„ Poveștile îi formează și pe adulți, și pe copii deopotrivă”

Dimensiune font:

| 07-10-2024 20:18

  * dialog cu scriitoarea Luminița Corneanu, membră a Asociației „De Basm

Poveștile sunt ferestre deschise către lumi pline de magie, fantezie și înțelepciune, oferind copiilor nu doar momente de delectare, ci și lecții esențiale pentru viață. Ele reprezintă unul dintre primele instrumente educative pe care copiii le întâlnesc, contribuind la dezvoltarea lor emoțională, cognitivă și socială. Prin intermediul poveștilor, copiii învață să înțeleagă lumea din jurul lor, să exploreze concepte abstracte, să își dezvolte imaginația și să construiască un sens al empatiei față de ceilalți.

Basmele ne permit să călătorim în timp și spațiu, să ne punem în pielea personajelor, să înțelegem deciziile și sentimentele acestora. Pentru copii, acest proces este esențial pentru dezvoltarea abilităților sociale și emoționale. Prin trăirea aventurilor eroilor din povești, copiii experimentează diverse scenarii, învață despre bine și rău, despre curaj și frică, despre prietenie și sacrificiu. Astfel, poveștile creează o legătură profundă între lumea interioară a copilului și realitatea externă.

De asemenea, contribuie la dezvoltarea limbajului și a abilităților de comunicare. Ele îmbogățesc vocabularul copiilor, le stimulează creativitatea verbală și îi încurajează să exprime propriile gânduri și emoții într-o manieră structurată. Capacitatea de a înțelege și de a spune povești este fundamentul pe care se construiește gândirea critică și reflexivă, abilități esențiale pentru succesul în viață.

Poveștile au și un rol terapeutic. Ele oferă copiilor oportunitatea de a procesa emoții dificile într-un cadru sigur, ajutându-i să înțeleagă și să facă față anxietăților, fricilor sau frustrărilor. Așa cum spunea Bruno Bettelheim, poveștile oferă „ferestre” prin care copiii pot privi și înțelege conflictele lor interioare, oferindu-le totodată soluții simbolice și siguranța că există întotdeauna o cale de a depăși obstacolele.

În acest context al puterii transformative a poveștilor, proiectul Basmaventura a adus o contribuție semnificativă în viața copiilor. Organizat de Asociația De Basm și derulat în parteneriat cu Teatrul Luceafărul din Iași, a adus laolaltă cinci scriitoare care au creat o experiență unică prin lecturile performative destinate celor mici. Cele trei lecturi performative de la teatru au fost și parte din prologul FITPTI, desfășurate în cadrul proiectului Basmaventura. Această inițiativă a demonstrat încă o dată cât de important este să menținem viu contactul copiilor cu poveștile și să le oferim ocazia de a interacționa direct cu cei care le creează. Lecturile performative nu au fost doar simple narațiuni, ci momente în care copiii au putut participa activ, descoperind, alături de scriitoare, universuri noi și personaje fascinante. Poveștile sunt o sursă infinită de inspirație, iar proiecte precum Basmaventura ne reamintesc cât de vital este să le facem accesibile celor mici, contribuind astfel la dezvoltarea armonioasă a fiecărei generații.

Proiectul Basmaventura, inclus îFITPTI (Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași), s-a dovedit a fi o inițiativă esențială pentru cultivarea imaginației și pentru încurajarea copiilor de a păși în universul poveștilor, dându-le astfel șansa de a se dezvolta într-o lume plină de posibilități. Despre aceste lucruri și despre puterea poveștilor am discutat cu scriitoarea Luminița Corneanu, membră a Asociației „De Basm”.

- Cum a fost întâlnirea cu copiii la FITPTI? Ce impact credeți că au avut poveștile voastre asupra lor?

- Copiii prezenți la lecturile performative de la festival au fost, ca peste tot unde am mers in Iași, adorabili. Atenți, prezenți, curioși, cu simțul umorului. Cred că poveștile noastre le-au plăcut (spre exemplu, la lectura performativă din „Cameleonul Cami pleacă în Tibet”, mai mulți copii au spus că deja citiseră cartea mea) și sper ca aceste povești care le plac să-i facă curioși în legătură cu alte cărți pentru copii, să-i determine să exploreze, să vrea să meargă împreună cu părinții la librărie, să citească și să se bucure de literatură pe mai departe. 

- Ce înseamnă povestea pentru voi? Cum credeți că poveștile contribuie la dezvoltarea creativității și imaginației copiilor?

- Atunci când scriu, povestea este pentru mine o formă de evadare din real, din cotidian. O scriu pentru a-i captiva (sper!) pe copii, prin aventuri imaginare și prin expresivitate, dar și pentru că este amuzant să fii „șeful” acestor mici lumi de basm, ale căror reguli le faci chiar tu. Pe copii, poveștile îi ajută în multe feluri, încă de când sunt foarte mici: să se conecteze cu membrii familiei, să se simtă iubiți și protejați, iar când își imaginează întâmplările pe care le aud, devin mai empatici, punându-se în locul personajelor. Cu asta începe imaginația și chiar creativitatea. Știți cum copiii, pe la 3-4 ani, amestecă personajele din povești și pe cele din desene animate, inventează sau cer să li se spună povești precum „Scufița Roșie și Bugs Bunny” sau „Albă că Zăpada, Tom și Jerry”. Este vârsta tuturor posibilităților creative și cred că ei trebuie încurajați să rămână așa de imaginativi și creativi. De altfel, copiii pasionați de citit sunt și cei care scriu povești de mici, care au exemple morale în eroii din cărți, care imaginează soluții inovative la probleme cotidiene din varii domenii. Cititul îți deschide multe uși spre lume.

- Cum v-a influențat participarea la FITPTI? A fost diferit față de alte experiențe de povestire pe care le-ați avut?

- Noi, Asociația De Basm, am propus proiectul „Basmaventura” Teatrului Luceafărul în urmă cu un an și mă bucur că am găsit acolo atâta deschidere și poftă de a experimenta cu texte contemporane pentru copii. Faptul că lecturile performative din textele noastre au constituit prologul FITPTI mi se pare minunat atât pentru publicul cel mai tânăr ieșean, cât și pentru noi, ca autoare de texte incluse în programul festivalului. O experiență cu adevărat specială a fost să văd ce a făcut actorul Alex Iurașcu, în postura de adevărat performer, din textul meu, cartea „Cameleonul Cami pleacă în Tibet” apărută la Editura Vlad și Cartea cu Genius. Alex  creat o „hartă” a lumii din carte și, incluzând tehnologia și efectele speciale pe care aceasta le oferă, a oferit un adevărat spectacol, nu doar o simplă lectură, de un sfert de oră, copiilor și adulților din sală.

- Ce emoții v-au adus copiii din Iași și modul lor de a interacționa cu poveștile voastre? V-a inspirat acest eveniment în vreun fel?

- M-au surprins în câteva rânduri, la Teatrul Luceafărul, la Liceul din Valea Lupului sau la Muzeul Național al Literaturii din Iași, copiii care au venit spontan să mă îmbrățișeze după întâlniri. Unii mi-au adus cadou semne de carte cu personajul meu, cameleonul Cami, ori povești noi-nouțe, scrise de ei, despre alte posibile aventuri ale cameleonului cu pricina.

M-am gândit, după aceste îmbrățișări neașteptate, la titlul Laurei Grünberg, colega mea din Asociația De Basm: Îmbrățișatoarea. Poate am să-i fur titlul Laurei și am să creez un nou personaj din el – asta m-a inspirat, într-adevăr: căldura, prietenia, candoarea unor copii de 6-7 ani, care simt că au primit ceva dintr-o întâlnire cu un adult. Acesta este și unul dintre aspectele cele mai frumoase ale activității de scriitor pentru copii, că ai acces la forma cea mai pură și calină a ființei umane.

 - Care credeți că este rolul poveștilor în viața cotidiană a copiilor din ziua de azi și cum le pot ele modela viitorul?

- Poveștile îi formează și pe adulți, și pe copii deopotrivă. În timpul școlii, o relație bună cu cititul este esențială pentru succes la orice disciplină, pentru că prin exercițiul cititului se formează deprinderea decodării automate a textului și capacitatea de a desprinde sensul general al unui text (în lipsa căreia vorbim de analfabetism funcțional). Nu am să spun că literatura rezolvă tot, că e un panaceu, dar un copil care citește va fi un om mai empatic, mai imaginativ, un om care va comunica mai bine cu alții decât unul care nu citește.

A consemnat Maura ANGHEL

„De Basm”, Asociația scriitorilor pentru copii și adolescenți, este o organizație profesională înființată în anul 2018, care promovează literatura română contemporană pentru copii, susține creatorii și facilitează accesul copiilor din mediile defavorizate la cărți și povești. „De Basm” a crescut constant, atât ca număr de membri, cât și ca impact.

Datorită numeroaselor proiecte derulate, mai multe mii de copii și tineri au avut posibilitatea să se întâlnească cu scriitorii preferați și cu operele acestora în biblioteci, școli, muzee, cămine culturale sau la târguri de carte și festivaluri.

Scriitorii „De Basm” merg în fiecare an la copiii din sate și din comunități defavorizate cu ateliere creative și donații de carte în cadrul Caravanelor De Basm. Festivalul LittleLit, pe care asociația îl organizează, conectează literatura pentru copii din România la cea internațională. Iar resursele educaționale pe care scriitorii De Basm le creează sprijină elevii, profesorii și bibliotecarii.

Cu fiecare ocazie, De Basm demonstrează că literatura pentru copii nu reprezintă un gen minor, ci unul care poate sta cu mândrie în cadrul marii literaturi.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:12

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
2,000 de ieșeni au participat la Pelerinajul de Florii,  o procesiune a bucuriei și a credinței
12/04/2025 21:11

 În ajunul marii sărbători a Intrării Domnului in Ierusalim, credinciosii ieseni au participat la traditionalul Pelerinaj de Florii, o manifestare spirituală care a readus in sufletele lor emotia ...

Incendiu la Bacău. O persoană a murit
12/04/2025 10:08

Un incendiu violent a izbucnit in noaptea de vineri spre sambătă la o anexă a restaurantului Royal Garden din municipiul Bacău, soldat cu decesul unei persoane, scrie mediafax. Potrivit primelor informatii ...

Accident feroviar mortal la Podu Iloaie
11/04/2025 23:12

În urmă cu cateva ore, un accident feroviar a avut loc la Podu Iloaiei , unde un autoturism a fost lovit de tren. În urma accidentului, au fost inregistrate 3 victime. O victimă de sex masculin, ...

 Centura orașului Podu Iloaiei și cea a Iașului au intrat la minister, la avizare
11/04/2025 21:47

* după finalizarea etapei de avizare – aprobare de la la CNAIR si Ministerul Transporturilor, obiectivele vor fi predate către autoritătile locale ale judetului Iasi pentru demararea procedurilor pentr ...

Adio, fructe!
11/04/2025 21:46

* În judetul Iasi, temperaturile scăzute din aceste nopti de inceput de aprilie au provocat daune ireparabile, majoritatea speciilor fiind inflorite * chiar si cele mai rezistente specii - mărul, părul ...

 Ieșenii, abandonați în caz de război!
11/04/2025 19:05

* 1,22%  din cele 760.774 persoane rezidente in judet ar avea asigurat un adăpost in cazul unor bombardamente, de exemplu * dacă scoatem cifrele municipiului resedintă de judet din totalul capacitătii ...

 Lucrările la Podul de peste Prut debutează cu un festival
11/04/2025 19:03

 Romania a emis Autorizatia de Construire pentru Podul de Flori peste Prut de la Ungheni, executia lucrărilor urmand a incepe pe 26 aprilie, cu un festival chiar pe santier. Pe 26 aprilie 2025, in comuna ...

Recital Internațional de pian la Palatul Culturii din Iași: Tineri muzicieni din Europa evoluează pe scena „Henri Coandă
11/04/2025 17:23

Un eveniment muzical de exceptie va avea loc sambătă, 12 aprilie 2025, incepand cu ora 16:00, in eleganta Sală „Henri Coandă” de la Palatul Culturii din Iasi. Publicul este invitat să partici ...

Patru renumiți medici ieșeni, puși sub urmărire penală!
11/04/2025 14:00

Managerul Institutului de Boli Cardiovasculare, profesorul dr. Grigore Tinică, şi alţi trei medici au fost puşi sub urmărire penală de procurorii anticorupţie, pentru luare de mită in formă continuată ...

Școala ieșeană, în doliu. S-a stins unul dintre cei mai iubiți dascăli ai Iașului
11/04/2025 13:55

  Miercuri, după o viată implinită spre binele celorlalti, s-a stins unul dintre cei mai importanti dascăli ieseni ai ultimelor decenii: profesorul Dumitru Paraială. „Învătător care a c ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei