Al doilea grup de trasee metropolitane nu poate deveni funcţional de la 1 aprilie!
Dimensiune font:
Firma care a câștigat licitația de livrare a mijloacelor de transport pentru restul de 20 de trasee metropolitane nu a furnizat nici un autobuz, deşi se obliga să o facă încă din luna ianuarie, apoi din februarie * Primăria Iași s-a săturat să tot aştepte şi a reziliat contractul, demarând o nouă licitație care va fi făcută în procedură de urgență * prin urmare, apariţia celorlalte trasee se va amâna cu minim o lună, un termen realist fiind vara lui 2023
Pe 2 ianuarie 2023, transportului public marca o premieră: curse de transport metropolitan deservite de CTP Iaşi, care fac legătura între municipiul şi localităţile limitrofe. Încă de pe atunci s-a dorit ca numărul traseelor să satisfacă toate solicitările ieşenilor din Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomești, Țuțora sau Valea Lupului, numai că apariţia celor 30 de trasee era condiţionată de achiziţia de mijloace de transport. Din raţiuni financiare, s-a mers pe ideea aducerii de autobuze rulate, cu atât mai mult cu cât cele achiziţionate în 2020, pentru înlocuirea tramvaielor pe ruta Gară – Dancu, s-au dovedit a fi extrem de viabile. În plus, ofertantul de atunci, Bus&Coach Group, a dat dovadă de seriozitate, aducând în timp util autobuze din Olanda şi Germania. Vorbim de autobuze de 12 metri marca Solaris Urbino şi de 18 metri, marca MAN.
Promisiuni neonorate
Aceeaşi firmă a bătut din nou palma cu Primăria Iaşi în luna ianuarie. Era vorba de achiziţia de autobuze şi midibuze cu normă de poluare de minim Euro 5. O respectare a înţelegerii ar fi făcut posibil ca alte 20 de trasee metropolitane să devină funcţionale de pe 15 februarie, aşa cum de altfel au anunţat oficialii Asociaţiei Metropolitane de Transport Public Iaşi. În perioada ianuarie-februarie, când urmau să ajungă primele maşini, au apărut problemele. Primarul Iaşului a explicat atunci de ce nu a putut fi respectată data de 15 februarie. „Achiziţia de autobuze rulate a fost finalizată din decembrie 2022, însă nu am putut-o operaţionaliza pentru că au venit sărbătorile (n.r. - firma care le livrează nu a avut program de lucru până pe 8 ianuarie), apoi s-a epuizat bugetul odată cu încheierea anului. Am prins suma în actualul buget (n.r. – votat pe 18 ianuarie) şi în februarie ne vin primele autobuze pe care le introducem pe trasee asa cum au fost ele avizate de ATPMI”, spunea Mihai Chirica. Surse din zona dealerilor auto au confirmat întârzierea de care vorbea primarul. „Au fost probleme cu autobuzele rulate. S-a întârziat livrarea celor noi din cauza pandemiei şi a crizei semiconductorilor pentru cip-uri. Firmele care schimbau de obicei parcul au stat în expectativă, ceea ce a dus şi la o lipsa de oferte pentru autobuzele Euro 5 second hand euro în sensul că s-a încetinit transferul către dealerii de maşini rulate”, spun acestea. Altfel spus, nu se mai găseau maşini rulate...
Nu se mai găsesc maşini rulate
S-au avansat noi termene, în speranţa că, în cele din urmă, Bus&Coach Group găsea maşinile care să corespundă şi ca preş şi ca cerinţe tehnice. Aşa s-a ajuns în situaţia ca AMPTI să anunţe că restul traseelor metropolitane devin funcţionale de pe 1 aprilie, numai că deadline-ul nu poate fi respectat.
Firma care a câștigat licitația de livrare a mijloacelor de transport pentru a deschide și celelalte trasee metropolitane nu a reuşit să furnizeze niciun autobuz,, prin urmare Primăria Iași a decis să rezilieze contractul.
„Toate termenele asumate de noi pentru deschiderea de noi curse au avut la bază graficul de livrări asumat de câștigatorul licitației. Regretăm situația creată! Am solicitat Primăriei Iași ca noua licitație să fie facută în procedură de urgență. Facem apel la toate companiile serioase din Iași și la cele din țară care pot livra mijloacele de transport să participe la aceste proceduri”, a anunţat Asociaţia Metropolitana de Transport Public Iaşi. De notat că firma Bus&Coach Group SRL se obliga să livreze 9 autobuze de 12 metri în maxim 30 zile şi alte 7 bucăţi până la 30 martie. De asemenea, 4 midibuze urmau să ajungă la Iaşi în 30 zile şi alte 8 până la finalul lunii martie. În privinţa microbuzelor, ilfovenii au anunţat că vor livra 2 bucăţi în februarie şi alte 2 în luna martie. Compania a motivat întârzierea prin „modificările în piaţa de autovehicule rulate care a suferit schimbări considerabile în ultimul timp”. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau