„Pasiunea mea este omul și capacitatea sa de a rezista, de a se ridica după eșec și de a străluci”
Dimensiune font:
Dialog cu conf. univ. dr. Elena Ciortescu, co-fondatorul Centrului de Excelență în Comunicarea de Afaceri din cadrul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” Iași
Cunoașterea unei limbi străine, în special în mediul de afaceri, este mai mult decât o simplă competență pe CV. Este o unealtă importantă care poate deschide uși către noi oportunități, poate facilita comunicația și înțelegerea culturală și poate contribui semnificativ la succesul profesional și al afacerilor. În contextul globalizării și al interconectivității economice, capacitatea de a comunica în limbi străine devine un avantaj competitiv crucial.
Primul și cel mai evident beneficiu al cunoașterii unei limbi străine în afaceri este accesul la piețe noi și diverse. Acest lucru nu doar că mărește baza de potențiali clienți și parteneri, dar oferă și oportunități de a înțelege nevoile și preferințele unui public variat, facilitând astfel strategii de marketing și vânzări mai eficiente. Companiile care dispun de angajați capabili să comunice în limba nativă a clienților sau partenerilor lor au o mai mare șansă de a construi relații de afaceri puternice și de durată.
Pe lângă accesul la noi piețe, cunoașterea unei limbi străine contribuie semnificativ la îmbunătățirea comunicării și negocierii. În contextul negocierilor, , unde nuanțele lingvistice și culturale pot face diferența dintre un acord reușit și unul eșuat, capacitatea de a comunica direct și fără bariere lingvistice este inestimabilă. De asemenea, cunoașterea limbilor străine sporește înțelegerea și aprecierea diversității culturale, care este esențială în evitarea neînțelegerilor și construirea unor relații de afaceri respectuoase și reciproc avantajoase. În afaceri, înțelegerea contextului cultural în care operează partenerii sau clienții poate influența semnificativ strategia de piață, adaptarea produselor sau serviciilor și abordările de comunicare.
Despre toate aceste lucruri am discutat cu conf. univ. dr. Elena Ciortescu, co-fondatorul Centrului de Excelență în Comunicarea de Afaceri din cadrul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor.
- Un filolog în mediul de business. Ce v-a determinat să alegeți să predați limba engleză în contextul afacerilor la nivel universitar?
- Învățământul universitar nu a fost o simplă alegere, ci o dorință cultivată de oameni care m-au inspirat sau care au crezut în mine. Dincolo de părinții mei, există câteva repere care au contribuit la ceea ce reprezint eu astăzi: prof. dr. Călina Gogălniceanu, prof. dr. Tamara Lăcătușu, prof. dr. Laura Cuțitaru, prof. dr. Codrin Liviu Cuțitaru. Vreau să cred că, în cele mai bune momente ale mele, reprezint măcar ipostaze ale acestor oameni și asta deoarece am convingerea că profesorii pot schimba vieți și că pot avea un impact uriaș asupra dezvoltării unui individ. Cele patru nume sunt mai mult decât exemple relevante în acest sens. Dincolo de Facultatea de Litere, pe care am absolvit-o în anul 2005, astăzi (și de ceva timp), Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor este „acasă” pentru mine pentru că, prin natura sa, întrunește condițiile propice dezvoltării mele profesionale și personale. Sunt recunoscătoare pentru asta.
„ Limba engleză nu doar influențează lumea afacerilor – o guvernează”
- Care sunt principalele aspecte ale mediului de business care vă fascinează și vă motivează să împărtășiți cunoștințele dumneavoastră cu studenții?
- M-am născut și am crescut în ceea ce poate fi numit un „mediu de business” (la scară mică), ce a traversat și experimentat în mod direct (uneori brutal) perioada de tranziție, într-un oraș cu perspective mai degrabă limitate în ceea ce privește dinamismul specific unui antreprenoriat de succes: părinții mei au un restaurant în Vaslui – e o afacere de familie care anul acesta împlinește 30 de ani. Este parte din mine, așa cum este parte din ei și probabil că va rămâne așa.
- Cum credeți că limba engleză poate influența succesul în lumea afacerilor și cum încurajați studenții să-și dezvolte abilitățile lingvistice în acest sens?
- Limba engleză nu doar influențează lumea afacerilor – o guvernează. Limba engleză și orice altă limbă străină, în general, deschide căi de acces spre cunoaștere și înțelegere reciprocă, limba străină creează posibilitatea de a te exprima la nivel global, de a te face înțeles și acceptat. Acesta este scopul oricărei afaceri, al oricărei negocieri și al oricărui act de comunicare, în general.
„Negociem de la vârste extrem de fragede, în fiecare zi, în orice context”
- Cum încurajați dezvoltarea abilităților de comunicare și negociere în limba engleză printre studenți și cum le relevați importanța acestor competențe într-un mediu profesional?
- Negocierea este un fenomen complex, care pătrunde și modelează atât sfera personală, cât și cea profesională a fiecărui individ. Negociem de la vârste extrem de fragede, în fiecare zi, în orice context. În învățare, consider esențial procesul de conștientizare, auto-conștientizare, raportare la context și adaptare la acesta. Dincolo de acuratețe, comunicarea în limba engleză în context profesional, de afaceri, presupune și însușirea acestor abilități (printre altele). Dincolo de metodele clasice (prelegere, dezbateri, studii de caz, simulări) folosite în clasă, cred în autenticitate și în puterea exemplului.
- Cum încurajați și susțineți creativitatea și inovația printre studenți în cadrul cursurilor de limba engleză aplicată în afaceri?
- Cred că viața, în general, este guvernată de reciprocitate. Actul de predare presupune, în primul rând, empatie – identificare afectivă reciprocă între profesor și studenți: cursurile de Limba Engleză pentru Afaceri sunt o bucurie pentru mine și vreau să cred că, cel puțin prin „contaminare”, și pentru bună parte dintre studenții mei. Comunicarea în limba engleză în context profesional, de afaceri, se construiește pe creativitate, pe „resuscitarea” și altor abilități decât cele pur lingvistice. Ținta (principală) nu este să te exprimi corect gramatical, cu accent britanic sau american, scopul este acela de a transmite un mesaj clar, coerent, de a convinge și, nu în ultimul rând, de a construi o relație cu partenerul de comunicare/afaceri într-o limbă și într-un limbaj comun. Regulile gramaticale sunt insuficiente pentru a pune în mișcare acest agregat relațional și atunci intervine complexitatea domeniului LSP (Languages for Specific Purposes), care constă tocmai în cultivarea unor abilități dincolo de cele pur lingvistice.
- Care sunt aspectele cele mai gratificante ale activității didactice în domeniul limbii engleze pentru afaceri?
- Actul de predare devine o negociere sau, după caz, o prezentare de afaceri; actul de predare devine un exemplu de vânzare a unui „produs”, afacerea devine act didactic (sau invers) și toată această dinamică este încărcată de autenticitate. Două lumi se întrepătrund - cea a afacerilor și cea a educației, a învățării. Întâmplător, sunt lumile mele: cea în care m-am născut și cea spre care am sperat și care s-a constituit drept scop al evoluției mele profesionale. În cazul meu, acesta este marele „avantaj competitiv” în predarea Limbii Engleze pentru Afaceri: o întreagă viață se poate desfășura într-o oră de curs.
- Ce resurse suplimentare oferiți sau recomandați studenților pentru a-și dezvolta și a-și îmbunătăți abilitățile lingvistice în scopuri de afaceri?
- Dincolo de bibliografie, filme, literatură și de orele de curs/seminar, resursa pe care le-o ofer studenților mei sunt eu însămi: alături de colega mea, conf. dr. Oana Ursu, am înființat Centrul de Excelență în Comunicarea de Afaceri, FEAA (Centre of Excellence in Business Communication) – de-a lungul unui semestru, oferim 4 module de cursuri (nivel avansat) unui număr de 25 de studenți dornici să-și perfecționeze abilitățile de comunicare în limba engleză pentru afaceri, în mod gratuit și voluntar. Anul acesta suntem la a doua rundă de cursuri.
„Învățarea unei limbi străine presupune familiarizarea cu o cultură nouă”
- De ce filologie și de ce limba engleză? Cum a apărut dragostea pentru limba marelui Will?
- Cândva, în clasa a X-a, am conștientizat faptul că doar lucrând cu minți tinere, dispuse să primească, dispuse să crească, poți schimba ceva în bine. Mi-am propus să devin profesoară. Limba engleză era disciplina mea preferată, o disciplină capabilă să te poarte oriunde pe glob, oricând în timp, o muzică ce spunea povestea tuturor filmelor pe care le urmăream și care-mi alimentau imaginația. Apoi, în facultate, au urmat literatura, civilizația, lingvistica –fascinante în sine și revelatoare pentru tot ceea ce constituia un univers ideal - pentru mine, cel puțin.
- Extrapolând, cât de important este studiul și cunoașterea limbilor străine pentru orice persoană, dar mai ales tineri?
- O limbă străină nu poate fi învățată, nici măcar înțeleasă, în afara unui context. Învățarea unei limbi străine presupune familiarizarea cu o cultură nouă, aceasta determinând o înțelegere mai profundă a lumii în care trăim. Mai buna înțelegere a lumii, conștientizarea acesteia și, totodată, auto-conștientizarea asigură adaptarea individului la contextul profesional și nu numai. Primii pași în acest întreg proces (care poate dura o viață) îi constituie învățarea unei limbi străine.
- Care sunt pasiunile dvs și cum reușiți să le integrați în activitățile didactice sau de cercetare?
- Pasiunea mea este omul și capacitatea sa de a rezista, de a se ridica după eșec și de a străluci, mai devreme sau mai târziu. Scopul meu este să contribui la asta, într-o formă sau alta. Educația mi se pare cel mai bun mijloc, deși nu singurul.
- Cine este femeia Elena Ciortescu și cine este profesionistul Elena Ciortescu?
- Mă regăsesc, atât ca femeie, cât și ca profesionist, în cuvintele lui Ruth Bader Ginsburg: „I would like to be remembered as someone who used whatever talent she had to do her work to the very best of her ability”. Nu cred că cele două ipostaze se exclud ci că, din contra, fuzionează în mod natural întocmai pentru a oferi „produsul” optim: un om care se ghidează, în tot ceea ce face, după 3 principii simple: 1. Fă ceea ce iubești 2. Iubește să faci bine 3. Rămâi loial: ție însuți, unui scop, unui ideal.
A consemnat Maura ANGHEL
Caseta 1
„Comunicarea în limba engleză în context profesional, de afaceri, se construiește pe creativitate, pe „resuscitarea” și altor abilități decât cele pur lingvistice. Ținta (principală) nu este să te exprimi corect gramatical, cu accent britanic sau american, scopul este acela de a transmite un mesaj clar, coerent, de a convinge și, nu în ultimul rând, de a construi o relație cu partenerul de comunicare/afaceri într-o limbă și într-un limbaj comun. Regulile gramaticale sunt insuficiente pentru a pune în mișcare acest agregat relațional și atunci intervine complexitatea domeniului LSP (Languages for Specific Purposes), care constă tocmai în cultivarea unor abilități dincolo de cele pur lingvistice” - Conf. univ. dr. Elena Ciortescu
Caseta 2
„Negocierea este un fenomen complex, care pătrunde și modelează atât sfera personală, cât și cea profesională a fiecărui individ. Negociem de la vârste extrem de fragede, în fiecare zi, în orice context. În învățare, consider esențial procesul de conștientizare, auto-conștientizare, raportare la context și adaptare la acesta. Dincolo de acuratețe, comunicarea în limba engleză în context profesional, de afaceri, presupune și însușirea acestor abilități (printre altele). Dincolo de metodele clasice (prelegere, dezbateri, studii de caz, simulări) folosite în clasă, cred în autenticitate și în puterea exemplului” - Conf. univ. dr. Elena Ciortescu
.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau