Stresul emoțional al elevilor în cursa pentru excelență
Dimensiune font:
* în fiecare an, zeci de mii de elevi din întreaga țară trec prin stresul examenelor, un fenomen care a devenit aproape o normă în societatea modernă * aceste examene, adesea văzute ca trepte esențiale în parcursul educațional, vin la pachet cu o presiune imensă, nu doar asupra elevilor, ci și asupra familiilor lor * psihologii atrag atenția părinților asupra ambiției de a-și împinge copiii către testări repetate și riguroase și efectele pe termen lung ale acestei goane după un loc la un liceu de excelență
Una dintre principalele cauze ale stresului emoțional în rândul elevilor este presiunea socială și academică. În multe culturi, succesul la examene este văzut ca un indicator major al inteligenței și al valorii personale. Elevii sunt adesea comparați cu colegii lor, iar acest lucru poate duce la un sentiment de competiție intensă. Școlile și societatea în general pun adesea un accent mare pe note și performanță academică, ceea ce poate crea așteptări nerealiste și poate contribui la stresul emoțional.
Așteptările familiilor sunt, de asemenea, un factor semnificativ. Mulți părinți își doresc ca copiii lor să aibă succes academic pentru a asigura un viitor mai bun. Aceasta presiune poate fi resimțită intens de elevi, care pot simți că trebuie să îndeplinească aceste așteptări pentru a nu-și dezamăgi părinții. În multe cazuri, părinții investesc mult timp, bani și efort în educația copiilor lor, ceea ce poate adăuga un strat suplimentar de stres.
Lipsa de timp și suprasolicitarea
Elevii se confruntă adesea cu o lipsă de timp și suprasolicitare. Programul zilnic include nu doar orele de școală, ci și activități extracurriculare, teme și, în multe cazuri, ore suplimentare de meditații. Această aglomerare de activități poate duce la lipsa somnului, oboseală cronică și stres emoțional. Capacitatea de a gestiona timpul și de a prioritiza sarcinile devine esențială, dar dificil de realizat pentru mulți elevi.
„Și factorii personali joacă un rol semnificativ în nivelul de stres resimțit de fiecare elev. Personalitatea, abilitățile de coping, reziliența și sănătatea mentală generală sunt factori care influențează modul în care un elev gestionează stresul. Elevii care au dificultăți de învățare sau care se confruntă cu probleme personale sau familiale pot fi mai predispuși la a experimenta niveluri mai ridicate de stres în timpul examenelor.
Părinții își doresc adesea ce este mai bun pentru copiii lor și văd educația ca pe o cale esențială către un viitor de succes. Într-o lume competitivă, părinții consideră că un loc la un liceu de excelență poate deschide uși către oportunități educaționale și profesionale superioare. Aceasta dorință de a asigura un viitor mai bun pentru copii îi determină pe părinți să investească în multiple testări și pregătiri suplimentare”, a atras atenția psihoterapeutul Letiția Popa.
Presiunea socială joacă și ea un rol important. În comunitățile unde educația este foarte valorificată, părinții se simt adesea obligați să se alinieze așteptărilor colective.
Experiențele personale ale părinților influențează, de asemenea, deciziile lor. Părinții care au avut propriile lor experiențe cu stresul academic sau care au beneficiat de pe urma unei educații riguroase sunt mai predispuși să vadă valoarea în testările frecvente și pregătirea intensivă. Ei pot avea așteptări similare pentru copiii lor, dorind să le ofere aceleași oportunități sau să evite greșelile pe care le-au făcut ei înșiși.
Impactul asupra sănătății mentale
Unul dintre cele mai alarmante efecte pe termen lung ale acestei goane după excelență este impactul asupra sănătății mentale a elevilor. Stresul cronic asociat cu pregătirea pentru examene poate duce la anxietate, depresie și alte tulburări mentale. Elevii pot dezvolta o aversiune față de învățare și educație, asociind școala cu stresul și eșecul. Pe termen lung, aceste probleme de sănătate mentală pot afecta performanța academică și profesională, precum și calitatea vieții în general.
„Presiunea constantă de a excela poate afecta dezvoltarea personalității și autonomia elevilor. În loc să își dezvolte propriile interese și abilități, elevii pot deveni conformiști, concentrându-se doar pe ceea ce este necesar pentru a trece examenele. Aceasta lipsă de autonomie poate duce la o capacitate redusă de a lua decizii independente și de a se adapta la schimbările din viață. În plus, un accent exagerat pe performanță academică poate diminua creativitatea și gândirea critică”, a continuat psihoterapeutul
Relațiile sociale și familiale pot suferi, de asemenea, din cauza stresului legat de examene. Elevii suprasolicitați pot avea mai puțin timp pentru a petrece cu prietenii și familia, ceea ce poate duce la izolare socială și relații tensionate. În familie, presiunea de a obține rezultate bune poate crea conflicte și poate duce la o atmosferă tensionată.„Am dat examen la trei licee și am reusșit la toate, pentru clasa a V-a. Mă pregătesc de doi ani,merg și la un centru de excelență. Îmiplace să învăț”, ne-a spus Miruna,o copilă de 10 ani din Iași. Dacă despre perfomanțele ei școlare poate vorbi oricât, nu la fel de multe detalii oate oferi când vine vorba despre joacăși timpulliber. „Nu prea am, uneori mai citesc sau cântla chitară”, a zâmbit copila. Pe termen lung, aceste relații afectate pot influența negativ dezvoltarea emoțională și socială a elevilor.
Epuizarea și abandonul școlar
Un alt efect pe termen lung este posibilitatea de epuizare și abandon școlar. Elevii care sunt supuși la presiune constantă și stres pot ajunge la un punct de epuizare, unde își pierd motivația și interesul pentru studii. În cazuri extreme, acest lucru poate duce la abandon școlar, afectând negativ perspectivele lor viitoare. Epuizarea poate avea, de asemenea, efecte negative asupra sănătății fizice, inclusiv tulburări de somn, probleme digestive și scăderea imunității.
Goana după excelență poate avea un impact semnificativ asupra carierelor viitoare ale elevilor. Deși admiterea la un liceu de prestigiu, fie în clasa aV-a, fie a IX-a, poate oferi oportunități educaționale și profesionale superioare, stresul și presiunea resimțite în acest proces pot afecta capacitatea elevilor de a-și dezvolta carierele într-un mod sănătos și echilibrat.
Maura ANGHEL
Stresul emoțional la care sunt supuși elevii în perioada examenelor este o problemă complexă, cu cauze multiple și efecte pe termen lung. Presiunea socială și academică, așteptările familiale, sistemul de evaluare și suprasolicitarea sunt doar câțiva dintre factorii care contribuie la această problemă. Motivațiile părinților de a opta pentru testări repetate sunt diverse, incluzând dorința de a asigura un viitor mai bun, presiunea socială și accesul la resurse educaționale.
Efectele pe termen lung ale acestui fenomen sunt variate și pot include probleme de sănătate mentală, afectarea dezvoltării personalității și autonomiei, relații sociale și familiale tensionate, epuizare și abandon școlar, precum și impact asupra carierelor viitoare.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau