Valentin Ionescu (ASF): Elaborarea unei strategii naționale pentru piața de capital urmărește întărirea măsurilor luate de ASF pentru consolidarea funcției de supraveghere

Valentin Ionescu (2)

Dimensiune font:

| 10-09-2020 15:31

 

Sistemul nostru financiar este unul cross-border și este conectat la cel european, în primul rând, și la cel global, în al doilea rând. Prin urmare, evoluțiile globale influențează, prin propagarea contagiunii, atât piața financiară locală, cât și economia reală, a declarat Valentin Ionescu, director al Direcției de Strategie și Stabilitate Financiară a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), la evenimentul online organizat de Financial Intelligence - “Forumul Pietei de Capital”.

Domnia sa a spus: “Abordarea privind riscurile a evoluat, devenind din ce în ce mai complexă, luând în considerare atât riscurile macro (abordare top-down), cât și riscurile micro (abordare bottom-up), mergând până la riscurile emergente legate de schimbările climatice și, mai nou, la riscurile legate de pandemie.

O serie de factori au amplificat volatilitatea activelor din toate piețele, contribuind la schimbarea bruscă a condițiilor financiare într-un timp foarte scurt. Încă de la începutul crizei, Autoritatea a luat o serie de măsuri pentru combaterea crizei COVID-19, măsuri menite să mențină stabilitatea sistemului financiar nebancar.

În acest sens, Autoritatea de Supraveghere Financiară are o abordare flexibilă, adaptabilă și proactivă, pentru a putea atenua riscurile emergente într-o perioadă atât de scurtă.

Referitor la dezvoltarea pieței de capital,  Autoritatea de Supraveghere Financiară a participat activ alături de reprezentanții piețelor și cei guvernamentali la diverse acțiuni și activități pentru a susține dezvoltarea pieței de capital locale, pentru a crește atractivitatea ei pe plan internațional, pentru a mări numărul de emitenți listați, etc.

Dintre acestea amintesc: revizuirea legislației aplicabile pentru simplificarea procedurilor de accesare a pieței de capital și îmbunătățirea mecanismului de funcționare a acesteia, creșterea transparenței prin impunerea unor principii mai bune de guvernanță corporativă, aplicarea standardelor internaționale de raportări contabile, traducerea și publicarea legislației în limba engleză, participarea la campanii de educație financiară pentru investitorii retail și nu numai, precum și susținerea dezvoltării pieței obligațiunilor.

Elaborarea unei strategii naționale pentru piața de capital este unul dintre proiectele în curs de desfășurare care urmărește întărirea măsurilor luate de ASF pentru consolidarea funcției de supraveghere, dar și pentru asigurarea unui cadru general unitar în sectorul piață de capital.

Scopul proiectului este elaborarea unei strategii naționale pentru piața de capital care să includă principii și măsuri de reglementare pentru stabilirea unui cadru coerent pentru dezvoltarea pieței de capital și facilitarea accesului la finanțare.

Strategia va fi elaborată in parteneriat cu MFP, pe baza unei analize a situației actuale a pieței de capital din România și a structurii acesteia, precum și pe identificarea principalelor probleme structurale ce reies din maparea cadrului de reglementare (legislația aplicabilă valorilor mobiliare, legislația în domeniul fiscal, etc). Consultantul ales pentru proiect este OECD.

Cu privire la includerea acțiunilor Banca Transilvania și Nuclearelectrica în indicii FTSE,  cele două companii au îndeplinit în luna iunie 2020 cerințele minime de lichiditate ale agenției FTSE Russell. Prin urmare, includerea acestora în seria de indici FTSE Global Equity Index Series (GEIS) este un pas firesc ca urmare a deciziei de clasificare a BVB în piață emergentă. Ne așteptăm în continuare la creșterea vizibilității pentru BVB și vom continua să lucrăm împreună cu reprezentanții pieței și autoritățile locale pentru a îmbunătăți lichiditatea și pentru a crește numărul companiilor care îndeplinesc aceste cerințe.

Cu toate acestea, FTSE Russell nu este singura agenție de rating urmărită cu interes de către investitorii instituționali, promovarea BVB în cadrul altor furnizori de rating internaționali putând contribui la creșterea vizibilității pieței de capital din România pe plan extern, în special din perspectiva marilor investitori, pentru care de multe ori cerințele prudențiale privind politica de portofolii permit diversificarea plasamentelor în anumite țări strict după criteriul clasificării piețelor de către cei mai mari furnizori globali.

Cu privire la perspectiva promovării Bursei de Valori București la statutul de piață emergentă de către MSCI, furnizorul global de indici a publicat în iunie 2020 cel mai recent raport Global Market Accessibility Review. Conform raportului, România se află pe lista piețelor de frontieră, fiind singura țară dintre acestea care a înregistrat un upgrade. Acesta face referire la îmbunătățirea furnizării informațiilor relevante despre companii în limba engleză.

Conform acestui raport, România îndeplinește criteriile calitative solicitate: gradul de deschidere față de investitorii străini; facilitarea intrărilor / ieșirilor de capital; eficiența cadrului operațional; tabloul concurențial; stabilitatea cadrului instituțional. Aspectele în continuare incerte se referă la împrumutul de acțiuni și la vânzarea în lipsă.

De asemenea, în cadrul de clasificare al piețelor conform MSCI se ține cont de trei criterii cantitative: dezvoltarea economică, mărimea și lichiditatea pieței și accesibilitatea pieței.

Potențialele companii eligibile pentru calificarea României ca piață emergentă sunt OMV Petrom (SNP), Romgaz (SNG), Banca Transilvania (TLV), BRD și Electrica (EL). Dintre acestea, cele care îndeplinesc cumulativ condițiile sunt SNG și TLV. Criteriile de dimensiune sunt îndeplinite în cazul a patru companii, mai puțin EL. În cazul criteriului stabilit de indicatorul ATVR, doar trei din cinci companii ating procentul de 15%, EL și SNP neîndeplinindu-l. Pentru ca BRD și SNP să devină companii eligibile, ar trebui crescută valoarea free – floatului, ori capitalizarea.
Desigur că listarea unor emitenți noi, companii publice sau private, ar putea crește semnificativ probabilitatea de obținere a statutului de piață emergentă și din partea MSCI.

Referitor la diversificarea produselor de la BVB și stadiul înființării Contrapărții Centrale, avansul piețelor este determinat în mare măsură de lichiditate, prin urmare creșterea nivelului de lichiditate poate fi un prim pas în dezvoltarea BVB. Acest lucru se poate realiza prin mai multe modalități, cum ar fi creșterea free-float existent, noi listări, diversificare de instrumente și cel mai important adoptarea de noi tehnologii pentru a reduce costurile și timpii de reacție. A se vedea platformele care folosesc tehnologii DLT (distributed ledger technology) care înregistrează succes din ce în ce mai mare.
Programul Fidelis din anul acesta, prin care Ministerul de Finanțe a emis titluri de stat pentru populație, prin Bursa de Valori București, a fost un pas în creșterea atractivității și diversificării instrumentelor listate.

Finalizarea proiectului CCP (contraparte centrală) ar aduce mai multă încredere în piața locală de capital, din partea tuturor categoriilor de investitori.

În ceea ce privește atragerea investitorilor de retail vs. concentrarea pe instituționali,  au fost adoptate soluții tehnice necesare dezvoltării activității de tranzacționare și post-tranzacționare, astfel încât sa se înlăture decalajul existent intre piața autohtonă si cele europene dezvoltate.

S-a acționat pentru înlăturarea barierelor birocratice legislative, astfel încât piața de capital românească sa devina atractiva pentru investitorii sofisticați.

În domeniul educației financiare se desfășoară programe educaționale pentru piața de capital in unitățile de învățământ si in rândul populației si prim mijloace mass-media.

Voi discuta și de rolul pieței de capital în dezvoltarea relațiilor de afaceri durabile.
Deși există un proiect de anvergură la nivel european privind Uniunea Piețelor de Capital, în prezent, aceasta are încă forma unui set de reglementări general aplicabile în UE privind investițiile, accesul la piață și la finanțare, nefiind structurat ca o uniune cu instituții distincte și set separat de reguli aplicabile entităților din statele membre, așa cum este cazul Uniunii Bancare. Autoritatea Europeană pentru Piețe Financiare (ESMA) este în continuare singura responsabilă pentru armonizarea practicilor de supraveghere prudențială și a conduitei la nivelul UE, Autoritatea Financiară din România fiind membră și participând la activitățile acesteia.

Dintre cele două segmente ale pieței de capital, în ultimii ani, piața organismelor de plasament colectiv a avut o dezvoltarea mai accelerată și s-a bucurat de o creștere importantă a activelor administrate pe termen lung, în ciuda turbulențelor generate de contextul COVID-19. Totuși, piața este încă dominată de fondurile de instrumente cu venit fix, lipsindu-i gradul de sofisticare și diversitatea de produse de acumulare și investire întâlnite pe piețele vest europene”.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:03

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Comunicat de presă demarare proiect “ PARC FOTOVOLTAIC PENTRU CONSUM PROPRIU, UAT CRISTEȘTI, JUDEȚUL IAȘI”
15/01/2025 11:00

 Comunicat de presă demarare proiect “ PARC FOTOVOLTAIC PENTRU CONSUM PROPRIU, UAT CRISTESTI, JUDETUL IASI”

Tanczos Barna: „În decembrie s-a stabilit că salariile şi PENSIILE în 2025 nu se indexează. Premierul caută soluţii în continuare pentru pensionari”
15/01/2025 09:27

Ministrul Finanţelor, Tanczos Barna, a declarat marţi, despre o posibilă indexare a pensiilor in septembrie, aşa cum afirmase premierul Marcel Ciolacu, că in decembrie s-a stabilit că salariile şi pensii ...

 COMUNICAT DE PRESĂ. Comuna Victoria, județul Iași, demarează proiectul ,,Înființare parc fotovoltaic în comuna Victoria, județul Iași
15/01/2025 09:00

 COMUNICAT DE PRESĂ. Comuna Victoria, judetul Iasi, demarează proiectul ,,Înfiintare parc fotovoltaic in comuna Victoria, judetul Iasi"  

După 1 aprilie, facturile la energie electrică vor fi de 13 ori mai mari!
15/01/2025 08:35

* „ANRE nu doar că nu face ceea ce ar trebui să facă o astfel de Autoritate din Energie, in perspectiva reliberalizării pietei de energie, dar pe platforma acesteia se găsesc oferte bune, dar care au ...

BNR nu are motive să scadă rata de referință
14/01/2025 21:38

Miercurea aceasta, urmează să se desfăsoare prima sedintă de politică monetară a BNR. În piată nu se asteaptă o modificare a ratei de referintă la 6,5% si a celei pentru facilitatea de depozit la ...

Trei proiecte din Iași, pe lista scurtă a CNI pentru finanțare în 2025
14/01/2025 18:49

 Compania Natională de Investitii (CNI) va finanta proiecte in anul 2025 in baza unor criterii de prioritizare a investitiilor, criterii care vor fi aprobate prin hotărare de guvern. ...

De ce acte ai nevoie pentru a îți recompartimenta apartamentul?
14/01/2025 18:43

 Probabil cu totii visăm să locuim intr-un apartament pe care să-l putem personaliza după propriile gusturi. Recompartimentarea unei locuinte reprezintă o modalitate excelentă de a optimiza spatiul p ...

 Falimentul Euroins schimbă din nou regulile jocului în asigurări
14/01/2025 15:14

Autoritatea europeană de supraveghere pentru asigurări si pensii (EIOPA) a recomandat FSC - agentia bulgară de supraveghere financiară, să isi schimbe normele, in urma falimentului Euroins. Potrivit unui ...

Bugetarii câștigă o nouă zi liberă. Minivacanță de 1 Mai, prelungită până pe 4 mai
14/01/2025 14:20

Guvernul a decis să acorde o nouă zi liberă pentru angajatii din sistemul bugetar, astfel incat acestia să se bucure de o minivacantă prelungită in perioada 1-4 mai 2025. Potrivit Hotărarii nr. 2 din 10 ...

Angajații din IT, în fața unor mari schimbări pe piață. Sectorul tehnologic a intrat într-un iureș al concedierilor
14/01/2025 13:28

Sectorul tehnologiei informatiilor si al comunicatiilor este renumit pentru cele mai mari salarii medii din Romania. După ani consecutivi de cresteri si de extindere a numărului de angajati, 2023 si 2024 au a ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei