Cei mai săraci dintre cei săraci

default

Dimensiune font:

| 29-11-2012 00:00

 

ultimii patru ani au reprezentat o perioadă sumbră pentru angajaţii din Regiunea de Nord Est * criza financiară s-a resimţit acut în buzunarele tuturor categoriilor de salariaţi * dacă în urmă cu patru ani salariul mediu era, în unele domenii, mai mare decât cel calculat la nivel naţional, acum acest lucru este de domeniul istoriei

 

Cea mai săracă regiune a ţării nu se dezice de „renumele” creat. Salariile mici şi în continuă scădere în ultimii patru ani sunt printre realităţile cu care se confruntă zilnic mii de familii din zona Moldovei. În niciunul dintre judeţele din această arie ultimii patru ani nu au adus veşti bune în ceea ce priveşte evoluţia salarială.

Iaşul anului 2008 arăta, cel puţin în statistici, ca un judeţ în care, cu toate că media salarială era sub cea naţională, mai existau şi unele „vârfuri”, unii angajaţi fericiţi, care încasau lefuri la nivel de Capitală. „În anul 2008 media salariului net la nivel naţional a fost de 1.309 lei, iar în Iaşi de 1.257 de lei. Două dintre domeniile în care am reuşit atunci să depăşim media pe ţară erau învăţământul, cu 1.894 de lei şi sănătatea, cu 1.425 de lei salariul mediu net”, a precizat Gheorghe Chirilă, directorul Direcţiei Judeţene de Statistică Iaşi. În toate celelalte domenii de activitate, însă, judeţul se clasa încă de atunci sub media naţională. Cele mai mici salarii au fost, astfel, încasate de angajaţii din agricultură, construcţii şi comerţ. În prezent, salariaţii ieşeni se află, în continuare, sub media naţională. Dacă salariul mediu net calculat la nivel naţional era de 1.538 de lei, cel din judeţ era de doar 1.411 lei.

Bacăul, la coada clasamentului

În luna noiembrie a anului 2008, judeţul Bacău avea un salariu mediu net de 1.330 de lei. O ultimă comparaţie la nivel de ţară s-a realizat de către Institutul Naţional de Statistică la finele anului 2011 când Bacău s-a regăsit la coada clasamentului, acolo unde a fost aruncat de criză, iar salariaţii nu a mai putut recupera tăierile salariale, având un salariu mediu net de 1.230 de lei (-8%). Recent, Direcţia de Statistică a realizat o nouă analiză a lefurilor băcăuanilor şi s-a constatat că în iulie salariul mediu net a fost de 1.231 de lei, adică a crescut doar cu 1 leu, leu pe care angajatul de rând nu l-a simţit din cauza preţurilor care au explodat şi a fost mai mic cu 100 de lei faţă de nivelul din 2008. Pe domenii de activitate, în vara acestui an cei mai câştigaţi au fost cei din industrie şi construcţii, care au încasat un salariu de 1.285 de lei, cei din agricultură, pescuit, silvicultură cu 1.274 de lei şi serviciile cu aproape 1.200 de lei. În cazul judeţului Bacău, câştigul mediu net salarial reprezintă 57,1 % din cel existent în capitală şi 79, 1 % din media naţională, Bacăul ocupând locul 25 în ţară.

Salariile profesorilor suceveni au scăzut considerabil

Şi salariile sucevenilor au scăzut considerabil în ultimii patru ani mai ales în rândul bugetarilor. Cei mai afectaţi au fost profesorii suceveni ale căror lefuri au înregistrat scăderi semnificative în perioada 2008 – 2010.

Aşadar, potrivit Direcţiei judeţene de Statistică Suceava în anul 2008 salariul mediu net al unui cadru didactic era de 1529 de lei. În anul 2010 salariul net al unui profesor a scăzut la 1371 de lei. Scăderi au fost înregistrate şi în alte domenii în care activează bugetari. Cât priveşte domeniul construcţii care este reprezentant în mare parte de firme private, salariile nete au crescut. Leafa netă medie a unui constructor era în anul 2008 nu mai puţin de 876 de lei, faţă de 991 de lei cât a fost în anul 2010.

Creştere uşoară a salariilor în Neamţ

Potrivit Direcţiei Regionale de Statistică (DRS) Neamţ, câştigul salarial nominal mediu net lunar a crescut uşor în perioada 2008 –2011, de la 1.040 lei, la 1.114 lei. Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat se situează pe primul loc în topul lefurilor. Astfel, în 2008, salariul mediu net era de 2.637 de lei, iar în 2011, 2.767 lei. Pe locul 2, în top se situează salariile nemţenilor care lucrează în domeniul intermedierilor financiare şi asigurărilor -2.313 lei, în 2008, câştigul înregistrând o scădere de 23 de lei, ajungând la 2.290 lei, anul trecut. Şi în administraţie publică şi apărare, asigurări sociale din sistemul public se câştiga bine în urmă cu câţiva ani. Astfel, salariul mediu net lunar în 2008 a fost 2.162 de lei, dar criza financiară şi măsurile de austeritate au diminuat considerabil câştigul lunar, până la 1.539 de lei în 2011. Recesiunea economică nu a afectat prea tare câştigurile celor care activează în acest sector, în 2011, salariul mediu net fiind de 1.670 lei. În 2008, salarii mari s-au plătit şi în învăţământ - 1.402 lei. Cele mai mici salarii au fost încasate de cei care lucrează în activităţi de servicii administrative şi activităţi de servicii suport - 633 lei, hoteluri şi restaurante – 631 lei. Până în 2011, salariile în anumite domenii de activitate au înregistrat scăderi. Astfel, în învăţământ salariul a ajuns la 1.132 lei, iar în transport şi depozitare - 1.143 lei.

Creştere „anemică” la Vaslui

În anul 2008 în judeţul Vaslui, salariul net lunar în industrie era de 895 de lei, în construcţii – 915 şi servicii 608. În 2012, luna august în agricultură, salariul net lunar era de 1.139 de lei. În industrie şi construcţii de 1029 lei şi în servicii 1.114 lei lunar.

Creşterea salariilor se poate vedea limpede este destul de anemică şi totodată explicabilă. Atât timp cât din 2009 economia nu s-a dezvoltat, s-a contractat, atât timp cât impozitul forfetar a pus pe butuci mii de firme, atâta vreme cât agenţii economici s-au confruntat cu o fiscalitate excesivă, e logic faptul că nu au avut de unde da mai mulţi bani salariaţilor”, a declarat Ovidiu Copacinschi, preşedintele Asociaţiei Patronale a IMM-urilor Vaslui. (Grupaj coordonat de Dana Chiru)

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:49

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei