„Bombă cu ceas” la noul terminal al Aeroportul Iaşi!
Dimensiune font:
Aeroportul Iaşi are în derulare un proiect de extindere a schemei organizatorice, iar odată cu darea în folosinţă a noului terminal, T4, şefii aerogării vor fi nevoiţi să crescă numărul angajaţilor cu 40 la sută. Este vorba de personal care să opereze atât în noul terminal, de agenţi de securitate, de oameni pregătiţi să gestioneze parcarea, mentenanţa pe zona aeriană, oameni care să asigure siguranţa şi securitatea zborurilor. Ori, măsurile de austeritate propuse de Guvern printr-un proiect de OUG prin care se impun tăieri de posturi vacante, modificarea organigramei, restricţii privind cheltuielile şi achiziţiile pun în pericol funcţionalitatea aeroportului.
„Consider că este foarte importantă reanalizarea acestei OUG astfel încât măsurile să nu vizeze şi regiile autonome care administrează aeroporturi, pentru a nu afecta negativ traficul aerian din România şi pentru a nu pune în pericol siguranţa şi securitatea zborurilor”, spune şeful Aeroportului Iaşi, Romeo Vatră.
Directorul Aeroportului Iaşi, Romeo Vatră, spune că măsurile de austeritate pregătite de guvernul Ciolacu pentru reducerea deficitului bugetar reprezintă un nonsens atunci când vine vorba de buna funcţionare a marilor aeroporturi din ţară şi de siguranţa traficului aerian. „Măsurile de austeritate propuse prin acest proiect de OUG, prin care se impun tăieri de posturi vacante, modificarea organigramei, restricţii privind cheltuielile şi achiziţiile, nu se pot aplica şi în cazul aeroporturilor”, spune Romeo Vatră, directorul Aeroportului Iaşi. Pe de altă parte, acesta consideră că proiectul legislativ are unele articole pline de ambiguitate, lăsând impresia nu doar de neclaritate, ci şi că pare însăilat pentru că pune în aceeaşi oală toate entitatile publice, fără să ţină cont de modul de finanţare şi specificul activităţii, de nevoile de dezvoltare ale aeroporturilor. „Înțeleg necesitatea măsurilor de austeritate din sectorul bugetar, dar consider că este necesară o analiză serioasă și o revizuire a acestui OUG pentru a nu afecta negativ traficul aerian din România și pentru a nu pune în pericol siguranța și securitatea zborurilor”, spune Romeo Vatră.
Vatră: „Nu mai suntem în pandemie”
Şeful Aeroportului ieşean trecut în revistă proiectul de OUG privind măsurile de austeritate pe care guvernul Ciolacu intenţionează să le aplice în perioada următoare pentru reducerea deficitului bugetar. „Am constatat că se aplică şi regiilor autonome, inclusiv celor care administrează aeroporturile. Conform legislației naționale și europene, aeroporturile care au trafic anual de peste 200.000 de pasageri se autofinanțează exclusiv din veniturile încasate. Pentru asigurarea funcționării, aeroporturile cu trafic mai mic primesc fonduri de la bugetul Consiliului Județean. Pentru aeroporturile care se autofinanțează este expres interzisă finanțarea din bugetul local sau central, orice astfel de finanțare fiind considerată ajutor de stat. Deci, aceste aeroporturi nu contribuie la deficitul național, pentru că nu lucreaza cu fonduri publice”, spune Romeo Vatră.
În schimb, managerii acestor mari aeroporturi au obligaţia, conform legislaţiei europene, să asigure şi să aloce resursele financiare pentru a respecta stardardele foarte stricte de siguranţă şi securitate privind operaţiunile aeroportuare.
„Nu suntem în situaţia din timpul pandemiei când s-au luat măsuri de austeritate, în condiţiile în care în care nu erau zboruri şi traficul era spre zero. În această perioadă traficul a crescut peste cotele de dinaintea pandemiei. Sunt două milioane de pasageri. La unele aeroporturi asistăm la explozii ale traficului şi la cifre record, cum ar fi Iaşi şi Suceava”, a spus Romeo Vatră.
O ordonanţă sinonimă cu un dezastru
Mai mult decât atât, mai toate aeroporturile din ţară au în plină desfăşurare implementare proiecte de modernizare. Astfel, prin programe europene sunt derulate prin POIM, extinderi sau construcţii de terminale noi, investiţii în platforme, piste sau căi de rulare. Toate acestea sunt investiţii strict necesare unui aeroport pentru a face faţă traficului. La Iaşi situaţia este şi mai dificilă. Proiectul noului terminal riscă să fie afectat de această OUG care ar trebui să intre în vigoare de la jumătatea lunii august.
„Aeroportul Iaşi are în derulare un proiect de extindere a schemei organizatorice. Suntem nevoiţi ca odată cu darea în folosinţă a noului terminal, T4, să creştem numărul de personal cu 40 la sută. Vom fi blocaţi şi afectaţi foarte mult de această ordonanţă, pentru că ne va îngheţa cultura organizatorică. La nivelul construcţiei noului terminal care este foarte mare, are 31.000 de metri pătraţi. Avem nevoie de oameni pe care să-i angajăm pentru a opera atât în noul terminal, pentru a creşte numărul agenţilor de securitate, să avem oameni pregătiţi a gestiona parcarea, mentenanţa pe zona aeriană, oameni care să asigure siguranţa şi securitatea zborurilor. Din punctul nostru de vedere, acest OUG este un dezastru. Evident, nu e doar cazul Iaşului, e valabil pentru toate aeroporturile care au contracte pe POIM”, a spus Romeo Vatră.
Însă toate acestea pot fi blocate de măsurile de austeritate propuse prin acest proiect de OUG, prin care se impun tăieri de posturi vacante, modificarea organigramei, restricţii privind cheltuielile şi achiziţiile. „Pentru aeroporturile care se pregătesc de dezvoltare reprezinta un non sens. Prin această OUG vom fi nevoiţi, blocaţi chiar, să ne adaptăm nevoilor de dezvoltare pe care le avem. De aceea, consider că este foarte importantă reanalizarea acestei OUG astfel încât măsurile să nu vizeze şi regiile autonome care administrează aeroporturi, pentru a nu afecta negativ traficul aerian din România şi pentru a nu pune în pericol siguranţa şi securitatea zborurilor”, a spus Romeo Vatră. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau