„Indiferent ce alegi să faci, important nu e cât deștept ești tu, ci câtă nevoie au ceilalți de tine sau de ceea ce produci”
Dimensiune font:
Interviu cu scriitoarea Liviana Tane, autorul cărții „Ghidul Antreprenorului Începător”
A treia carte semnată de Liviana Tane. Despre ce este vorba? Ce te-a determinat să o scrii?
- Ghidul Antreprenorului Începător e o carte care s-a născut dintr-o combinație de nevoie și frustrare. Am lucrat ani de zile în mass-media și în industrii creative, iar asta e o zonă în care mai devreme sau mai târziu ajungi să cochetezi cu ideea unui drum pe cont propriu, mai ales atunci când aduni suficientă experiență profesională. Problema este că, oricât de bine te-ai pricepe la meseria ta, când decizi să-ți deschizi o afacere sunt alte o mie de lucruri pe care nu le stăpânești la fel de bine. De multe ori, sunt chestiuni elementare, cum ar fi ce e o factură și cum se completează. Mulți poate că or să pufnească în râs: ce antreprenor e ăla care nu știe să taie o factură? Ei bine, e omul care n-a făcut asta niciodată în viața lui pentru că nu a fost nevoie, dar care știe să-ți filmeze și să-ți editeze un spot video pe chroma, să-ți facă postprocesare sau grafică 3D sau să-ți construiască o navă spațială, dacă vrei să ajungi pe Marte înaintea lui Elon Musk. Pentru că nu doar absolvenții de ASE devin antreprenori, nu-i așa? Iar la Facultatea de Litere, de exemplu, nu înveți despre bilanț, despre ce ai voie să decontezi pe firmă și ce nu sau despre unde ar trebui să comunici ca să ajungi la publicul care te interesează direct, nu la adolescenți de 15 ani când tu vinzi scutece pentru bebeluși.
- De ce crezi că este nevoie de un astfel de ghid? Cum ne ajuta?
- Așa cum îi spune numele, cartea e un îndrumar pentru antreprenorii la început de drum. Atât eu, cât și Valentina Saygo (co-autoarea) suntem antreprenoare care au trecut prin chinurile începutului de business și am învățat nu doar din experiența noastră, ci și din cea a clienților noștri. Am ales să combinăm experiența personală cu cea profesională și să adunăm cât mai multe dintre situațiile cu care te poți confrunta atunci când alegi să faci ceva pe cont propriu, fără s-o dai în bară iremediabil. Sigur că e bine să înveți din greșeli, dar e mai puțin dureros atunci când greșelile nu sunt ale tale :)
Sigur că există sute de volume pline de rețete de succes, sunt autori cu notorietate care vând mii de ore de coaching, de cursuri, de traininguri. De ce mai era nevoie de încă una? Pentru că ce ne-am dorit noi a fost să adunăm laolaltă situații reale, cu care ne-am confruntat în mediul antreprenorial românesc pe bune. Să ieșim din teorie și să oferim soluții concrete pentru provocările la care sunt expușii antreprenorii autohtoni în realitatea din România.
- Care a fost cel mai bun sfat sau secret pe care l-ai primit sau aflat când ai scris un astfel de ghid?
- Că nu trebuie să știi totul atunci când alegi drumul antreprenoriatului, dar că e important să știi ce nu știi. Să nu-ți fie teamă sau rușine să întrebi atunci când nu știi, dar să ai grijă pe cine întrebi. E important cum îți alegi oamenii de bază: avocatul, contabilul și omul de comunicare, dar și mai important e să ai încredere în ei și să-i lași să muncească pentru tine cu adevărat atunci când ești convins că sunt oamenii potriviți pentru afacerea ta.
- Dacă ar fi sa faci o afacere de la zero, la ce ai fi atentă? Apoi cum o poți crește?
- În domeniul meu, e important să fii atent în primul rând la oameni. Și când spun asta, nu mă refer doar la cei din echipa ta, ci mai ales la cei la care vrei să ajungă produsul tău. Dacă e ceva ce am învățat în anii ăștia este că, indiferent ce alegi să faci, important nu e cât de bun, de frumos sau de deștept ești tu, ci despre câtă nevoie au ceilalți de tine sau de ceea ce produci. Iar pentru asta e important să poți să privești lucrurile la fel de atent și din perspectiva cumpărătorului. Poate părea ridicol de evident ce spun acum, în teorie, toți știm lucrurile astea, dar realitatea este că nu sunt foarte mulți cei care reușesc cu adevărat să facă exercițiul de a se pune în pielea celui pe care și-l dorește client. De mult prea multe ori antreprenoriatul ajunge să devină o manifestare a orgoliului, în loc de o relație de egalitate cu publicul consumator.
- Vei veni din nou la Iași. Cum ti se pare orașul? Ce ți-a plăcut cel mai mult?
- Dacă îți spun că acum vreo doi ani cochetam cu ideea să mă mut aici, mă crezi? Prima oară când am venit la Iași nu cunoșteam pe nimeni, iar cei 4 oameni pe care i-am avut în sala de curs mă priveau cu oarecare reticență pentru că habar n-aveau cine sunt. Nu credeam atunci că o să ajung să spun că ce-mi place cel mai mult la Iași sunt oamenii lui :) Pentru că viața a făcut ca oamenii ăia să-mi rămână aproape și să-mi devină atât de buni prieteni încât să simt Iașiul ca acasă. Anul trecut am venit la Iași lună de lună la întâlniri cu grupul de pasionați de scris pe care l-am botezat după numele scriitorului meu preferat, sau să beau cafea și să vorbesc despre scris și scriitură cu niște adolescenți minunați din licee ieșene.
A consemnat Maura ANGHEL
Ghidul Antreprenorului Începător va fi lansat sâmbătă, 8 februarie, ora 17:30, la Cafeneaua Bindu
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau