Dan Armeanu, Vicepreședinte ASF: Fondurile de pensii private din România s-au situat în 2023 pe locul 7 din 71 de state analizate de către OCDE.

Dan-Armeanu-vicepreședinte-ASF

Dimensiune font:

| 08-07-2024 20:06

În ultimii ani, pe fondul creșterii decalajelor demografice, au fost întreprinse eforturi intense de reformă a sistemelor de pensii, care au implicat dezvoltarea sistemelor de pensii finanțate prin capitalizare și gestionate de sectorul privat. Astfel de sisteme vor juca un rol din ce în ce mai important în asigurarea veniturilor la pensie, iar activele de pensii private vor juca un rol din ce în ce mai important pe piețele financiare, în special ca sursă de economisire pe termen lung.

Fondurile de pensii private din România au performat puternic în ultima perioadă depășind nivelurile rentabilității înregistrate în perioada anterioară pandemiei, rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii administrate privat fiind de 7,36% la finalul lunii mai 2024. Chiar dacă în ultimii ani piețele financiare au experimentat fluctuații considerabile, fondurile de pensii private au dat dovadă de reziliență, șocurile temporare fiind resorbite rapid, trendul actual fiind de creștere continuă și susținută.

 Activele totale acumulate în sistemului de pensii private au ajuns la valoarea de 29,04 mld. EUR, cu o creștere a activelor din ultimul an de 29,52%. Ca procent din PIB, activele fondurilor de pensii private reprezintă 8,18%. Fondurile de pensii administrate privat însumează active de 28 mld. EUR, în timp ce fondurile de pensii facultative au ajuns la 1,04 mld. EUR. Față de finalul anului 2023, activele fondurilor de pensii private au crescut cu 9,96%, fapt datorat în special evoluției pozitive a acțiunilor listate la BVB, acestea având un randament de 25% în această perioadă.

 Luând în considerare valoarea totală a activelor fondurilor de pensii private de la finalul anului 2023, comparativ cu finalul anului 2022, acestea au avut o creștere de 31,35%, fapt care situează fondurile de pensii din România pe locul 7 din 71 de state analizate de către OCDE în studiul Pension Market in focus 2023. Conform aceluiași studiu, creșterea la nivel global a activelor de pensii private din anul 2023 a fost rezultatul unor progrese atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Pe termen scurt, jurisdicțiile raportoare au atribuit creșterea activelor câștigurilor din investiții în 2023. Inflația și creșterea salariilor au susținut, de asemenea, creșterea valorii contribuțiilor virate din salarii. Pe termen lung, creșterea activelor reflectă, de asemenea, maturizarea sistemului de pensii private în multe țări, cu un aflux tot mai mare de contribuții care depășește încă nivelul sumelor plătite din sistem. De exemplu, multe țări au încercat să își consolideze sistemul de pensii private și să crească numărul de persoane care economisesc în vederea pensionării prin instituirea obligativității de participare la un plan de pensii private (de exemplu Armenia, Grecia și Georgia), prin introducerea programelor de aderare automată.

Activele fondurilor de pensii private au fost investite cu precădere în titluri de stat emise de statul Român, într-un procent de 65,11%. Fondurile de pensii private au mai investit în acțiuni 25,20%, în obligațiuni corporative 4,49%, în organisme de plasament colectiv 2,76%, depozite bancare 1,29%, precum și în alte instrumente un procent de 1,14% (obligațiuni municipale, obligațiuni emise de organisme străine neguvernamentale, ETC, etc.).

Din totalul activelor sistemului de pensii private un procent de peste 93% este investit în instrumente emise de România, fondurile de pensii private contribuind la susținerea pe termen lung a necesarului de finanțare a statului, care utilizează sumele atrase inclusiv pentru investiții ce generează la rândul lor o creștere economică sustenabilă. Prin investițiile efectuate atât pe piața primară, cât și pe piața secundară, fondurile de pensii private au devenit principalii investitori instituționali din România contribuind la dezvoltarea sustenabilă a pieței de capital.

Pe lângă creșterea activelor fondurilor de pensii private, s-a înregistrat și o creștere a numărul total de participanți. La finalul lunii mai 2024 numărul total de participanți a ajuns la 8,96 mil. cu o creștere a numărului de participanți din Pilonul II de 147 mii de participanți. Totodată, se evidențiază o creștere vizibilă a interesului românilor pentru pensiile facultative în ultimul an, numărul participanților crescând cu 95 mii participanți, ceea ce reprezintă o creștere de 14% față de aceeași perioadă a anului anterior.

În contextul procesului de aderare al României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), la începutul lunii iunie 2024 a avut loc la sediul organizației de la Paris evaluarea României în Grupul de lucru al OCDE pentru pensii private (WPPP). Această evaluare constă în analiza detaliată a modului în care practicile și politicile României în domeniul pensiilor private se aliniază la cele două instrumente juridice OCDE în domeniu, respectiv Recomandarea privind principiile cheie referitoare la reglementarea pensiilor private și Recomandarea privind buna proiectare a planurilor de pensii cu contribuții definite.

Conform principiilor de bază ale OCDE, investițiile fondurilor de pensii private trebuie să fie aliniate cu orizontul investițional, cu obiectivele de risc și randament, respectiv să țină seama de natura pe termen lung a economisirii pentru pensionare și a eventualelor obligații viitoare.

Fondurile de pensii private iau în considerare cerințele cantitative și principiile de prudență în efectuarea investiților, ținând seama de obiectivele de calitate, securitate, lichiditate și rentabilitate. Reglementările privind investițiile ar trebui să ia în considerare principiile legate de diversificarea și dispersia riscurilor. În acest sens, investițiile în străinătate ale fondurilor de pensii private ar trebui să fie permise, sub rezerva respectării principiilor de gestionare prudentă. Astfel, posibilitatea investirii în emitenți din alte state este strâns legată de analiza riguroasă a riscurilor și oportunităților aferente investiției.

În acest context, au fost apreciate progresele realizate de țara noastră în vederea alinierii la instrumentele juridice și la practicile promovate de OCDE. O modificare legislativă importantă din acest an a reprezentat-o creșterea procentului de contributivitate la fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II) de la 3,75% la 4,75% din salariul brut începând cu luna ianuarie 2024. Totodată, începând cu luna mai 2024, a fost revizuit cadrul legislativ în ceea ce privește investirea activelor fondurilor de pensii private, ce vizează lărgirea orizontului investițional prin posibilitatea efectuării de investiții pe piețe reglementate din state membre OCDE, piețe ce au în vedere cele mai bune practici din domeniu, fapt ce presupune o diversificare a paletei investiționale a fondurilor de pensii private. De menționat faptul că, diversificarea investițiilor a fondurilor de pensii private presupune păstrarea profilului de risc asumat prin politica de investiții și îndeplinirea cerințelor de prudențialitate și calitate a activelor.

În viitor, în vederea susținerii reformei sistemului de pensii, precum și pentru o mai bună aliniere a legislației din domeniul pensiilor private la standardele OCDE, principala temă de analiză inter-instituțională vizează elaborarea legislației pentru faza de decumulare a fondurilor de pensii private (pay-out phase). De asemenea, sunt luate în considerare obiective strategice precum menținerea rolului Pilonului II de complementaritate a sistemului public de pensii, creșterea inclusivității prin extinderea categoriilor de persoane eligibile care ar putea contribui la Pilonul II, dar și creșterea gradului de diversificare a opțiunilor de investiții ale fondurilor de pensii private.

Motto-ul OCDE ”Politici mai bune pentru o viață mai bună” ar trebui să fie principala caracteristică a politicilor elaborate, în vederea îmbunătățirii bunăstării oamenilor, atât pentru generația actuală, cât și pentru generațiile viitoare.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:03

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Comunicat de presă demarare proiect “ PARC FOTOVOLTAIC PENTRU CONSUM PROPRIU, UAT CRISTEȘTI, JUDEȚUL IAȘI”
15/01/2025 11:00

 Comunicat de presă demarare proiect “ PARC FOTOVOLTAIC PENTRU CONSUM PROPRIU, UAT CRISTESTI, JUDETUL IASI”

Tanczos Barna: „În decembrie s-a stabilit că salariile şi PENSIILE în 2025 nu se indexează. Premierul caută soluţii în continuare pentru pensionari”
15/01/2025 09:27

Ministrul Finanţelor, Tanczos Barna, a declarat marţi, despre o posibilă indexare a pensiilor in septembrie, aşa cum afirmase premierul Marcel Ciolacu, că in decembrie s-a stabilit că salariile şi pensii ...

 COMUNICAT DE PRESĂ. Comuna Victoria, județul Iași, demarează proiectul ,,Înființare parc fotovoltaic în comuna Victoria, județul Iași
15/01/2025 09:00

 COMUNICAT DE PRESĂ. Comuna Victoria, judetul Iasi, demarează proiectul ,,Înfiintare parc fotovoltaic in comuna Victoria, judetul Iasi"  

După 1 aprilie, facturile la energie electrică vor fi de 13 ori mai mari!
15/01/2025 08:35

* „ANRE nu doar că nu face ceea ce ar trebui să facă o astfel de Autoritate din Energie, in perspectiva reliberalizării pietei de energie, dar pe platforma acesteia se găsesc oferte bune, dar care au ...

BNR nu are motive să scadă rata de referință
14/01/2025 21:38

Miercurea aceasta, urmează să se desfăsoare prima sedintă de politică monetară a BNR. În piată nu se asteaptă o modificare a ratei de referintă la 6,5% si a celei pentru facilitatea de depozit la ...

Trei proiecte din Iași, pe lista scurtă a CNI pentru finanțare în 2025
14/01/2025 18:49

 Compania Natională de Investitii (CNI) va finanta proiecte in anul 2025 in baza unor criterii de prioritizare a investitiilor, criterii care vor fi aprobate prin hotărare de guvern. ...

De ce acte ai nevoie pentru a îți recompartimenta apartamentul?
14/01/2025 18:43

 Probabil cu totii visăm să locuim intr-un apartament pe care să-l putem personaliza după propriile gusturi. Recompartimentarea unei locuinte reprezintă o modalitate excelentă de a optimiza spatiul p ...

 Falimentul Euroins schimbă din nou regulile jocului în asigurări
14/01/2025 15:14

Autoritatea europeană de supraveghere pentru asigurări si pensii (EIOPA) a recomandat FSC - agentia bulgară de supraveghere financiară, să isi schimbe normele, in urma falimentului Euroins. Potrivit unui ...

Bugetarii câștigă o nouă zi liberă. Minivacanță de 1 Mai, prelungită până pe 4 mai
14/01/2025 14:20

Guvernul a decis să acorde o nouă zi liberă pentru angajatii din sistemul bugetar, astfel incat acestia să se bucure de o minivacantă prelungită in perioada 1-4 mai 2025. Potrivit Hotărarii nr. 2 din 10 ...

Angajații din IT, în fața unor mari schimbări pe piață. Sectorul tehnologic a intrat într-un iureș al concedierilor
14/01/2025 13:28

Sectorul tehnologiei informatiilor si al comunicatiilor este renumit pentru cele mai mari salarii medii din Romania. După ani consecutivi de cresteri si de extindere a numărului de angajati, 2023 si 2024 au a ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei