Asfaltări în ritm de melc!
Dimensiune font:
Un consilier local incrimează faptul că, în fiecare an, numărul kilometrilor de străzi asfaltate de municipalitate nu treced cifra 5! * situaţia pare a se fi acutizat din moment ce pe majoritatea şantierelor din oraş lipsesc muncitorii tocmiţi să modernizeze zeci de artere * Iulian Huşanu propune bugetarea masivă a străzilor din oraş, dar și execuția efectivă a cel puțin 30 kilometri de străzi în fiecare an, indiferent dacă e an electoral sau nu
Consilierul local Iulian Huşanu (USR), cel care a făcut recent o analiză a asfaltărilor pe care echipele municipalităţii ieşene le-au realizat în 2022, revine pe subiectul lentorii cu care angajaţii societăţilor contractate de Primăria Iaşi lucrează pe şantierele deschise anul acesta. Potrivit lui Huşanu, anul trecut, Primăria Iași a alocat 44,66 milioane lei pentru asfaltări, cheltuind de fapt 15,95 milioane lei. Potrivit consilierului, sunt 11,91 km de străzi în lucru, cu diferite faze de execuție (în medie 35%), ceea ce s-ar putea transforma în 4,25 km recepționați. Pornind de la aceste cifre, Huşanu spunea că execuția din 2022 nu îi dă speranțe mari pentru 2023. „În anul 2023 se estimează a se cheltui 60,98 milioane lei pentru cei 11,57 km luați în calcul. Aici am ținut cont și de alocarea Saligny, care probabil se va întinde și în 2024, poate chiar va fi predată următorului Guvern ca piatră de moară. Costul mediu va crește în 2023 la 5,27 milioane lei lei pe kilometru, de la 3,4 milioane lei lei pe kilometru în 2022. Conform lucrărilor realizate în 2022, ne-ar trebui 117 ani pentru reasfaltări. Dacă în 2023 s-ar realiza planul de 33,66 km, atunci am crește la un ritm de 43 ani. Tot e mult! Am luat în calcul o aproximație decentă prin care Iașul are 500 km de străzi, iar aproximarea vine și de la similitudinea cu rețelele Apavital de distribuție apă: 498.001 metri”, spunea consilierul ieşean.
Un minim absolut
Ieri, consilierul USR a revenit afirmând că ritmul de modernizare a trotuarelor și străzilor a atins anul acesta un minim absolut. „Dacă ați urmărit postările trecute, ați citit despre media de 5 km pe an modernizați, iar dacă municipiul Iași are 550 km de străzi, atunci calculați și dv... Ei, anul acesta se pare că ne îndreptăm spre un minim absolut. S-a adjudecat de curând o licitație care totalizează 2,6 km: Str. Alba Iulia lungime 68 m, trotuar 105 mp, Str. Bucovinei lungime 385 m, trotuar 6.89 mp, Str. Călugăreni lungime 91 m, trotuar 110 mp, Str. Fundac Strugurilor lungime 196 m, trotuar 275 mp, Str. Gloriei lungime 229 m, trotuar 506 mp, Str. Podoleanu lungime 129 m, trotuar 118 mp, tronson Poienilor lungime 768 m, trotuar 1.000 mp, Str. Teascului (Bucium) lungime 735 m, trotuar 1.213 mp
De autorizare pentru începere lucrări deocamdată nici nu se pune problema. Altă problemă majoră: Șoseaua Bucium: au trecut 4 luni (din cele 19 maxime) și nu e realizată nici 1%! Iar la restul străzilor în lucru, muncitorii sunt aproape invizibili”, spune Huşanu, cu referire la modernizările străzilor Mironescu, Timpului, Albineț, Hotin, Simion Bărnuțiu, Țicăul de Jos, Dochia, Roșcani, Văscăuțeanu, Victor Babeș, Titu Maiorescu, Nicolae Istrati Turcu, Aleea Copou, George Coșbuc, Alexandru Vlahuță, Nicolae Vicol, Dumitrașcu Cantacuzino, Sofia Nădejde, Viticultori, Ion Roată, Varianta Șoseaua Rediu, Lupiței, prof. Ion Simionescu, Romană, Orientului şi Șt. O. Iosif.
Previziunile lui Iulian Huşanu merg mai departe. „În anul 2024 se estimează a se cheltui 177,43 milioane lei pentru cei 33,66 km luați în calcul. Desigur că 2024 e un an electoral, dar tot nu mă aștept să se și realizeze execuțiile, având în vedere ce am văzut în 2020-2021-2022. Și pentru că anul electoral va trece, se vede din propunerile pentru 2025: doar 3,08 km! Soluția pe care o văd, alături de cifrele seci, este bugetarea masivă, dar și execuția efectivă a cel puțin 30 kilometri de străzi în fiecare an, indiferent dacă e an electoral sau nu. Asta în primii zece ani, apoi scăderea ritmului la cel puțin 20 km pe an”, crede Huşanu.
Primele străzi care vor fi modernizate în 2023
La finele anului trecut, primarul Mihai Chirica a semnzat contracte aferente unei licitații organizate pentru realizarea serviciilor de proiectare și asistență tehnică pentru modernizarea a 20 de străzi. Dată fiind complexitatea lucrărilor, procedura a fost împărțită în trei loturi. Primul lot vizează Şoseaua Ștefan cel Mare și Sfânt, al doilea lot se referă la Bulevardul Poitiers, iar cel de-al treilea lot include strada Al. O. Teodoreanu, strada Galbeni, strada Arapului, strada Bularga, strada Roadelor, strada Zlataust, strada Popăuți, strada Dr. Alexandrina Miron Tănăsescu, strada Voinești, stradela Plopii fără Soț, fundacul Plopii fără Soț, strada Peneș Curcanul, strada Azilului, strada Aurora, strada Marginii (tronsonul nemodernizat), trecătoarea Vișan, strada Pompei și strada Banat.
Prevederea financiară a acestei proceduri este de 773.500 lei, fără TVA (920.465 lei, cu TVA), și a atras câte o ofertă pentru primele două loturi și, respectiv, două oferte pentru cel de-al treilea.
Toate cele trei pachete de proiecte vor fi realizate de Simpa Consult SRL, pentru următoarele sume: 213.206,61 lei, fără TVA, respectiv 253.715,87 lei, cu TVA, pentru primul lot (Şoseaua Ștefan cel Mare și Sfânt), 180.598,47 lei, fără TVA, respectiv 214.912,18 lei, cu TVA, pentru lotul al doilea (Bulevardul Poitiers) și 375.827,42 lei, fără TVA, respectiv 447.234,63 lei, cu TVA, pentru lotul al treilea (celelalte 18 străzi).
Firma va trebuie să predea documentația în patru luni pentru primele două loturi și, respectiv, în opt luni pentru cel de-al treilea. „După predarea documentațiilor, vom supune proiectele votului Consiliului Local, vom identifica surse de finanțare și vom organiza licitațiile pentru realizarea lucrărilor de modernizare”, spune primarul Iaşului. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau