Schimbări majore în traficul din municipiul Iași. Planurile prevăd mutarea unor linii de tramvai și un pasaj subteran
Dimensiune font:
Cu două pasaje în așteptarea lucrărilor de consolidare, Primăria susține că se apucă de alte trei pasaje și de mutarea liniilor de tramvai de pe tot atâtea străzi din centrul orașului.
Reluarea proiectării a trei pasaje din tot atâtea intersecții importante din oraș vine anul acesta la pachet cu o redesenare a traficului pe câteva dintre cele mai aglomerate străzi ale Iașului. Proiectul de buget pe anul în curs include câteva milioane de lei pentru pasarelele Socola și Alexandru cel Bun, dar lucrările nu au început la niciunul dintre ele. La primul pasaj trebuie amenajată mai întâi ruta alternativă la nivel cu calea ferată. Proiectul de buget prevede 300 de mii de lei pentru elaborarea documentației tehnico-economice în acest sens.
Pe hârtie, traficul rutier se mută în subteran. În realitate, e blocat în intersecții
În schimb, primăria ieșeană propune un pachet lărgit de pasaje noi în oraș, care de data asta vin la pachet cu strămutarea unei linii de tramvai de pe străzile Palat și Anastasie Panu pe Sf. Lazăr. Investiția începe la intersecția bulevardelor Socola și Nicolae Iorga. Pentru pasajul subteran de aici sunt propuse în buget 250 de mii de lei pentru proiectare, respectiv 320 de mii cu tot cu taxe și avize. Tot atât este dispusă primăria să dea pentru proiectarea pasajului de la intersecția străzilor Palat și Anastasie Panu și pe cel la fel de vechi de la Agronomie. Perechea de pasaje unidirecționale, cu câte o bandă, din Podu-Roș va costa la fel. După incidentul de anul trecut, când strada s-a surpat sub linia de tramvai la intersecția străzii Palat cu bulevardele Mangeron și Regele Ferdinand, a devenit urgentă modernizarea căii de rulare între Podu-Roș și strada Anastasie Panu. Proiectarea intervenției a fost încredințată vara trecută firmei Pod Proiect, iar acum documentația este gata. Dar și cerințele sunt diferite.
Primul sens unic pe o arteră importantă din Iași
Inițial, s-a pornit de la ideea că liniile de tramvai trebuie să fie mutate lângă bordură, dat fiind că s-ar adapta stațiile de autobuz existente în fața Sălii Polivalente. În 2010, când era director tehnic, actualul primar propunea scoaterea cu totul a liniei de tramvai de pe străzile Palat și Anastasie Panu. Acum, ideea e alta: o linie de tramvai să fie mutată pe strada Sf. Lazăr, care să aibă sens unic pe toată lungimea ei, dinspre Podu-Roș spre capătul din Anastasie Panu, iar cea care coboară din centru spre Podu-Roș să rămână pe strada Palat – care și ea va avea sens unic în aceeași direcție. Liniile vor fi plasate lângă bordură (bandă unică și pentru autobuze), astfel că pe ambele străzi ar rămâne trei benzi pentru circulația autovehiculelor.
Dacă intersecția din Podu-Roș are deja trei benzi, mai rămâne de adaptat intersecția Panu/Palat. Dar aici este prevăzută construirea unui pasaj subteran, care ar permite extinderea esplanadei/ Pieței Palatului spre Pietonal. Cum toate aceste investiții sunt abia în stadiul de proiectare, este greu de spus când se va reamenaja în întregime zona Kilometrului 0 al orașului.
Un proiect fără orizont clar
Primarul Mihai Chirica nu a răspuns solicitării reporterului pentru mai multe amănunte. Istoricul ezitărilor administrației locale în dezvoltarea infrastructurii de transport și a mobilității urbane duce mai degrabă la ideea unor intervenții minime. Astfel, pasajele din intersecțiile Cotnari și Podu-Roș ar putea fi construite până la sfârșitul deceniului, însă reconfigurarea străzilor Palat și Sf. Lazăr are șanse să se facă mai repede – mai ales că linia de tramvai de la intersecția acestora este în continuare „șubredă”. Intervențiile la terasament și la șinele pe care vatmanii conduc excesiv de încet sunt făcute la minimul necesar, în așteptarea reconstruirii lor de la zero.
Pe de altă parte, rămâne de stabilit clar dacă linia de tramvai spre Podu-Roș va fi mutată lângă trotuar încă de la intersecția străzilor Elena Doamna și Anastasie Panu. Configurația finală va trebui să obțină inclusiv girul membrilor Comisiei de circulație, dar timp mai este doar până în iunie, când expiră termenul de solicitare a fondurilor europene.
Avem tramvaie noi și multe linii modernizate. Se circulă mai repede?
În municipiu, de aproape 20 de ani se desfășoară cu intermitențe șantiere de refacere a liniilor de tramvai. O campanie costisitoare – dar în mare parte pe fonduri europene – începută pe vremea primarului Gheorghe Nichita, modernizarea liniilor e deja învechită într-o oarecare măsură. Prima cale de rulare refăcută, pe șoseaua Moara de Foc și pe strada Canta, a necesitat deja în câte rânduri lucrări de reparații, în vreme ce segmentul Piața Unirii-Filarmonică este sub restricție de viteză de 10 km/h. Singura porțiune pe care se circulă cu viteză rămâne banda unică din CUG-Nicolina-Podu-Roș, unde tramvaiele și autobuzele sunt încetinite de semafoarele adaptate strict traficului rutier de pe celelalte benzi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau