A crescut apetitul băncilor de a renegocia datoriile clienţilor
Dimensiune font:
* în primele șase luni ale anului în curs, 63 de procese în instanță au fost încheiate ca urmare a rezolvării disputelor pe cale amiabilă în cadrul CSALB, față de cele 67 de cazuri înregistrate pe tot parcursul anului 2021
În ultimii doi ani, băncile din România au devenit mai îngăduitoare cu persoanele care înregistrează întârzieri la plată, statisticile relevând faptul că a crescut cu aproximativ 10% numărul cererilor de renegociere a ratelor. De cele mai multe ori, clienții discută direct cu reprezentanții băncilor și găsesc soluții pentru achitarea debitelor, însă mai există și o altă posibilitate.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) este o instituție care a rezolvat sute de cazuri, gratuit, și este un fel de mediator între bancă și client. În prima jumătate a anului în curs, numărul de negocieri dintre consumatori și bănci a crescut cu aproximativ 40% față de aceeași perioadă a anului trecut, în cadrul CSALB. Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC(noul indice de referință folosit în calcularea ratelor creditelor cu dobânzi variabile), încheierea proceselor din instanță reprezintă măsuri pe care băncile și consumatorii le-au negociat în prima jumătate a anului în cadrul concilierilor. „Se recomandă negocierea atunci când un consumator nu poate să mai facă față plății ratelor. Să nu aștepte în niciun caz. Omul trebuie să meargă să se adreseze băncii sau IFN-ului, să arate care sunt motivele, să nu ajungă în niciun caz la 90 de zile de întârziere”, a declarat Liviu Fenoghen, directorul CSALB.
În primele șase luni ale anului, 63 de procese în instanță au fost încheiate ca urmare a rezolvării disputelor pe cale amiabilă în cadrul CSALB, față de cele 67 de cazuri înregistrate pe tot parcursul anului 2021. Având în vedere această situație, CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor informațiile despre posibilitatea de soluționare amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri prin conciliere. „Nu este vorba de o creștere exponențială, însă avem o creștere organică a numărului de cereri primite din partea consumatorilor. De la începutul anului și până la jumătatea acestui an avem o creștere de 10% în ceea ce privește numărul de cereri înregistrate, în comparație cu perioada similară a anului trecut. Avem o creștere de 40% a numărului de negocieri desfășurate efectiv de consumatori și bănci”, a spus Liviu Fenoghen.
Tot mai mulți consumatori solicită împăcarea cu băncile chiar și când se află în instanță
În situația în care clientul nu reușește să ajungă la o înțelegere cu reprezentanții băncii, negocierea se poate face cu Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor. „Un client trebuie să solicite băncii ceea ce consideră că are nevoie, să arate motivele pentru care nu poate să mai achite ratele. În măsura în care nu primește din partea băncii sau IFN-ului un răspun sau unul care să îi convină, atunci poate veni către noi. Se completează o cerere prin care se prezintă motivele pentru care se dorește ajustarea fondului de plată. În momentul în care se face această solicitare scrisă, se atașează documentele doveditoare, starea de șomaj, starea medicală sau alte motive pentru care se solicită această renegociere, contractele de credit trebuie trimise împreună cu cererea pe care au efectuat-o către bancă. Instituția analizează dacă intră într-o astfel de renegociere”, au mai transmis reprezentanții instituției.
Pana acum, cea mai mare creștere se observă în cazul înțelegerilor directe dintre bănci/IFN-uri și consumatori. „În ultima perioadă, băncile au intrat într-un număr din ce în ce mai mare în astfel de negocieri şi se desemnează unul dintre negociatorii cu care CSALB colaborează. Hotărârea poate fi obținută într-un timp foarte scurt, media de anul trecut este de 33 de zile. Se obține cu costuri zero pentru consumatori și cu costuri modice pentru bancă, aproximativ 200 de euro. Acest demers contribuie la recâștigarea încrederii între cele două părți, pentru că se găsește o soluție comună. Consumatorul simte că banca a fost aproape când a avut nevoie și pot merge mai departe până la finalul contractului”, spun reprezentanții CSALB.
Clienții pot obține și trecerea la rate fixe, în anumite situații. Aceștia trebuie să facă dovada că se află în imposibilitate de plată și să ajungă la o negociere cu reprezentantul băncii. Fie i se poate reduce marja de dobândă, fie se pot diminua anumite comisioane, elemente care pot duce la micșorarea ratei. „Dacă în cazul băncilor a crescut apetitul de negociere în cadrul CSALB, în cel al IFN-urilor a crescut numărul cererilor soluționate direct între IFN și consumator, fără intervenția unui conciliator. Aceste cazuri care sunt soluționate direct, dar după ce a fost sesizat Centrul, sunt situații mai simple, în care nu este nevoie de expertiza unui conciliator. Așa se întâmplă, de exemplu, în cazul cererilor de ștergere a înregistrărilor din Biroul de Credit. Așa cum am mai spus, interesul comun este ca părțile să găsească prin negociere o rezolvare la problema semnalată, indiferent de calea aleasă pentru a ajunge la o înțelegere amiabilă. Unul dintre efectele încrederii despre care vorbeam este faptul că tot mai mulți consumatori solicită împăcarea cu băncile chiar și când se află în instanță”, susţine Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB. Ruxandra CAȘU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau