Regii licitaţiilor trucate

default

Dimensiune font:

| 14-09-2016 06:00

Două rapoarte explozive arată cum, în ultimii doi ani, s-a furat pe rupte din banul public în judeţul Iaşi * licitaţii cu dedicaţie, sporuri salariale nejustificate, plata incorectă a unor debite sunt doar câteva din sursele de muls preferate ale acestor instituţii * Curtea de Conturi şi Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice au găsit prăpăd în ograda unor instituţii publice ieşene şi a unor primării, în cadrul unor investiţii de milioane de lei * rapoartele scot la suprafaţă nereguli în consolidarea Catedralei Mitropolitane şi licitaţii suspecte la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi


În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii salariale nejustificate, lipsa auditului intern, Iaşul este arătat cu degetul la toate capitolele. Exemple stau în modul eronat în care s-au gestionat debite la nivelul Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Iaşi, majorări salariale şi sporuri nejustificate la nivelul Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi Materialului Săditor Iaşi, dezastru în contabilitatea Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. Dr. G.I.M. Georgescu” Iaşi, iar auditul public intern, în cadrul unor instituţii ieşene precum Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi Materialului Săditor (ITCSMS) Iaşi nici nu a existat. Problemele organizării auditului intern au generat, la rândul lor, alte ilegalităţi, în contextul în care nu exista un control al modului în care s-a cheltuit banul public în instituţiile respective. La AJPIS Iaşi, de exemplu, inspectorii au descoperit că, în perioada 2014 s-a plătit o sumă de 429 mii lei, reprezentând cheltuieli de deviz, peste cotele legale sau cele contractate, inclusiv penalităţi. În aceeaşi perioadă, la ITCSMS Iaşi s-au găsit probleme cu nemiluita, începând de la majorarea nelegală a cheltuielilor de personal prin spor de toxicitate, spor de antenă, plata unor indemnizaţii aferente concediului de odihnă peste cuantumul legal ori promovarea unui funcţionar public pe o treaptă de salarizare necorespunzătoare.

 

Nereguli la Mitropolie şi la Institutul de Cardiologie

 

În 2014, Curtea de Conturi a găsit primele nereguli în contractele de consolidare a firmei care s-a ocupat de Catedrala Mitropolitană. Potrivit ultimului raport anual, la această investiţie s-a alocat, în perioada anilor 2013 – 2014, prin transfer către Compania Naţională de Investiţii, suma de 967 mii lei pentru lucrări de intervenţie în primă urgenţă, în situaţia în care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice nu avea elaborate şi aprobate reglementări pentru stabilirea condiţiilor şi modalităţii de virare a unor asemenea fonduri. Este inexplicabil cum MDRAP a dat aceşti bani şi, mai mult, Compania Naţională de Investiţii nu a justificat lucrările de intervenţie în primă urgenţă, utilizând sumele pentru plata unor servicii de proiectare şi lucrări de consolidare la Catedrala Mitropolitană Iaşi.

La Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. Dr. G.I.M. Georgescu” Iaşi, auditul Curţii de Conturi a observat că nu s-a constituit şi evidenţiat fondul de dezvoltare al spitalului, în sumă de 3.494 mii lei, nu s-au întreprins demersuri în vederea recuperării cheltuielilor efectuate pentru servicii medicale invalidate. Mai mult, s-au decontat nelegal unele servicii financiar-contabile, de audit, medicină generală, juridice, asistenţă în inginerie.

 

Corecţii de aproape un milion de lei

 

Curtea de Conturi a descoperit, în proiectul de reabilitare şi modernizare a Campusului „Tudor Vladimirescu”, mai multe nereguli în procedura de licitaţii. Controlul efectuat în 2014 arată că, „din verificarea procedurii de atribuire a contractului de furnizare a două module cogenerative pentru energie electrică şi termică cu accesoriu lucrări şi punere în funcţiune, a reieşit faptul că autoritatea contractantă (Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi Iaşi – n.r.) a restricţionat accesul operatorilor economici la procedura de atribuire a contractului de furnizare, prin impunerea în fişa de date a achiziţiei a unor cerinţe minime de calificare disproporţionate în raport cu natura şi complexitatea contractului de achiziţie publică”. S-au ridicat astfel semne de întrebare dacă licitaţia ar fi fost cu dedicaţie, în condiţiile în care nu s-au specificat anumite detalii tehnice şi standarde de calitate. În acest caz, Curtea de Conturi a recomandat aplicarea unei corecţii financiare de 5% din valoarea contractului, respectiv 1.002 mii lei, impactul financiar asupra cheltuielilor verificate fiind de 972 mii lei.

Acelaşi procedeu s-a petrecut la nivelul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, cu ocazia unor lucrări la DN 29 Suceava-Botoşani, pe o lungime de 39 de kilometri. În urma verificărilor, Curtea de Conturi a sesizat nereguli referitoare la utilizarea unor cerinţe de calificare nelegale şi nerelevante, având caracter restrictiv în ceea ce priveşte demonstrarea experienţei similare, iar pagubele au fost însemnate. „Pentru abaterile identificate s-a aplicat valoarea cea mai mare a corecţiei financiare de 10% din valoarea contractului, respectiv suma de 6.455 mii lei, impactul financiar asupra cheltuielilor declarate în anul 2014 fiind de 3.216 mii lei”, arată raportul Curţii de Conturi. Acestea nu au fost singurele nereguli în licitaţiile DRDP Iaşi. Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice a avertizat, în două rânduri, conducerea DRPD Iaşi pentru întârzieri în transmiterea anunţului de atribuire pe SEAP.

Prăpăd în contabilităţile primăriilor

 

În 2014, mai multe primării ieşene au apelat la Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurală prin intermediul Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale. Controlul efectuat în privinţa cheltuielilor efectuate a arătat că, la nivelul consiliilor locale Dumeşti şi Mogoşeşti, AFIR a avizat în mod eronat şi decontat cheltuieli reprezentând contravaloarea unor servicii, bunuri sau lucrări de construcţii şi instalaţii, în condiţiile în care au fost constatate nereguli în procedura de achiziţie desfăşurată de aceşti beneficiari. Astfel, s-au virat sume importante de bani pentru investiţii finanţate prin FEADR, în condiţiile în care existau suspiciuni în licitaţiile organizate de cele două primării. În acest caz, raportul arată că a fost derulată o procedură de achiziţii pentru servicii de proiectare şi asistenţă tehnică în condiţiile în care aceste servicii erau deja efectuate, beneficiarii au încredinţat serviciile de dirigenţie de şantier unei persoane fizice organizate ca întreprindere individuală, care nu era atestată în acest sens şi care la rândul său a subcontractat în totalitate aceste servicii, au fost subcontractate în mod necorespunzător o parte a lucrărilor sau serviciilor, ofertantul câştigător nu a făcut dovada îndeplinirii cerinţelor din fişa de date a achiziţiei privitoare la capacitatea tehnică şi/sau profesională, ba mai mult, la data vizitei pe teren a auditorilor, a rezultat faptul că executantul nu şi-a îndeplinit contractul încheiat cu beneficiarul, aflându-se în insolvenţă. În urma acelui control, impactul financiar total stabilit a fost de 2.837 mii lei.

 

Primării amendate pentru contractele cu dedicaţie

 

În paralel, un control efectuat anul trecut de Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice a scos la suprafaţă contractele pentru care s-au încercat tentative de fraudare a licitaţiei. Din acest motiv, mai multe comune ieşene au fost amendate. De exemplu, în cadrul unei achiziţii de 10.000 tone de produse de balastieră, administraţia comunei Belceşti a fost amendată cu 50.000 lei pentru divizarea contractului de achiziţie publică, în contracte de valoare mai mică, cu scopul de a evita publicarea licitaţiei pe SEAP.

Tot aici, pentru un proiect de amenajare a drumurilor de acces la exploataţiile agricole din Belceşti, primăria a primit avertisment pentru netransmiterea ori transmiterea cu întârziere în SEAP a unei notificări cu privire la achiziţia directă, a cărei valoare depăşeşte echivalentul în lei a 5.000 euro, şi un alt avertisment pentru neaplicarea unei proceduri de atribuire competitive, pentru încheierea contractului, în proiectul de extindere a sistemului de alimentare cu apă în comună. Pentru aceleaşi nereguli a fost aplicată o amendă de 40.000 lei la Popeşti, iar la Butea, primăria a fost sancţionată cu 80.000 lei în contractul de lucrări pentru modernizarea DC 82D, pentru neaplicarea procedurii de atribuire competitivă. Culmea, nici unul dintre primarii acestor unităţi administrativ-teritoriale nu îşi amintesc de aceste amenzi, poate şi pentru a nu recunoaşte modul suspect în care se dau contractele pe tarlaua lor. 

 

Cum se dezvoltă Iaşul din punct de vedere agricol EXCLUSIV


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Merită Iaşul o asemenea palmă după tot ce-a făcut pentru scrima românească?
18/09/2013 05:30

 Ce nume mari au fost trecute pe afişul Campionatelor Naţionale de sabie pentru juniori, desfăşurate la sfarşitul săptămanii trecute la Iaşi, atat in Sala Polivalentă, cat şi la Palas Mall! Orice ...

50 milioane de euro pentru 18 proiecte
14/08/2013 05:45

Autorităţile locale şi judeţene din Iaşi au un grad redus de absorbţie al fondurilor europene. Valoarea totală a banilor plătiţi efectiv de Comisia Europeană se ridică la 206 milioane lei, potrivit i ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei