„ Învățarea unei limbi străine în calitate de adult poate fi o provocare”
Dimensiune font:
Dialog cu teacher Camelia Marțincu, fondatoatea centrului Better English
- Ați deschis o școală de limba engleză bazată pe un mod inedit de învățare. Cum ați ales acest model?
- Din dorința de a schimba mentalitatea în ceea ce priveşte predarea şi învăţarea limbii engleze și de a aduce plusvaloare. Am început să predau engleza și franceza în 2004, imediat după terminarea facultății, la o școală privată locală, iar apoi, în timpul masterului, am fost contactată de o firma de training lingvistic din București pentru a preda engleza de afaceri in-company, la sediul mai multor firme din Iași. Am acceptat fără ezitare, și după mai multe traininguri urmate la București cu traineri din Anglia, m-am întors în Iași și am pătruns în lumea dinamică, alertă și strictă a corporațiilor. Mi-a plăcut foarte mult încă de la început acest mediu pentru că m-a ajutat să-mi dezvolt o etică de muncă puternică, solidă, bazată pe un potențial ridicat de adaptabilitate, profesionalism, încredere și dorința sinceră de a oferi cursuri de înaltă calitate, perfect adaptate nevoilor cursanților mei.
Deoarece existau însă anumite constrângeri de organizare și administrare din partea firmei de training cu care colaboram, constrângeri de care cursanții mei nu erau mulțumiți, am decis ca după 2 ani, la îndemnul lor, să deschid centrul Better English pentru a crea un mediu de învățare inspirator și personalizat pentru clienții mei adulți şi adolescenți.
Am ales, de asemenea, să îmi continuu formarea profesională în Anglia, la Londra şi Cambridge, unde am urmat cursuri intensive pentru predarea limbii engleze generale și de afaceri adulților, cursuri acreditate de Universitatea Cambridge, și am înțeles că investiția în dezvoltarea mea profesională și personală este un must dacă vreau să mențin standarde ridicate în livrarea sesiunilor de training. La aceste cursuri am realizat că, mai mult decat profesorul care transmite cunoștințe și corectează, trebuie să fiu trainer, facilitator și coach.
Prin urmare, am vrut să ofer o abordare diferită față de metoda tradițională de predare a limbilor străine la noi în țară, care nu reușeste să satisfacă în mod adecvat cerințele și interesele specifice ale fiecărui cursant. O limbă străină nu este o disciplină de studiu, ca fizica sau geografia. Este o competenţă, o abilitate, un instrument de comunicare, iar parcurgerea monotonă a unui manual şi lucratul compulsiv de fişe de gramatică nu conduc la rezultate eficiente. Învăţarea unei limbi străine înseamnă în primul rând dezvoltarea abilităţilor de comunicare în limba respectivă. De aceea, cursurile Better English sunt interactive, axate pe conversaţie şi dezvoltarea abilităţilor soft, prin activităţi atent concepute şi alese, centrate pe cursant.
Unul dintre principiile mele de bază este adaptabilitatea. Înțeleg că fiecare persoană are stilul și ritmul său propriu de învățare, așa că mă strădui să identific și să mă adaptez la nevoile individuale ale fiecărui cursant. Astfel, pot crea un plan de învățare personalizat, care să permită obținerea rezultatelor dorite într-un mod eficient și plăcut. Și pentru a putea acorda atenţie maximă fiecărui participant la curs, lucrez fie one-to-one, fie în grupe formate din maximum 4 persoane.
- Ce spun cursanții dvs? Care au fost cele mai frumoase realizări?
- Cred că recenziile lor de pe rețelele de socializare spun totul. Și acolo este doar o mică parte din feedback-ul pe care îl primesc. Indiferent de formatul pe care l-au ales (online sau față-în-față), cursanții mei sunt foarte mulțumiți de experiența lor de învățare și apreciază abordarea personalizată, interactivă, atmosfera pe care o găsesc la cursuri și mai ales faptul că au în față un trainer foarte bine pregătit, dedicat, care livrează ce promite, ajutându-i să progreseze și să-și atingă scopul mult visat:
• rezultate excelente la examenele internaționale Cambridge English sau IELTS, care le deschid ușa către oportunități educaționale și profesionale mai bune;
• trecerea cu succes a interviurilor în limba engleză și obținerea joburilor dorite;
• promovări în carieră - capacitatea de a interacționa eficient și de a comunica în mod clar și concis în medii internaționale îi ajută să-și impresioneze superiorii și să avanseze pe scara profesională;
• obținerea finanțării pentru proiecte – cu unii dintre cursanții antreprenori am lucrat pentru a obține finanțare de la fonduri de investiții pentru proiectele lor. Pitch-urile pe care le-am pregătit împreună i-au ajutat să-și prezinte ideile într-un mod captivant și convingător, câștigând astfel susținerea financiară necesară.
Toate aceste realizări vorbesc de la sine. Sunt fericită că pot contribui la succesul profesional și personal al cursanților mei, iar fiecare feedback pe care îl primesc de la ei nu poate decât să mă motiveze și să imi confirme, încă o dată, că fac bine ceea ce fac.
- Cât de greu este, ca adult, să înveți o limbă străină? Este mit sau adevăr faptul că unii nu au deloc talent la o limbă străină?
- Învățarea unei limbi străine în calitate de adult poate fi o provocare, însă nu există nicio dovadă că unii adulți nu au deloc talent în acest sens. Ce vreau să subliniez este faptul că fiecare persoană are propriul său ritm și stil de învățare, iar succesul în învățarea unei limbi străine depinde de mai mulți factori:
• Motivația și dedicarea. Motivația joacă un rol crucial în învățarea unei limbi străine. Dacă un adult este motivat și dedicat să învețe, va fi mai probabil să obțină rezultate bune. Pe de altă parte, lipsa de motivație poate face procesul de învățare mai dificil.
• Experiența anterioară și expunerea la limbi străine. Adulții care au avut expunere anterioară la limbi străine sau au învățat o limbă străină în copilărie pot beneficia de anumite avantaje. Cu toate acestea, chiar și cei fără experiență anterioară pot învăța cu succes o limbă străină prin abordări adecvate.
• Metoda și resursele de învățare. Dupa cum am spus anterior, alegerea metodei potrivite și utilizarea resurselor adecvate pot face o diferență semnificativă în învățarea unei limbi străine. Abordările interactive, personalizate și adaptate nevoilor individuale ale cursantului sunt cele eficiente.
• Exercițiul regulat și practica consecventă. Învățarea unei limbi străine necesită timp, răbdare și practică regulată. Adulții perseverenti, care se angajează într-o practică constantă, prin interacțiunea cu alti vorbitori, conversații și exercițiu regulat, își vor îmbunătăți în mod semnificativ abilitățile lingvistice.
În concluzie, cu perseverență și efort, orice persoana motivată poate realiza progrese semnificative în învățarea unei limbi străine, iar “nu am talent” este un mit în spatele căruia se ascunde de fapt comoditatea și scuza de a abandona procesul de învățare.
- Cum ați ales acest domeniu? Care a fost momentul în care ați știut că veți deveni teacher?
- Încă din copilărie, am avut o atracție pentru limbi străine și pentru modul în care acestea pot conecta oamenii și culturile diferite. Au fost două momente în care am conștientizat avantajul pe care mi-l oferea cunoașterea limbii engleze: primul, în școală primară, când, în timpul unui schimb de experiență cu elevi din Anglia, am putut interacționa cu ei fără probleme (și am și corespondat o lungă perioadă de timp – prin poștă pe vremea aceea, ne trimiteam scrisori, desene, ilustrate), iar al doilea, mai târziu, când am început să scriu în jurnal în limba engleză și eram bucuroasă că, în sfârșit, fratele meu nu mai înțelegea ce scriam.
Am fost întotdeauna o elevă și o studentă muncitoare, am realizat că îmi place să învăț și să împărtășesc cunoștințele mele altora, să ajut și să am un impact bun asupra lor. Eram profesoară pentru fratele meu, pentru copiii vecinilor sau colegi de clasă, iar mai târziu, în timpul facultății, pentru copii și adulți din Iași. Am știut de pe băncile școlii ca voi deveni cu adevărat profesoară, nu m-am gândit nicio clipă să aleg o altă meserie, a fost o alegere atât de naturală și asumată!
- Cum este să fii teacher Cami?
- Este absolut minunat, un vis împlinit pentru mine!
Soțul meu, care mă susține enorm de mult în tot ce fac și de la care am învățat și învăț foarte multe lucruri pe partea de business, îmi spune de multe ori că trăiesc într-un balon roz. Și are dreptate. Better English este balonul meu roz, pe care l-am creat cu mult drag și multă pasiune, și la care muncesc de peste 16 ani! 16 ani în care am învățat ce înseamnă să ai un business, să fii one-woman show pe o piață în plină expansiune, 16 ani de cursuri personalizate, de calitate, de muncă, multă muncă asiduă, constantă și asumată, în care am cunoscut o mulțime de cursanți extraordinari. Sunt extrem de fericită că mi-am ales o meserie atât de nobilă și frumoasă, cea mai frumoasă dintre toate pe lumea aceasta, care îmi permite (și mă obligă în același timp) să învăț permanent, să particip la cursuri și conferințe în afara țării pentru a fi la curent cu tot ce e nou în acest domeniu și care îmi dă posibilitatea să cunosc atâția oameni minunați, pasionați de lifelong learning (învățare pe tot parcursul vieții) și perfecționare la rândul lor! Le sunt recunoscătoare tututor cursanților mei pentru tot ce am învățat și continui să învăț de la ei, pentru faptul că mă determină să îmi doresc să devin din ce în ce mai bună în ceea ce fac, ei la rândul lor fiind specialiști, vârfuri în diverse domenii: IT, banking, medicină, psihologie, educație, vânzări, antreprenoriat, justiție, horeca, energie, pharma, etc! Sunt mândră că aleg Better English, iar faptul că pentru o perioada de timp fac parte din viața lor și sunt aici pentru a-i ajuta, a-i asista în atingerea unui țel, este o bucurie și o satisfacție enormă pentru mine! Este foarte bine în balonul meu roz și nu intenționez să ies din el!
- Ce faceți atunci când nu sunteți profesor de limba englezî? Ce alte pasiuni aveți? Ce vă bucură sufletul cel mai mult?
- Pasiunea mea cea mai mare este meseria mea. Pe lângă pedagogie, metode noi de predare a limbii engleze, psihologie și dezvoltare personală, citesc foarte mult pentru a putea fi la curent cu tot ce e nou în domeniile în care activează clienții mei. Astfel, îi pot înțelege și pot adapta cât mai bine sesiunile de curs la nevoile lor.
Ce mă bucură însă foarte mult este faptul că de la o vreme reușesc să mențin o balanță între viață profesională și cea personală. Înțeleg că pentru a livra calitate e important să fii odihnit, să ai grijă de tine și să fii bine cu tine însuți.
Prin urmare, când nu sunt profesor, petrec timp de calitate cu soțul meu și prietenii apropiați. Îmi place să mă bucur de compania lor, să împărtășim experiențe și să avem conversații profunde și pline de semnificație. Relațiile interpersonale autentice și conexiunea cu cei dragi îmi aduc bucurie și împlinire.
Călătoriile sunt o altă mare pasiune. Îmi place să descopăr și să vizitez locuri noi, să-mi lărgesc orizonturile, să învăț despre lume și să obțin o perspectivă mai largă asupra vieții.
Încerc de asemenea să petrec cât mai mult timp în natură, mă plimb, îmi îngrijesc florile din balcon și mai nou, pictez.
A consemnat Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau