Căminele pentru persoane vârstnice nu vor mai putea fi afaceri cu profit/ Statul schimbă legea și le transformă în întreprinderi sociale

Dimensiune font:

| 19-09-2023 20:27

 batrani pensie azil

Ministerul Muncii pregătește o schimbare importantă pentru cei care se ocupă de administrarea căminelor de îngrijire a persoanelor vârstnice. Modificarea îi vizează pe cei care administrează aceste cămine prin intermediul unor societăți comerciale cu scop lucrativ. Mai exact, îi lasă fără aproape tot profitul obținut, pentru că vor fi nevoiți să reinvestească 90 la sută din profit în dezvoltarea serviciului social.

Potrivit ministerului Muncii, care a pus în transparență publică modificările legislative în perioada 8-17 septembrie, unul dintre articole vizează o schimbare a legii asistenței sociale 292/2011:


”Art. 37. (1) Furnizorii de servicii sociale sunt:

a) persoane juridice de drept public, care au atribuţii stabilite prin lege privind acordarea serviciilor sociale;
b) persoane fizice sau juridice de drept privat, cu sau fără scop lucrativ, care au prevăzute în actul de înfiinţare/statut acordarea de servicii sociale așa cum sunt clasificate în Nomenclatorul serviciilor sociale;
(2) Furnizorii de servicii sociale prevăzuți la alin.(1) pot fi:

a) serviciile publice de asistență socială cu personalitate juridică;
b) unitatea administrativ-teritorială, prin primărie, pentru serviciile publice de asistență socială organizate ca un compartiment funcțional în aparatul de specialitate al primarului;
c) asociațiile de dezvoltare intercomunitară înființate de mai multe unități administrativ teritoriale în vederea furnizării în comun a serviciilor publice de asistență socială și/sau a serviciilor sociale;
d) structuri specializate ale administrației publice centrale;
e) asociațiile, fundațiile și federațiile;
f) cultele recunoscute în România;
g) formele de exercitare independentă, în condiții de liberă practică, ale profesiei de asistent social, prevăzute la art.9 din Legea nr.466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările și completările ulterioare;
h) persoanele fizice autorizate în condiţiile legii;
i) întreprinderile sociale atestate în baza prevederilor art.8 alin.(1) din Legea nr.219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Toți furnizorii de servicii sociale, atât publici cât și privați, sunt obligați să respecte prevederile legislative, aplicabile serviciilor sociale furnizate.”

Iar în expunerea de motive a proiectului, este menționată și „revizuirea criteriilor de acreditare a persoanelor juridice care doresc să obțină calitatea de furnizori de servicii sociale, vizând în principal interzicerea prestării serviciilor sociale de către operatorii economici cu scop lucrativ, cu excepția celor care sunt întreprindere socială.”

Un cititor Economedia, care reprezintă o societate comercială ce administrează un cămin pentru persoane vârstnice cu 17 beneficiari este nemulțumit de noile prevederi.

„Oferim servicii sociale în România de 8 ani. În această perioadă ne-am dezvoltat și am oferit servicii fără a încălca legislația în vigoare, am încercat să fim cât mai buni. Recunoaștem că scopul este unul social, dar ca și orice om, dorim sa creștem, să ne dezvoltăm și totodată să câștigăm mai mult și nu ne este rușine să spunem că dorim să obținem profit. Practic, prin această modificare nu va mai putea oferi servicii sociale nicio societate comercială din România care dorește sa obțină profit!”, ne-a spus citititorul Economedia, care nu a dorit să își facă publică identitatea.

El se teme că schimbările avute în vedere de autorități i-ar putea desființa afacerea dacă societățile comerciale nu vor mai putea administra cămine pentru îngrijirea vârstnicilor.

Conform Registrului electronic unic al serviciilor sociale la data de 6 septembrie 2023, erau 3.788 furnizori de servicii sociale acreditați, din care furnizori publici 1.535, respectiv 2.253 furnizori privați (1.666 organizații neguvernamentale; 165 culte recunoscute de lege; 422 operatori economici cu scop lucrativ, în condiții speciale, prevăzute de lege), a precizat ministerul Muncii într-un răspuns pentru Economedia.


În cele 402 cămine de batrâni ale Asociațiilor și Fundațiilor sunt 15.788 de locuri, cele 225 de societăți comerciale au 10.107 locuri, iar în cele 120 cămine publice sunt 1.076 de locuri.

Cititorul Economedia care spune că vrea și profit din afacerea pe care o administrează estimează că în cele peste 200 de societăți comerciale care administrează cămine de bătrâni lucrează circa 5.000 de angajați.

Modificările din lege, spun surse din ministerul Muncii pentru Economedia, nu duc însă la închiderea societăților respective, ci sunt prevederi din legea 219/2015 privind economia socială care sunt acum transpuse și în altă lege.

Potrivit surselor citate, „nu se desființează nimic ca efect al actului normativ. Se intenționează să fie introdusă o normă tranzitorie ca licențele în vigoare să continue până la data expirării. Ulterior își pot schimba forma de organizare din Societăți (Comerciale) în Întreprinderi Sociale. Particularitatea în cazul întreprinderilor sociale e că se impune, prin lege, ca 90% din profitul realizat e să fie reinvestit în scopul dezvoltării serviciului social. Este un model european care a funcționat cu succes în țările de lângă noi. Totuși vorbim despre un domeniu în care activitatea nu e neapărat un business ci mai degrabă o vocație în care primează grija față de ceilalți.”

Cititorul Economedia, administrator de cămin privat, este însă de altă părere: „În toată lumea există cămine de batrâni administrate de societăți private sau fonduri de investiții. Acolo nu se pune problema de profit? Fără profit cine va mai face noi investiții? Ne bazăm pe Biserică și ONG care se bazează pe subvenții și donații pentru a putea îngriji bătrânii?”

Tot el mai spune că trebuie să se schimbe și atitudinea echipelor de control pentru ca situația din căminele cu probleme să se îmbunătățească. „La ce ajută atâtea proceduri si registre?, am întrebat. Am primit următorul răspuns (de la un reprezentant AJPIS): Și când venim în control la ce vreți să vă controlăm? Niciodată, nici la ultimele controale din iulie și august nu s-au dus să pună mâna pe un bătrân, să verifice ce este cu el!”

Proiectul de lege va fi dezbătut public în perioada următoare, iar după includerea modificărilor care ar putea fi făcute, documentul va ajunge în ședința de guvern, cu avizele necesare și de la celelalte instituții. 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
O primă decizie de a elimina de pe TikTok propaganda pro-rusească: „Conținut ilegal, poate duce la dezinformare gravă”
11/04/2025 13:54

 Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a inceput să analizeze mesajele pro-Rusia si pro-Putin de pe platforma chinezească TikTok si a luat o primă decizie de eliminare a unui astfel de c ...

Statele Unite au ajuns la un acord cu Panama pentru desfăşurarea de trupe în apropierea canalului
11/04/2025 13:04

 Trupele americane sunt autorizate să fie desfăşurate in jurul Canalului Panama, conform unui acord bilateral văzut joi de AFP, o concesie majoră făcută Washingtonului, chiar dacă posibilitatea uno ...

Răbdarea SUA cu Rusia în privința Ucrainei este pe sfârșite. Condiția „esențială” pusă de Washington pentru negocieri cu Kremlinul. „Nu se mai poate discuta nimic”
11/04/2025 12:54

 Departamentul de Stat al SUA a transmis că „nu se mai poate discuta nimic” despre Rusia si Ucraina pană cand "crimele nu incetează. O incetare a focului care ar pune capăt „mă ...

Războiul comercial SUA-China a 'explodat': Chinezii anunță majorarea tarifelor la 125%
11/04/2025 11:38

China a anuntat că va majora tarifele pentru bunurile americane la 125%. Este răspunsul Chinei după ce presedintele american Donald Trump a crescut tarifele pentru bunurile chinezesti tot la 125%. Pe măsur ...

Vremea își face de cap! Meteorologii anunță ninsori, viscol, ploi și vânt puternic / Când vom vedea, din nou, în termometre 20 de grade
11/04/2025 11:35

Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) informează că pană duminică la munte va ninge viscolit şi se va depune strat nou de zăpadă, de pană la 20 de centimetri, iar in restul ţării vor fi, lo ...

Fechet: Avem prima estimare științifică în legătură cu numărul de urși bruni care trăiesc în pădurile din România: sunt între 10.419 și 12.770 exemplare
11/04/2025 08:52

Ministrul mediului, Mircea Fechet, anuntă prima estimare stiintifică in legătură cu numărul de ursi bruni care trăiesc in pădurile din Romania: sunt intre 10.419 si 12.770 exemplare. Aceasta este concl ...

Comercianții și patronii pot răsufla ușurați – Piedone e în vacanță în Dubai!
11/04/2025 08:47

Comerciantii si patronii pot răsufla usurati – Piedone e in vacantă in Dubai! Presedintele Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Cristian Popescu Piedone, a luat o binemeritată pau ...

Revolut, anunț de ultimă oră către utilizatori: cu ce îmbunătățiri vine fintech-ul
11/04/2025 08:45

Revolut aduce un anunt de ultim moment in atentia utilizatorilor aplicatiei, despre plătirea taxelor si a impozitelor. Fintech-ul va avea disponibilă o nouă functionalitate, prin intermediul căreia clientii ...

UE suspendă primul val de contramăsuri la tarifele SUA, pe durata celor 90 de zile în care tarifele reciproce americane sunt suspendate – corespondență de la Bruxelles
10/04/2025 14:28

Uniunea Europeană suspendă primul val de contramăsuri la tarifele impuse de Statele Unite, după ce presedintele american Donald Trump a anuntat că suspendă timp de 90 de zile aplicarea tarifelor reciproce ...

ActiveNews a câștigat procesul cu MAE pentru adevărul despre Canalul Bâstroe. Ucraina a atentat la Delta Dunării și securitatea României cu sprijin de la București. Urmează să executăm MAE pentru divulgarea Notei Verbale de aprobare. SENTINȚĂ DEFINIT
10/04/2025 06:58

Au trecut doi ani si o lună de cand am incercat să aflăm pe căi normale un răspuns firesc de la Ministerul de Externe al Romaniei la o intrebare foarte fierbinte la ora aceea: cine a dat aprobarea din part ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei