„Scriind, nu faci decât să lași o urmă în spatele tău”

filit

Dimensiune font:

| 27-01-2024 10:39

 Dialog cu poetul și jurnalistul Robert Șerban, președintele Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara și unul dintre invitații FILIT

De câțiva ani, publicistul Robert Șerban este un oaspete obișnuit al FILIT, festival în cadrul căruia a avut multe întâlniri cu pasionații de literatură, fie ei elevi sau public avizat, așa cum a fost la una din serile festivalului în care a moderat, la Teatrul Național, un dialog cu scriitorul Markus Zusak. Am încercat să aflăm de la Robert Șerban ce stă dincolo de cuvintele pe care le așterne migălos în cărțile sale ori interviurile pe care le realizează fie la TV sau în spații publice.  

- Scriitor, jurnalist și poet. Care este ordinea? Cum a apărut scrisul în viața dvs?

- Scrisul a apărut devreme. M-am molipsit de la tata, care este scriitor și jurnalist. Mie mi s-a potrivit acea glumă – „Am făcut ce-am văzut la tata. M-a luat de mic sub aripa lui, am mers la cenacluri, m-a încurajat spre lectură. La noi în casă intrau în permanență cărți, tata era biblioman și cumpăra mereu noile apariții. La un moment dat a lucrat la Centrul de Librării din Turnu Severin, orașul în care m-am născut. Vă dați seama că stătea cu mâna în borcanul cu miere, nu putea să nu se înfrupte. Scriam povestioare, cu care aveam succes la orele de română. Apoi, și poezii. Am fost un mare cititor, mi-a plăcut de mic să citesc și să am cărți. E adevărat, am citit cumva și constrâns de regimul comunist, care ne lua zilnic curentul, mai ales seara. Așa că, la lumina lumânării sau a felinarului, citeam ore în șir.

- Nu erau atât de multe tentații ca astăzi, iar cartea ținea loc de gadgeturi.

- Corect. Nu aveam altceva ce face. Era singura distracție și așa am tot ținut-o până în 1989, când a venit Revoluția. Asta a fost lumea în care m-am format și care mi-a și plăcut. Am trăit în vraja poveștilor. Îmi amintesc că prima mea poezie a apărut când aveam 13 ani, încurajat de tata. Era 8 martie și am scris-o pentru mama. Am trăit în lumea miraculoasă a literaturii, printre scriitori care sunt personaje uluitoare. Sunt oameni cu umor, inteligență, au mereu povești de spus... M-am uitat cu admirație la ei de când eram copil, așa cum îi privesc și astăzi. E o lume pe care o cunosc foarte bine și în care îmi place enorm să trăiesc și să o valorizez fie prin interviurile scrise ori de televiziune, fie prin cărțile pe care le-am publicat și pe care le voi scrie. Și fiindcă vorbim de interviuri, cred că biografia e o foarte bună ușă de intrare în bibliografia unui scriitor. Poți să manipulezi pozitiv un cititor, să-l determini, prin prisma scriitorului, să facă următorul pas – să citească și cartea. De fapt, rolul jurnalismului cultural este și acesta – să deschidă porți către cei care poate au o oarecare curiozitate și nu știu cum s-o... manifeste. Atunci tu, ca ziarist, poți să-i pui oglinzi și să-i arăți că Aici este ceva sau Dincolo este altceva, trebuie doar să alegi. Îi poți recomanda personaje, cărți, scriitori.

- Din aproape în aproape am ajuns și la literatura în noua lume. Ce rol ocupă?

- E complicat de spus, ar fi o discuție lungă. Eu cred în continuare în nevoia omului de a afla povești, de a i se spune povești. Mai cred și că, la un moment dat, cartea pe suport de hârtie va dispărea. Tehnologia va fi foarte ofertantă, va oferi suporturi atât de fascinante, încât nu ai cum să-i reziști. S-ar putea ca revirimentul lecturii să aibă loc tocmai datorită tehnologiei. Vor apărea cărți hologramate, cărți 3 D, formule în care poveștile vor fi ascultate sau citite pe suporturi care te vrăjesc. De fapt, nici nu contează suportul. Important este actul lecturii.  

- Jurnalist și poet. Realitatea dură și imaginația puse la un loc, peste care așezați sensibilitatea lumii interioare. Nu sunt poziții antagonice?

- E schizofrenie, e o lume nebună în care am trăit o viață întreagă și mă întreb cum am reușit să fac acest culisaj. Mulți scriitori au făcut presă fiindcă era nevoie să își asigure cele necesare traiului. E foarte greu să fii zilnic ancorat în realitate și, la un moment dat, să mai ai puterea să ficționalizezi în timp ce ești interesat continuu de știri. Eu am făcut jurnalism de cotidian, ani de zile am lucrat în prima linie a actualității, zilnic trebuia să scriu materiale. Nu e lesne, mai ales atunci când îți dorești să scrii și poezie, să te rupi, cumva, de realitate, să visezi. S-ar putea ca tocmai din această dihotomie să se nască poezia. Poetul încă are „livrată” o figură romantică. E perceput ca fiind cu capul în nori, aiurit, pe altă lume, desprins din contingent… Nu e așa. Eu cred că poeții sunt cei mai pragmatici oameni, întrucât foarte atenți la ceea ce se întâmplă. Sunt, dacă vreți, seismografele lumii. Având un tip de sensibilitate și un tip de putere de a recepta realitatea, ei dau primii alarma – fie cea interioară, care îi privește doar pe ei, fie cea exterioară, când și publică din ceea ce scriu. Pe mine m-a ajutat mult presa, nu știu dacă altfel aș fi făcut tot ceea ce am realizat. Ziaristica e sora vitregă a literaturii. Lucrează tot cu cuvintele, au aceeași armă, doar că folosită diferit. Sunt interesat de realitate, cea care furnizează marfa pentru poezie, proză și pentru un mod de a fi în lume, de a te poziționa în ea.

- Spuneați, la un moment dat, că jurnalistul are puterea țînțarului, te mușcă și te scarpini. Scriitorii adevărați, marii scriitori, au puterea de a modifica conștiințe umane. La dvs cum este?

- Știți prea bine că o știre de ziar trăiește o zi, tot atât timp cât un țânțar, în schimb cărțile, cele bune, au puterea de a iradia pe o durată lungă. Ne gândim la Homer cu poemele lui, la Don Quijote, la Dostoievski. Sunt sute de ani de când au apărut, încă se citesc, aduc bucurie, emoție, informație, formează conștiințe. Literatura trebuie să te disloce, să nu te lase indiferent. La fel știrile. Ați văzut, cele mai citite și văzute sunt despre moarte. Ea ne interesează cel mai mult. Scriitorii lucrează cu moartea tot timpul, fiindcă personajele mor, dispar. Aceeași atitudine o au și poeții, care se află de multe ori în preajma morții, chiar dacă este una fictivă, indusă, cumva. Nu ai cum să nu te gândești la această temă mare a sfârșitului. Așa cum și la dragoste ne gândim. Sunt câteva teme mari cu care lumea literară lucrează, folosind limbaje diferite. Lumea evoluează, și noi o dată cu ea. Jurnalistul are puterea de a schimba concretul, la el încă mai apelează oameni care cer acțiune: „Fă ceva, că nu se mai poate”. Ca urmare, încerci să ajuți, iar dacă ai oferit sprijin măcar pentru un singur om, ai făcut o minune. De aici vine și frumusețea presei. Dacă literatura ajută fără să știe că o face – nu știi dacă poemul tău ajunge la cineva și ce reacție i-a produs –, jurnalismul are efecte evidente, chiar poate ajuta. Din acest motiv mi-a plăcut să fac și presă, și literatură, fiindcă au aceste două puteri – una nevăzută și o alta reală.

- Ca jurnalist, nu ați fost în criză de inspirație, dar ca scriitor? Cum v-au salvat muzele?

- Sunt norocos, fiindcă muza cea mai bună pentru mine este lectura. Când citesc ceva care mă interesează, îmi place, mi se face poftă să scriu, mă pune în stare de alertă. Acesta este cel mai bun mod de a ieși dintr-un impas, dacă există. Citesc o carte și sperând că voi descoperi acel fitil care să producă în mine o explozie creativă.

- Ascultându-vă, mă gândesc că fiecare scriitor lasă o urmă în fiecare condeier. Sunteți de acord?

(hmmm) – Lasă și nu lasă. Dacă e vorba despre debutanți, da, este clar. E important să ai modele, să pornești de undeva, chiar și împins, însă o dată lansat, cred că ai deja propria identitate. Pot să spun că mă inspir de la scriitorii mari sau de la cei cu care am un tip de rezonanță. Nu asta este important, ci tot ceea ce faci apoi, ca tipul tău de autenticitate, de singularitate să funcționeze. Dacă ești un autor pastișă te pierzi între ceilalți. Orice scriitor își dorește să fie original, crede că literatura lui contează, că va schimba lumea sau măcar pe el. De fapt, aici este marele secret: scriem ca să găsim nu neapărat răspunsuri, cât întrebări în noi. Instrumentul care m-a ajutat enorm în viață a fost scrisul, singurul cu care pot să mă forez. Ce iese de acolo nu e mereu ceva bun, dar cert este că mă caut pe mine, încerc să înțeleg lumea în care trăiesc, oamenii cu care mă intersectez.

- M-aș întoarce la versuri și vă întreb ce așteptări aveți de la o poezie? Cum poate avea succes în lumea în care trăim? Se citește poezia?

- Niciodată publicul de poezie nu a fost numeros, fiindcă nu toată lumea... bea whisky afumat. Este o băutură care, până să îți placă (dacă o să-ți placă vreodată), te obligă să treci prin alte licori. Așa este și cu poezia – cred că există puțini oameni care, ajunși la mijlocul vieții sau chiar mai departe, deschid o carte de poezie și devin fani. Gustul se formează în timp, citind. Aparent, poezia nu spune o poveste, iar oamenii mai pleacă și de la o supoziție greșită, cum că „poezia e complicată”. Pornind de la această ipoteză eronată – nu citim fiindcă nu vom înțelege –, nici numărul cititorilor nu e mare. Dar nu pentru ei scrii... Cititorii apar târziu. Scriu pentru mine când caut poezia. Nu mă gândesc deloc la ceea ce cred ceilalți, fiindcă m-aș trăda pe mine și scrisul meu. Eu cred că literatura trebuie să rămână teritoriul libertății depline, orice s-ar întâmpla. Scrisul unei poezii e ca un act de spovedanie. Eu îl fac pentru mine, dar când public ceea ce scriu, îmi doresc să aibă ecou și în ceilalți. Literatura are darul de a comunica, este o punte către ceilalți.

- Scrieți și proză. Nu simțiți că trădați poezia?

- Nu, nici vorbă. Proza este un alt tip de scriitură. Dacă în poezie sunt propriul meu personaj, și ceea ce mi se întâmplă mie se regăsește în ori între versuri, proza este un scris ficțional. Mă bucur și mă amuz să spun povești, să creez lumi. Mai niciodată nu știu ce scriu. Pornesc de la o frază, dar habar n-am unde voi ajunge. Este ca un labirint în care inventez situații, personaje, în care caut ieșirea. Dar până acolo, parcurg un drum, uneori surprinzător. Cred că și aici e o sursă de bucurie și a scriitorului, dar și a cititorului, fiindcă literatura trebuie să ofere și surprize. Nu ne place să citim lucruri previzibile, banale. Eu mizez pe finaluri cu întorsătură, pariez pe personaje bizare, pe lumi care se răstoarnă și îmi face mare plăcere să mă surprind. Sper să reușesc asta și cu cititorii.

- Dvs reușiți să stârniți reacții în public nu doar ca jurnalist și scriitor, ci și moderator, așa cum se întâmplă la FILIT, un festival la care sunteți prezent de mulți ani.

- Da, am fost onorat de invitația prietenilor de la FILIT și de a participa, dar și de a modera discuții cu scriitori foarte apreciați. Probabil că ține și de un mod de-al meu de a fi, cât și de exercițiu. Eu mă pregătesc pentru FILIT timp de un an. Ca jurnalist, timp de un an fac interviuri săptămână de săptămână, pentru TVR Timișoara, discut cu scriitori, iar când vin la Iași, caut să fiu dezinvolt și să cunosc bine interlocutorii. La Iași este un public formidabil și sunt uimit de prezența mare a lui. Am fost de câteva ori invitat la dialoguri cu publicul tânăr și am fost fascinat de interesul pe care îl manifestă. Ai impresia, stând de vorbă cu liceenii, că ai avut de-a face cu studenți la masterat. Pun întrebări bine articulate, complexe, arată că sunt înăuntrul literaturii, ceea ce dovedește că ei citesc mult. Nivelul lor intelectual este extraordinar, se vede că sunt antrenați, au profesori minunați. Și sunt sute de astfel de elevi! Or, asta vine din valoarea profesorilor, a vocației lor de formatori, de educatori. FILIT a creat un public foarte puternic, lucru care se va vedea în timp. Eu cred că un intelectual adevărat citește mult, apreciază cartea – cea care îți dă o încărcătură pe care viața ți-o va deconta în timp. Serile FILIT sunt la fel de intense, iar sălile pline dovedesc acest lucru.

- Spuneați că arta scrisului implică singurătate, care conturează, oarecum, individualitatea. Ce ați aflați despre dvs în momentele de singurătate?

- Multe lucruri, unele triste. Am aflat că sunt mult prea sensibil față de cum mi-e imaginea. Par un tip permanent vesel și, probabil, chiar mă străduiesc să par, dar am tristețile și dezamăgirile mele, pe care le maschez, nu le arăt în public. În fiecare dintre noi sunt mai multe chipuri. Pe unele le arăți, pe altele nu. Scrisul, în schimb, mai ales cel de poezie, te trădează. Dacă scrii, la un moment dat ți se vor vedea și chipurile de care n-ai vrea să se știe. Nu fiindcă sunt hâde, ci nefardate. Dincolo de fețele văzute și nevăzute, scriind, nu faci decât să lași o urmă în spatele tău. Pe cine va interesa, asta rămâne de văzut.

FILIT 2023 este organizat de Muzeul Național al Literaturii Române Iași și Consiliul Județean Iași și s-a desfășurat sub patronajul UNESCO și al reprezentanței Comisiei Europene în România. Festivalul a fost finanțat de Ministerul Culturii, susținut de Moldmetal, sprijinit de Primăria Municipiului IașiInspectoratul Școlar Județean IașiCărtureștiIulius GroupSCCMOBEXPERTAqua CarpaticaDomeniile SâmbureștiArcadia.

A consemnat Maura ANGHEL

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
„Noi artiștii, avem nevoie de întâlniri cu oameni din toate mediile, altfel riscăm să avem o viziune extrem de îngustă asupra lumii în care trăim, să ne izolăm într-o bulă”
25/09/2024 18:48

Cand ne gandim la teatru, de multe ori ne limităm imaginar la scenele mari ale oraselor, la clădirile impozante ale scenelor nationale sau la publicul sofisticat care asistă la premiere. Dar teatrul, in esen ...

„Viitorul medicinii tradiționale chineze în România pare promițător, cu posibilități de integrare în sistemul de sănătate”
21/09/2024 10:04

- Cum a inceput călătoria dumneavoastră in domeniul medicinei traditionale chineze? Ce v-a atras initial către această formă de medicină? - Călătoria mea in medicina traditională chineză (MTC) a i ...

„Dacă spectatorii se recunosc în personajele pe care le jucăm și măcar pentru o secundă, cred că ne-am făcut treaba”
21/09/2024 09:44

Una dintre cele mai vechi forme de artă, teatrul are un impact profund asupra dezvoltării culturale si emotionale a oamenilor, in special asupra adolescentilor, care se află intr-o perioadă de formare a ide ...

„Un curs de cinematografie îi pregătește pe copii să devină oameni asumați”
21/09/2024 09:24

- Cum a apărut ideea de a organiza un curs de cinematografie dedicat copiilor? Ce v-a inspirat să creati acest program? - Încă de pe vremea cand fetita mea era mică si practica modellingul si avea di ...

  „Oamenii caută adesea să aibă experiențe inedite care să le ofere amintiri de neuitat”
21/09/2024 08:23

Romanii au avut o vară plină in acest an, date fiind cifrele companiilor de turism. Cele mai populare destinatii au fost Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria, dar si turismul intern, atat la mare, cat si la munte. ...

„E nevoie de crearea unei comunități care să mențină viu teatrul de animație și de păpuși”
21/09/2024 08:21

„V-ati intrebat vreodată cum se nasc marile capodopere ale literaturii, care ne fac să visăm, indiferent de varstă sau de istorie? 20K leghe sub mări este o aventură in laboratorul de creatie a ...

Top 8 tehnologii auto care vor revoluționa industria în viitorul apropiat
27/08/2024 10:34

Top 8 tehnologii auto care vor revolutiona industria in viitorul apropiat Industria auto se află intr-o perioadă de transformare rapidă, impulsionată de inovatii tehnologice care promit să schimbe radi ...

Scandal între frații Ionuț și Tudor Chirilă. Cei doi au avut relații tensionate în perioada copilăriei și a adolescenței
07/07/2024 18:47

Viata lui Tudor Chirilă (50 de ani) a fost una plină de aventuri si intamplări pe care clar nu le va uita niciodată. Prezent la podcast-ul lui Mihai Bobonete, artisul a povestit despre conflictele intre el ...

„Gastronomia românească nu este doar despre gusturi, ci și despre povești”
16/05/2024 20:09

Dar gastronomia traditională romanească nu este doar despre alimente si retete. Este un ambasador al valorilor noastre, o modalitate de a celebra comunitatea si de a ne conecta la rădăcinile noastre. Prin i ...

„Vinul este o artă complexă”
16/05/2024 12:20

Oenologia, stiinta si arta vinului, ocupă un loc special in cultura umană, fiind mai mult decat o simplă activitate de producere si consum a băuturilor. Este o lume complexă si fascinantă care impleteste ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei