a rețelei principale TEN-T Core, recunoscut, de esemenea, prin Master Planul General de Transport al României (HG 666/2016), reconfirmată în Planul Investițional 2021–2030 (HG 1.312/2021) ca proiect prioritar, identificată ca proiect Flagship al Programului Operațional Transport 2021-2027 (aprobat de Comisia Europeană în 2022)”. „Această autostradă este singura cale logică și eficientă pentru ca Moldova să se conecteze direct cu vestul țării și al Europei, fără a fi obligată să treacă prin București, cu filtrare pe axa sudică. Investitorii vestici și marile fluxuri logistice caută calea directă – și aceasta este A8, nu A7. Cercetările arată că A8 asigură cel mai mare câștig de timp (42%) pentru transportul de mărfuri în raport cu alte variante transcarpatice studiate”, spun cei din conducerea Asociației Moldova Vrea Autostradă.
„Centura Iașului nu este o dorință a ieșenilor, ci o necesitate de mobilitate și dezvoltare regională, într-un pol urban major al țării”.
Cât privește Centura Iașului, boardul asociației civice își reafirmă poziția, și anume că proiectul „nu este un lux, ci o necesitate”. „Afirmația că solicitarea pentru Centura Iașului este scumpă și nu o prioritate națională reflectă o mentalitate periculoasă, care pune în opoziție nevoile reale ale unor comunități întregi cu un buget centralizat dezechilibrat. Centura Iașului nu este o dorință a ieșenilor, ci o necesitate de mobilitate și dezvoltare regională, într-un pol urban major al țării. Traficul greu care tranzitează acum orașul a făcut ca Iașul să fie în topul celor mai poluate orașe din România, punând în pericol sănătatea și calitatea vieții pentru aproape jumătate de milion de oameni. În același timp, centura Iașului la profil de autostradă este parte componentă a Autostrăzii A8”, mai spun cei de la Moldova Vrea Autostradă.
Membrii asociației civice vorbesc chiar de „discriminare regională”, atâta vreme cât „Clujul beneficiază de metrou finanțat din PNRR și din bugetul de stat, de centuri „de diamant” sau de linii ferate rapide pe trasee considerate secundare la nivel UE, Timișoara este favorizată investițional în ciuda priorităților transpartinice, Constanța beneficiază de investiții majore în infrastructura portuară, iar Moldova este privită de dl. Ciurea ca o regiune de rang secund. Astfel de abordări încurajează o fractură gravă între regiuni, contrară principiilor de coeziune și dezvoltare echitabilă asumate de România, principii care ar trebui sa fie recunoscute de către orice persoană care conduce o asociația pro infrastructură de anvergură națională”, mai spun cei de la Moldova Vrea Autostradă, care condamnă public această poziție exprimată de conducerea ONG-ului Pro Infrastructură căruia îi solicită reformularea publică sau retragerea imediată a declarațiilor jignitoare și prezentarea de scuze publice tuturor locuitorilor Moldovei. Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau