Cursă auto demnă de „1001 de nopți”. Primul raliu auto intercontinental românesc, în 1905: din București până în inima Persiei

0000   0141700

Dimensiune font:

| 19-05-2024 16:40

 La începutul anului 1905, George Bibescu (25 de ani) planifică o aventură demnă de un prinț: o călătorie cu mașina din București până la Teheran. Tânărul era deja considerat „sportiv emerit”, după ce câștigase primul raliu, organizat cu câteva luni mai devreme. În plus, era fondator al Automobil Club Român, deși în Moldova și Valahia abia apăruseră câteva zeci de „trăsuri fără cai”.

I se alătură tânăra-i soție, scriitoarea Martha (19 ani) - „ce purta flori până și în deșert”, verișoara ei, filantroapa Elena Pherekyde (54 de ani), și soțul acesteia, Mihail (63 de ani).

Mai răspund provocării prințul Emanuel Bibescu (31 de ani), văr cu George Bibescu, omul de afaceri Leon Leonida (23 de ani) - „sportiv îndârjit ca un buldog” - și scriitorul și fotograful francez Claude Anet (37 de ani). Erau însoțiți de trei mecanici: elvețianul Keller, francezul Eugene și „melancolicul” român George.

Mașinile pe care se bazau erau un Mercedes cu motor de 40 de cai putere (cp), alt Mercedes de 20 de cp și un Fiat de 16 cp. Toate trei erau decapotabile, construite în 1904. Fiecare pasager avea dreptul să ia două valize „impropriu denumite de mână”.

Părăseau Capitala pe 11 aprilie 1905.

„De la București la Giurgiu sunt 60 de kilometri de drum considerat excelent în România, dar care ar corespunde unui drum mediocru, în Franța”, nota Claude Anet în volumul „Persia în automobil” (1906), în care descrie întreaga expediție.

La Giurgiu, grupul are parte de un dejun extrem de vesel: mâncă înconjurat de muzică și chiar valsează. Cei zece iau apoi vaporul spre Galați. Mașinile ajung în acest oraș cu trenul.

Din cauza drumurilor proaste din România, mașinile destinate expediției către Persia au fost aduse din București la Galați cu trenul.
Din cauza drumurilor proaste din România, mașinile destinate expediției către Persia au fost aduse din București la Galați cu trenul.

Ajunși la Galați pe 12 aprilie, excursioniștii se îmbarcă pe un vapor rusesc ce mergea spre Odesa.

Mașinile așteptau pe chei și au fost mutate pe vas, cu mare greutate, cu ajutorul unor platforme improvizate.

La plecare, un grup de țărănci cu fețe încadrate de basmale albe fluturau îndurerate mâinile a rămas bun „de parcă am fi plecat la luptă”.

Cu ajutorul unor macarale, folosindu-se platforme improvizate, autoturismele au fost mutate de pe chei la bordul unui vapor ce avea să le ducă din Galați până la Ismail, cale de aproximativ 80 de km. Se evita astfel traversarea Prutului, peste care nu exista pod.
Cu ajutorul unor macarale, folosindu-se platforme improvizate, autoturismele au fost mutate de pe chei la bordul unui vapor ce avea să le ducă din Galați până la Ismail, cale de aproximativ 80 de km. Se evita astfel traversarea Prutului, peste care nu exista pod.

O oră mai târziu apăreau primele probleme: confruntarea cu vameșii ruși, de la Reni (actuala Ucraina, la acel moment parte a Imperiului Rus), veniți să inspecteze nava. A fost nevoie de două ceasuri de parlamentări și de intervenția guvernatorului general al Basarabiei pentru a li se permite să-și continue drumul.

Oprirea la Ismail (Ucraina) a fost total diferită: membrii expediției debarcau în timp ce polițiștii și vameșii le prezentau onorul, fără a le fi percheziționat nici măcar un bagaj, înconjurați de jurnaliști și sute de gură-cască.

Prințul George Bibescu și familia deschideau coloana, în Mercedesul de 40 cp, urmat de Leon Leonida, prințul Emanuel Bibescu și Claude Anet în Mercedesul de 20 cp și de Fiatul cu cei trei mecanici și bagajele.

„Așa suntem siguri că, de vom face vreo pană, ne vor ajunge mecanicii din urmă”, au motivat organizatorii modul de organizare a caravanei auto.

Primele probleme apar la scurt timp după debarcarea la Ismail (Ucraina). După doar câteva zeci de km, una dintre mașini rămâne împotmolită și este nevoie de ajutorul unor boi pentru a fi scoasă.
Primele probleme apar la scurt timp după debarcarea la Ismail (Ucraina). După doar câteva zeci de km, una dintre mașini rămâne împotmolită și este nevoie de ajutorul unor boi pentru a fi scoasă.

După 10 km de drum plin de gropi „spre marea mea surpriză, drumul de pământ se arătă neted, dar impracticabil pe timp ploios din cauza noroiului”, nota Calude Anet.

Prima etapă, de 50 de km, s-a încheiat în satul Bolgrad (Ucraina), în urletele câinilor. Se așteptau la condiții de cazare mizerabile dar, surpriză: găsesc un han în care li se oferă patru odăi curate.

Cele trei mașini ale expediției românești spre Persia stau garate în curtea unui han dintr-un sat ucrainean. În general, condițiile întâlnite în mediul rural au fost catalogate drept „groaznice” de către aventurieri.
Cele trei mașini ale expediției românești spre Persia stau garate în curtea unui han dintr-un sat ucrainean. În general, condițiile întâlnite în mediul rural au fost catalogate drept „groaznice” de către aventurieri.

Pentru etapa următoare, din 13 aprilie, își propun un drum de 250 de km, până la Cetatea Albă, pe malul Nistrului. Prințul Emanuel Bibescu a fost cel care studiase hărțile și trasa direcțiile.

Expediția pornește la 9 dimineața, în întârziere pentru că membrii nu reușiseră încă să-și dea seama cât timp le ia să-și facă la loc cele 28 de bagaje și să le pună bine în mașini.

Avansau mai încet decât se așteptau din cauză că drumul era „execrabil”: simple urme pe pământ, motiv pentru care s-au și rătăcit. Încercarea de a afla de la un cioban în ce direcție este Tatarbunar (Ucraina), un punct intermediar la 90 de km de locul de plecare, este sortită eșecului.

O ploaie complică și mai mult lucrurile: mașinile patinează și înaintează greu prin noroi, uneori și cu doar 5 km/h. Forțați de vremea rea, opresc la Cișmele (Ucraina), dscris ca „un sat mizerabil” aflat la 70 de km de locul pornirii și 20 de Tatarbunar.

Acolo unde râurile permiteau, traversarea lor se făceau prin vaduri. Mașinile erau de cele mai multe ori împinse pentru a ajunge pe malul celălalt.
Acolo unde râurile permiteau, traversarea lor se făceau prin vaduri. Mașinile erau de cele mai multe ori împinse pentru a ajunge pe malul celălalt.

Singurul han de aici se dovedește a fi o casă din chirpici, în care erau doar o masă și o bancă. De băut nu găsesc decât vodcă, pe care o refuză, iar de mâncare primesc doar un „orez cu gust de șoareci”.

După ce-și trag puțin sufletul, pornesc mai departe și, după două ore de „vagabondaj” pe câmpuri, ajung „palizi de foame” în Tatarbunar. Era zece noaptea.

Trag la un han care se dovedește la fel de „mizerabil”. Li se oferă o cămăruță cu doar trei paturi, în care „mirosul era greu de definit, dar atroce”. Decid să pornească mai departe, în noapte, spre Cetatea Albă. Ghidați de busolă, ajung aici în zori.

Pe 14 aprilie, traversează Nistrul pe un șlep, la Ovidiopol. Sunt primiți de poliția locală cu onoruri și li se oferă din partea conducerii un ceai.

După un drum de 40 de km, ajung la Odesa, un oraș bogat care a fost „construit după model american”, ca o tablă de șah. Dau peste primele semne ale pogromului care avea să ducă în acel an la moartea a 400 de evrei și distrugerea a peste 1.600 dintre proprietățile lor.

Pe 17 aprilie pornesc spre Sevastopol și trec prin Ialta. După o săptămână petrecută în străinătate, trag concluzia că mai nimeni dintre localnici nu cunoaște o urmă de franceză și că persoanele care s-ar aventura în zonă ar trebui neapărat să știe rusește.

Telegramele pe care le primesc în orașele mari de pe drum vorbesc despre numeroase revolte și crime, dar ei nu au parte de astfel de incidente.

Tulburările erau generate de faptul că, în ianuarie 1905, avusese loc la Sankt Peterburg o mare demonstrație populară, reprimată de cazaci. Incidentul se soldase cu aproximativ de o mie de morți și răniți, iar această scânteie aprinsese revoltele în nenumărate locuri din Imperiul Rus. Era prima încercare a revoluției comuniste ruse.

Călătorii sunt feriți de experiențe sângeroase, dar nu pot evita „cumplitele căpușe tătărăști”.

La Ialta, se întâlnesc cu Maxim Gorki, care „vorbea franceza foarte bine, cu o ușoară timiditate, o voce dulce și un accent fermecător”.

Scriitorul Maxim Gorki, soția sa Ecaterina și Claude Anet la Ialta, în timpul expediției automobilistice întreprinse pe ruta București - Teheran.
Scriitorul Maxim Gorki, soția sa Ecaterina și Claude Anet la Ialta, în timpul expediției automobilistice întreprinse pe ruta București - Teheran.

Cu ajutorul unui vapor, trec în Novorosiisk (Rusia). Primesc telegrame în care sunt anunțați de revolte în Caucaz și în mai multe locuri din Franța.

Pe potecile munților Caucaz, membrii primei expediții automobilistice intercontinentale românești.
Pe potecile munților Caucaz, membrii primei expediții automobilistice intercontinentale românești.

Continuă călătoria cu mașinile spre Batumi (Georgia), oraș pe care-l găsesc împânzit de soldați.

Motivul: se confruntă cu numeroase proteste deși, constată călătorii, muncitorii de aici sunt bine plătiți față de nivelul de trai din țară și chiar primesc dublu dacă lucrează de sărbătorile legale.

Problema este că majoritatea celor cu slujbele bune sunt turci, iar protestatarii cer drepturi egale pentru georgieni, armenii turci, greci și ruși.

Problemele tehnice fac inutilizabilă una dintre mașini. Din cele trei autoturisme pornite la drum, doar unul a reușit să ajungă la destinație.
Problemele tehnice fac inutilizabilă una dintre mașini. Din cele trei autoturisme pornite la drum, doar unul a reușit să ajungă la destinație.

Din Batumi, expediționarii hotărăsc să meargă cu trenul la Kutaisi (în Georgia de azi), cale de 175 km. Pe 29 aprilie, iau tot un tren, de la Kutaisi spre Tbilisi (220 km).

Temerarii ajung la gara din Kutaisi în ultima clipă - prințul George Bibescu ceruse să fie bărbierit în camera de hotel cu trei sferturi de oră înainte de plecarea trenului. Pe peron, realizează că nu au bani lichizi decât pentru trei bilete - grupul folosea în general scrisori de credit (echivalentul actualelor cărți de credit) pe care nu le putea utiliza în acest caz.

Primii ajunși la Tbilisi rămân aici o săptămână, până când se reunește grupul. Pornesc apoi toți spre Baku, tot cu trenul. Mașinile îi ajung din urmă... cu trenul.

Pană de autoturism în deșertul iranian în timpul expediției întreprinse în 1905 cu trei automobile de prinții George și Emanuel Bibescu.
Pană de autoturism în deșertul iranian în timpul expediției întreprinse în 1905 cu trei automobile de prinții George și Emanuel Bibescu.

Numai că autoturismele erau deja avariate de călătorie. Așa că prințul Emanuel Bibescu decide să-și trimită mașina la reparat, la Marsilia, iar Leon Leonida este obligat să renunțe la Fiatul său. El vrea, totuși, în continuare să ajungă la Teheran cu mașina.

Aflat la Baku, George Bibescu angajează un interpret, pe cerchezul Hassan, care urma să-i însoțească până la Teheran.

Traversarea unui râu în apropiere de Nahicevan, în Azerbaidjan.
Traversarea unui râu în apropiere de Nahicevan, în Azerbaidjan.

Așa că expediția în formă restrânsă - fără mecanici - pornește la bordul unui vapor de la Baku spre două porturi importante ale Persiei (Iranul de azi) la Marea Caspică: Astara (280 km sud de Baku) și Bandar-e Anzali.

Ajunși în Persia, nu au vești de la Keller, unul dintre cei trei mecanici, rămas cu Mercedesul de 40 cp la Baku pentru reparații.

Emanuel Bibescu și Claude Anet decid să nu-l mai aștepte pe mecanic și să continue singuri ultima etapă, de 320 de km.

Cei doi închiriază un automobil de la un rus și pornesc, pe 10 mai spre Teheran, unde ajung trei zile mai târziu. Viteza de deplasare era și de 10 km/h.

Sosirea în Teheran a primului grup de expediționari format din prințul Emanuel Bibescu și scriitorul și fotograful Claude Anet.
Sosirea în Teheran a primului grup de expediționari format din prințul Emanuel Bibescu și scriitorul și fotograful Claude Anet.

Câteva zile mai târziu li se alătură, în Mercedesul cel mare, George Bibescu, Leon Leonida, mecanicul Keller și cerchezul Hassan. După o lună de hoinăreală prin inima vechii Persii, aventurierii pleacă acasă cu vaporul, iar mașinile sunt trimise la reparat.

A fost o cursă încheiată cu succes, care îi plasa printre pionierii sporturilor cu motor.

În 1905, România era printre primele țări din lume cu un club automobilistic și sportivi pasionați de un sport care abia lua naștere.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -Spatiu in suprafata de 35,16 mp, situat in orasul Negresti, Str. Unirii, bl. E2, sc. D, parter, judetul Vaslui, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Carte Funciara nr. 70102-C1-U27, nr. cadastral 1/4;0;3, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 63/19.07.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru desfasurarea de activitati de coafura si alte activitati de infrumusetare. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.08.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 14.08.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 19.08.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.07.2024.
Viața e mai frumoasă atunci când te simți bine în corpul tău: 6 moduri în care te poți răcori vara aceasta
26/07/2024 10:13

Viata e mai frumoasă atunci cand te simti bine in corpul tău: 6 moduri in care te poti răcori vara aceasta Vara inseamnă zile lungi si distractive, dar si temperaturi ridicate, iar modul in care te simti ...

Uleiul de morcov, darul naturii în tratamentul psoriazisului
25/07/2024 16:30

Psoriazisul este o afectiune cronică a pielii care afectează milioane de oameni in intreaga lume. Caracterizat prin inflamatii, mancărimi si pete rosii acoperite de scuame argintii, psoriazisul poate provoca ...

Ipocrizia ca mijloc de adaptare socială
25/07/2024 09:10

Adesea percepută ca o trăsătură negativă, ipocrizia este adesea asociată cu falsitatea si lipsa de sinceritate. Cu toate acestea, există momente si contexte in care ipocrizia poate juca un rol pozitiv si ...

3 sfaturi pentru alegerea jucăriilor potrivite pentru copii
24/07/2024 16:26

 3 sfaturi pentru alegerea jucăriilor potrivite pentru copii  Într-o piată saturată de optiuni variate si colorate, poate fi dificil să determini care jucării sunt cu adevărat benefice pe ...

  Timiditatea, curajul de a zbura
23/07/2024 10:36

Timiditatea la copii este adesea percepută ca o trăsătură negativă, insă poate aduce numeroase beneficii. În loc să fie considerată un obstacol, timiditatea poate fi o oportunitate de dezvoltare p ...

Regele Malaeziei, care străbate țara pentru a ajuta nevoiașii, a fost încoronat. Cine este Ibrahim Iskandar
21/07/2024 18:16

Malaezia şi-a incoronat sambătă regele, sultanul miliardar Ibrahim Iskandar, care s-a remarcat anterior prin deplasările sale cu o motocicletă Harley-Davidson in acţiuni caritabile, incoronare ce a avut l ...

O specie rară de păsări a ajuns și la Iași. Este vorba despre gâsca de India
21/07/2024 17:59

Anul acesta, locuitorii din Iasi si din Prahova au avut norocul de a surprinde un animal rar. De obicei, acest exemplar nu ajunge la noi in tară prea des, iar specialistii spun că, de cele mai multe ori, scap ...

Sabotorii interiori. O călătorie în lumea obstacolelor mentale
19/07/2024 00:00

În lumea contemporană, plină de provocări si incertitudini, unul dintre cei mai mari inamici ai succesului si fericirii noastre nu este in afara noastră, ci chiar in interiorul nostru. Acesti inamici ...

Cele mai controversate diete
18/07/2024 14:49

În lumea modernă, preocuparea pentru sănătate si imagine corporală a dus la aparitia unui număr mare de diete, unele mai populare si altele mai controversate. De-a lungul timpului, anumite regimuri a ...

Suplimentele alimentare, un suport esențial pentru sănătate în zilele toride de vară
18/07/2024 00:00

Vara este anotimpul in care natura ne oferă cele mai multe motive să petrecem timp afară, să ne bucurăm de soare si de activitătile in aer liber. Însă, odată cu bucuriile verii, vin si provocăril ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei