„Autostrada A8 are cel puţin un an de întârziere”
Dimensiune font:
Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, a făcut ieri o nouă radiografie a stadiului în care se află proiectele de infrastructură din Moldova. În ceea ce priveşte A7, Paşcani - Suceava - Siret (101 km), atât studiul de fezabilitate, cât şi proiectul tehnic sunt în lucru. Defalcat pe cele două sectoare, pe tronsonul Paşcani - Suceava, studiile geotehnice sunt realizate în procent de 100%, la fel ca şi cele de laborator (90%). „Procedura de mediu este întârziată, dar în desfășurare. La finele lunii septembrie 2023 se preconizează obținerea Acordului de Mediu”, spune Covăsnianu. Pentru tronsonul Suceava - Siret, studiile geotehnice sunt realizate în procent de 90%, cele de laborator, în procent de 85% (traseu), iar pe noduri, în procent de 70%. În prezent se forează cu un singur utilaj. „Întreaga campanie geotehnică (teren şi rezultate laborator) se estimează a se finaliza în iulie 2023. Procedura de mediu este în lucru, în septembrie 2023 se preconizează obținerea Acordului de Mediu. Ambele loturi de la Pașcani la Siret sunt în întârziere cronică”, mai spune acesta.
Verificările CNAIR contrazic afirmaţiile proiectantului care spune că forajele decurg perfect
În schimb, pe A8 (Ungheni - Iaşi - Tg, Neamţ), lucrurile se mişcă destul de anevoios. Pentru podul de la Ungheni (1,1 km) a fost finalizată licitaţia pentru întocmirea Studiului de Fezabilitate, însă nu au fost lansate licitațiile de Proiectare și Execuție deși finanțarea este asigurată prin Programul Connecting Europe Facility (CEF). Pe tronsonul Ungheni - Iaşi – Tg. Neamţ (104 km), campania de forare lasă de dorit, din cele 6 foreze prezente, doar 5 lucrând efectiv şi acelea într-un ritm disproporționat. „Proiectantul estimează un ritm de forare ideal, dar în realitate, la verificările CNAIR, ritmul lasă mult de dorit. Întârzierile pe sectorul ieșean sunt mari, de peste 15 luni. Termenul inițial de finalizare SF era mai 2022, însă conform Ministerului Transporturilor se va decala, noul termen fiind sfârșitul lunii august 2023. Având în vedere întârzierile acumulate de-a lungul întregului an 2022, scăderea recentă a ritmului, atât pe campania de teren, cât și în etapa de proiectare, precum și recenta situație din zona Horlești, consider că se impune o abordare mai fermă și aplicată în scopul și interesul acestui proiect de interes strategic și național: respectarea Legii Autostrăzii Unirii - darea în trafic în decembrie 2026”, crede Covăsnianu.
În fine, pe sectorul Tg. Neamţ – Târgu Mureş (211 km), a fost finalizat recent Studiul de Exproprieri, inclusiv cu evaluarea masei lemnoase, iar în prezent se lucrează la redactarea condițiilor de predare a Studiului de Fezabilitate. Se aşteaptă finalizarea secţiuni 2, capetele montane (S1 şi S3) fiind deja în licitaţie pentru proiectare şi execuţie, în prezent fiind analizate ofertele.
Petru Movilă: „A8 are minim un an întârziere”
Acelaşi subiect, stadiul lucrărilor la A7 şi A8, a fost comentat ieri de fostul deputat Petru Movilă, iniţiatorul Legii A8. Actual administrator al municipiului
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau