„Avem credința că putem schimba realitățile sociale prin hotărârile pe care le pronunțăm”

Dimensiune font:

| 03-03-2024 08:00

* dialog cu Costică CIOCAN, judecător la Judecătoria Iași

- Domnule judecător, o întrebare de bun venit: se face sau se îndură justiție, în ziua de astăzi?

- Este greu de spus... Instanțele au rolul de a soluționa cauzele cu care sunt învestite. Păstrăm proporționalitatea, aplicăm legea, nu numai în litera, ci și în spiritul ei, încercăm să readucem echilibrul în societate, atât cât se poate. Nu știu cum se vede din exterior ceea ce facem, cât de facil este să vedem cu adevărat imaginea justiției, dar, cu siguranță, sunt multe aspecte de îmbunătățit și la nivel instituțional, și la nivel legislativ, dar este foarte important pentru public, pentru cetățeni să înțeleagă faptul că judecătorii aplică legea și o aplică așa cum este. Nici nu o pot modifica, nici nu o pot adapta atunci când consideră că poate nu satisface cel mai bine interesele persoanelor implicate. Continuăm activitatea în condițiile pe care le avem și avem credința că putem schimba realitățile sociale prin hotărârile pe care le pronunțăm.

 

„A devenit din ce în ce mai periculos să circuli pe drumurile publice din Iași, fie că ești pieton, fie că ești conducător auto. Sunt din ce în ce mai multe cazuri în care șoferii circulă sub influența băuturilor alcoolice și sunt alcoolemii foarte mari, iar consecințele sunt nefaste”.

 

- Ați adus în discuție noțiunea de eficiență... Se poate ști cu exactitate cât de eficient este un sistem judicar? Ce-am putea spune despre cel de la Judecătoria Iași, de exemplu?

- La Judecătoria Iași avem un volum ridicat de muncă, iar anul trecut instituția s-a situat pe locul patru la nivel național, ca volum de activitate. Predomină cauzele civile, avem cauze  penale, iar cu această ocazie aș aduce în atenție specificul infracțiunilor pe care le judecăm cu precădere: infracțiuni rutiere, conducerea sub influența băuturilor alcoolice, conducerea cu permisul suspendat sau fără permis, părăsirea locului accidentului, ștergerea urmelor accidentului... Aș aduce în discuție și proiectul pe care-l desfășurăm la nivelul Judecătoriei Iași, în cadrul căruia am avut întâlniri, dezbateri despre fenomenul acesta infracțional și cum putem să-l prevenim printr-o cât mai bună informare.

- S-a recuperat greu decalajul produs de pandemie, dar, văd și eu avizierele de la intrarea în sălile de judecată, sistemul a ajuns practic în pragul colapsului din pricini funciare sau, mai nou, cum spuneți și dumneavoastră, din cauza celor care nu respectă regulile de trafic. Ce impact au toate acestea asupra sistemului de justiție?

- Impactul este unul major. Constatăm, din ce în ce mai mult, că persoanele au o disponibilitate din ce în ce mai redusă de a-și soluționa conflictele pe cale amiabilă, vedem de foarte multe ori faptul că părțile - reclamanți, pârâți, sau chiar subiecții procesuali din cauzele penale - discută pentru prima dată într-o sală de judecată, ceea ce, consider eu, este greșit. S-a încercat, la un moment dat, în ceea ce privește cauzele civile, să se stipuleze obligația de a parcurge procedura de informare în cadrul medierii, pentru că multe cauze, multe pricini ajung în fața instanțelor de judecată fără ca părțile să se fi consultat, să vadă dacă există posibilitatea de împăcare. Procedurile judiciare presupun atât avantaje, cât și dezavantaje. Dezavantajele sunt evidente... Dacă persoanele au discuții, personal - în cazul în care nivelul conflictual nu este foarte ridicat, sau prin apărători, prin avocați, care pot media, pot gestiona în jurul conflictului civil sau penal, în jurul diferendului, se pot găsi soluții cât mai acceptabile pentru ambele părți.

- Cât privește fenomenul infracțional...

- Vedem - și trebuie să o spunem foarte clar și fără să ne ascundem - că a devenit din ce în ce mai periculos să circuli pe drumurile publice din Iași, fie că ești pieton, fie că ești conducător auto. Sunt din ce în ce mai multe cazuri în care șoferii circulă sub influența băuturilor alcoolice și sunt alcoolemii foarte mari: 2 la mie, 3 la mie, 3,50 la mie, prag de comă alcoolică, iar consecințele sunt nefaste: accidente rutiere soldate cu victime omenești și pagube, destine frânte...

 

„Avem această problemă, nu doar problema violenței în familie, care este una importantă, ci și problema alcoolismului. Se consumă băuturi alcoolice din ce în ce mai mult băuturi alcoolice sau alte substanțe, dar în același timp consumatorul dorește să conducă, dorește să se deplaseze spre locul de muncă, pre casă, la cumpărături și nu poate disocia aceste două activități”.

 

- Cine se face, totuși vinovat, cine greșește în perpetuarea acestei situații?

- Cred că trebuie analizat fenomenul în profunzime. Nu este doar rolul judecătorilor, al procurorilor sau al avocaților, ci și al sociologilor, al psihologilor, al preoților. Vedem că în România, în Moldova, avem această problemă, nu doar problema violenței în familie, care este una importantă, ci și problema alcoolismului. Se consumă băuturi alcoolice din ce în ce mai mult, se consumă în timpul liber, se consumă la locul de muncă băuturi alcoolice sau alte substanțe, dar în același timp consumatorul dorește să conducă, dorește să se deplaseze spre locul de muncă, pre casă, la cumpărături și nu poate disocia aceste două activități. Noi am dorit, prin campania de informare desfășurată la Judecătorie să informăm conducătorii auto despre periculozitatea deosebită a acestor fapte, pentru că la nivel cultural, să recunoaștem, există o doză de acceptare a consumului de băuturi alcoolice...  Iar consecințele sunt dezastruoase. Nimeni nu poate nu poate vindeca durerea celor rămași, a familiei unei persoanei ucise într-un accident auto sau, ferească Dumnezeu!, a persoanelor care după un accident rutier rămân cu un handicap, își pierd capacitatea de a se deplasa, își pierd capacitatea de a se autoîngriji. Iar asta deoarece, într-o după-amiază, ai hotărât să mergi la o terasă împreună cu prietenii și ai considerat că este acceptabil să consumi alcool și de la terasă să te deplasezi spre casă, 3  sau 5 km și s-a întâmplat accidentul rutier. Nu ai prevăzut asta, ai crezut că nu vei fi prins...

- Spuneați că infracțiunile rutiere tind să devină o obișnuință alarmantă. Unde ar trebui să se aprindă senzorul acesta al alertei instituționale?

- Cred că și la nivel instituțional există interes. Dar cel mai important, din punctul meu de vedere, este procesul de educare, să insistăm asupra, asupra informării, pentru că mai bine este a preveni decât a pedepsi! Dacă o persoană se află sub influența băuturilor alcoolice, ignoră totală regulile de circulație, merge cu viteze de neimaginat pentru localități, cu 120, cu 150 km/oră prin oraș, conduc autovehicule care sunt efectiv arme ale morții. Sunt atâtea surse de pericol pe care le întâlnim și la nivel național și la nivel internațional și noi ce facem într o comunitate cum este cea Iașului? Ne punem în pericol viețiile unii altora prin niște fapte pe care ar trebui să le eliminăm și cred că putem face acest lucru.

- Sunt și multe cazuri de șoferi care conduc Sub influența substanțelor psihoactive...

- Consumul de stupefiante este interzis în România, trebuie să ținem cont de acest fapt. Sunt consecințe dezastruoase, le vedem la știri, în media... Faptele sunt sancționate cu închisoarea de la 1 la 5 ani și se observă această practică a instanțelor pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a altor substanțe, se iau măsuri preventive dintre cele mai dure, cum ar fi arestul

preventiv, plasarea în stare de arest preventiv inițial, pentru o persoană de 30 de zile, ce poate fi prelungită în cursul urmăririi penale, iar în cursul judecății menținută. Mai mult, practica instanțelor de judecată, a Judecătoriei și a Curții de Apel Iași este publică, poate fi accesată de cetățeni și vedem nu doar hotărâri judecătorești de condamnare cu suspendare executării pedepsei sub supraveghere, ci și hotărâri în care se condamnă inculpatul la pedeapsa închisorii cu executare efectivă.

- Care e proporția acestor cauze, a infracțiunilor rutiere, la nivelul Judecătoriei Iași?

- La nivelul Judecătoriei Iași predomină cauzele contra patrimoniului: furt, furt calificat, furt din mijloace de transport, furt din locuințe, tâlhării, apoi foarte multe cauze penale despre conducere sub influența băuturilor alcoolice, conducere fără permis, cu permisul suspendat, conducere de vehicule neînmatriculate,  părăsirea locului accidentului, iar numărul acestora este îngrijorător! Atunci când sunt înregistrate cauzele și atașăm fișa de cazier judiciar, vedem că persoanele inculpate sunt la primul contact cu legea penală.  Dar, dacă nu au fost implicați până la acea perioadă și nu a avut contact cu legea penală, de ce au ales să o facă tocmai printr-o astfel de faptă, care va rămâne în cazier? Consecințele de ordin personal și profesional sunt multe și putem observa familiile celor inculpați care vin în sălile de judecată - și aici cred că se pot schimba multe - cu  abordarea Ce a făcut? Nu a omorât pe nimeni, nu a dat în cap la nimeni, nu a furat, nu a tâlhărit, nu a produs accidente! Cum să îl țineți arestat? Cred că aici este miza, să schimbăm percepția publicului despre specificul infracțiunilor rutiere.

- Totuși, pedepsele s-au majorat în astfel de cauze, însă, surprinzător, numărul cauzelor continuă să crească.

- Din păcate, da, continuă să crească. Se pare că persoanele nu sunt descurajate de eventualitatea unei stări de detenție sau de arest preventiv, de aceea, așa cum am spus, cred că miza și marele pariu - dacă am putea să spunem așa - este să ne focusăm pe partea de prevenție, de informare, de a discuta cu cetățenii, cu conducătorii auto... Trebuie să o facem și avem această obligație de a discuta despre fenomenul infracțional reprezentat de infracțiunile rutiere, trebuie să-l analizăm în detaliu, în profunzime. Probabil că în mintea infractorului, atunci când consumă băuturi alcoolice, se urcă la volan și conduce, calculul lui, eronat, îi spune că își asumă să fie arestat, plasat în arest la domiciliu, gândește că poate va avea clemența instanței de judecată... Apoi vin în fața instanței și spun vă rog să mă plasați în stare de libertate pentru că am copii minori pe care trebuie să-i duc la școală, că sunt singurul întreținător al familiei, am persoane îngrijire, părinți bolnavi, copii, îmi voi pierde locul de muncă... Și ne punem întrebarea, ca judecători, ca procurori: de ce toate aceste elemente care sunt aduse în discuție și puse în fața instanței de judecată nu au constituit factori determinanți pentru că inculpatul să nu ia această decizie de a conduce sub influența băuturilor alcoolice sau a altor substanțe?

 

„Sunt multe formalități, un hățiș al legilor, un labirint în care se pierd nu doar justițiabilii, ne pierdem și noi, din cauza dinamicii legislative, cu modificări, adaptări, abrogări, decizii ale Curții Constituționale...”

 

- Este loc, credeți, și de o îmbunătățire a legislației în această direcție?

- Da, este loc și așa cum am spus, judecătorii aplică legea așa cum este, în schimb, consider și o pot spune că procedurile judiciare în procesul penal pot fi simplificate. Mai ales în cazurile în care inculpatul este oprit în trafic, i se iau probe biologice la spital, își recunoaște vinovăția, dorește să acceseze procedura simplificată și vedem că primește o hotărâre judecătorească după doi sau trei ani. În condițiile în care persoana respectivă vine la poliție și spune „recunosc”, de ce nu am putea implementa proceduri simplificate, prin care o persoană să nu mai fie obligată să se prezinte 1, 2 sau 3 ani la secțiile de poliție, la prchete, apoi încă doi ani la instanțele de judecată? Procedurile sunt așa cum sunt și consider că cel puțin în cazurile în care inculpatul își recunoașteți vinovăția, își asumă fapta, cred că pot fi simplificate mult mai mult.

- Judecătorul rămâne doar la sintagma de „braț de fier al legii”, sau brațul acesta se poate constitui într-un factor de interacțiune decisivă ce celelalte puteri în stat? Se fac astfel de consultări, reale, la acest nivel, pentru îmbunătățirea cadrului legislativ, de exemplu?

- Să sperăm că se fac. În calitate de judecător la Judecătoria Iași, pot spune că, cu ceea ce avem, cu instrumentele pe care le avem - legea procesuală și substanțială, Codul Penal și Codul de Procedură Penală le aplicăm așa cum sunt. Din păcate, vedem că uneori nici inculpații nu sunt de acord cu procedurile, care durează foarte mult. Sunt multe formalități, un hățiș al legilor, un labirint în care se pierd nu doar justițiabilii, ne pierdem și noi, din cauza dinamicii legislative, cu modificări, adaptări, abrogări, decizii ale Curții Constituționale...  

- Sunteți un partizan al implicării publicului în procesul judiciar? Ce-am putea înțelege noi, cei „din front”, să spunem așa, despre transparența actului de justiție?

- Sunt și de fiecare dată când am avut ocazia de a de a fi pus în contact cu publicul, cu societatea, cu cetățenii, i-am invitat să pășească într-o sală de judecată, să participe la o la o ședință de judecată, să vadă activitatea judecătorului, a procurorului, a grefierului, să consulte hotărârile judecătorești, nu doar extrasele care sunt publicate în mass-media și dacă sunt cu adevărat interesați să vadă și motivele care au stat la baza unei decizii judiciare. Uneori te poate contraria, că poate s-a aplicat - din punctul de vedere al societății - o pedeapsă prea blândă, poate s-a aplicat o pedeapsă prea aspră, dar care au fost motivele? Tocmai prin faptul că, în prezent, toate hotărârile judecătorești sau bună parte dintre acestea pot fi accesate în mod gratuit, ar fi de preferat ca publicul interesat să consulte și considerentele, să vadă care a fost raționamentul judecătorului, care au fost considerentele, cum a apreciat mijloacele de probă, dacă a avut în vedere fapta, persoana infractorului... sunt aspecte importante.

- Cum vedeți dvs, din această perspectivă, evoluția lucrurilor, cum apreciați că vor evolua lucrurile ?

- Trendul este unul crescător. Credem că putem face mult mai multe în ceea ce privește informarea, în ceea ce privește discutarea cu publicul, pentru a le pune la dispoziție informații cât mai veridice din cauzele care au fost soluționate definitiv. Cred că în Republica Moldova - nu știu dacă este adevărat sau nu, dar văzusem acum câțiva ani o informație că persoanele care sunt condamnate trebuie să presteze muncă în cadrul institutelor de medicină legală, să vadă victima, să ia contact cu moartea, cu consecințele dezastruoase ale faptelor comise.

- Domnule judecător, ați vrut să deveniți medic, ați urmat cursurile Facultății de Teologie, apoi ați absolvit Dreptul... Aveți regrete că nu ați ales o altă carieră?

Cred ca sunt prea tânăr să trag o linie retrospectivă... Important este să fim deschiși și acolo unde ne desfășurăm activitatea, fie că suntem judecători, procurori, medici, jurnaliști, important este să ne facem cât mai bine treaba în locul în care am fost dați de Dumnezeu.

 A consemnat Dan M.BREZULEANU

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:23

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Autostrada Unirii A8 avansează. Șapte tuneluri aduc Iașul mai aproape de Ardeal
28/04/2025 17:15

Ministerul Transporturilor a anuntat că marti, 29 aprilie, la ora 11.00, va avea loc semnarea oficială a contractului pentru proiectarea si executia lotului Pipirig – Leghin, parte din Autostrada Unirii ...

Generația fără rețete. Viața la 20 de ani, în Iași
28/04/2025 16:59

  Pe străzile din centrul Iasului, pasii tinerilor sună altfel. Grăbiti, dar nu dezorientati, purtand in spate rucsacuri grele de cursuri si in suflet o usoară nerăbdare, studentii orasului par să ...

Amintiri despre... amintiri. Aşa a început fotbalul la Politehnica Iaşi. Scurtă incursiune în istoria clubului
28/04/2025 13:20

  În  urmă cu aproape trei decenii, am ajuns, in urma unei invitaţii, acasă la profesorul Nicolae Popinceanu, pe str.Ibrăileanu. Am petrecut cateva ore in compania distinsului dascăl, care ...

Programul Rabla 2025 a început. Înmatriculări pentru mașini electrice și termene importante pentru ieșeni
28/04/2025 13:00

Programul Rabla 2025 a intrat oficial in linie dreaptă, oferind oportunităti excelente pentru locuitorii din Iasi si din intreaga tară care doresc să isi schimbe autoturismul vechi cu unul electric sau hibr ...

Tânără din Bacău reținută după ce a luat un bebeluș din maternitate
28/04/2025 12:41

O tanără in varstă de 19 ani a fost retinută de politisti, fiind suspectată că a luat un nou-născut dintr-o maternitate din Bacău. Ancheta este in desfăsurare in cadrul unui dosar penal deschis pentru ...

PADUREA ÎN PRIMĂVARA ANULUI 2025
28/04/2025 12:31

PADUREA ÎN PRIMĂVARA ANULUI 2025     Regenerarea pădurilor, conservarea si protectia acestora, in scopul dezvoltării lor durabile, constituie principalele activităti ale silvicultorilor i ...

Spitalele ieșene au angajat 14 preoți
28/04/2025 10:22

* BOR organizează concursuri si aprobă candidatii, apoi impune castigătorii in organigrama spitalelor, unitătile medicale plătindu-le salariile * la Iasi, salariul cel mai mare il plăteste Spitalul de Neu ...

34 de radare vor monitoriza traficul din Iași, zi de zi!
28/04/2025 10:21

  Numărul unitătilor care compun sistemul e-Sigur a depăsit, luna aceasta, 700 in intreaga tară, pe drumurile naţionale, ceea ce corespunde, in medie, la 15 asemenea sisteme in fiecare judet! Sistem ...

Cafenelele care ne cresc tinerii. Noua socializare în Iași
28/04/2025 09:45

În Iasi, nu se mai cresc copii intre rafturile bibliotecilor sau pe terenurile de sport. Noua generatie isi face majoratul la masa din cafenea, intre un latte cu ovăz si un selfie cu lumina perfectă. Sc ...

Paștele Blajinilor, puntea vie dintre lumi
28/04/2025 09:45

În fiecare primăvară, la opt zile după Învierea Domnului, romanii sărbătoresc un Paste aparte, adanc inrădăcinat in memoria populară: Pastele Blajinilor. Cunoscut si ca Pastele Mortilor, ace ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei