500 de autovehicule vor dispărea, în acest an, de pe străzile Iașului
Dimensiune font:
* prima de casare anunțată în cadrul Programului „Rabla local” este de 3.000 de lei, jumătate din sumă urmând să fie suportată de la bugetul AFM, iar cealaltă de către primării * la ediția de anul trecut, programul nu a avut, însă, un succes prea mare în rândul ieșenilor
Pentru acest an, autoritățile ieșene estimează că alte aproximativ 500 de autovehicule mai vechi de 15 ani și cu norma de poluare Euro 3 sau mai mică vor fi radiate din circulație odată cu lansarea Programului „Rabla local” - ediția 2024.
Oficial, programul a debutat pe data de 19 martie, însă deocamdată autoritățile lucrează încă la elaborarea procedurilor de înscriere a beneficiarilor în program. Cert este că, la fel ca anul trecut, prima de casare anunțată de reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) va fi tot de 3.000 de lei, jumătate din sumă urmând să fie suportată de la bugetul AFM iar cealaltă de către primării. La ediția de anul trecut, programul nu a avut, însă, un succes prea mare în rândul ieșenilor. Astfel, deși inițial pe platforma online lansată de AFM se înscriseseră 1.042 de persoane, în final au depus cereri de finanțare doar 594 dintre acestea. În urma evaluării dosarelor de către reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu, pe listă au rămas 510 de proprietari eligibile pentru încasarea primei de casare.
Condiții pentru a putea încasa prima de casare
Potrivit legii, este considerat eligibil proprietarul de autovehicul uzat care îndeplineşte o serie de condiţii la data solicitării stimulentului pentru casare, printre care: este persoană fizică cu domiciliul/reședința în România, are domiciliul/reședința pe raza teritorială a UAT-ului solicitant de finanțare, deţine în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin 5 ani și se află în evidențele fiscale ale UAT-ului solicitant de finanțare, nu este înregistrat cu obligaţii restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat și bugetul local, nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul „Rabla Clasic” sau Programul „Rabla Plus”, pentru același autovehicul uzat cu care participă în program, nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului. De asemenea, beneficiarul stimulentului financiar de casare se angajează că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 4 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea primei de casare.
Radierea din circulație, după încheierea contractului de finanțare
Potrivit legii, radierea din circulație a autovehiculeor nu se poate face decât după încheierea de către proprietar a contractului de finanțare cu Primăria, urmând ca plata primei de casare să se facă după prezentarea de către beneficiar a adeverinței de dezmembrare a vehiculului și radierei acestuia din circulație. Toate aceste proceduri greoaie și birocrația care le însoțelte au făcut ca încrederea proprietarilor de „rable” în program, ale cărui intenții sunt, în principiu, lăudabile, să scadă semnificativ, cu atât mai mult cu cât nici valoarea primei de casare nu este una foarte tentantă. Așa se face că, cel puțin deocamdată, perspectiva ca în perioada următoare pe străzile din municipiu să vedem din ce în ce mai puține autovehicule cu grad mare de poluare nu este tocmai încurajatoare, în ciuda eforturilor făcute de autorități de a elimina cât mai rapid din circulație aceste adevărate „bombe pe roți” care ne pun zilnic în pericol sănătatea. Potrivit celor mai recente date făcute publice de autorități, în acest moment, în municipiul Iași sunt înmatriculate 136.042 de autovehicule, din care 21.012 sunt non-Euro (respectiv cele care nu se încadrează la niciuna din normele Euro), 251 au norma Euro 1, 11.733 Euro 2, 20.821 Euro 3, 43.378 Euro 4 20.585 Euro 5 – 20.585, 18.762 Euro 6, 2.405 sunt hibride iar 423 electrice. Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau