Au explodat costurile Autostrăzii Unirii A8
Dimensiune font:
Proiectantul tronsonului Târgu Neamț-Ungheni al autostrăzii A8, firma Consitrans, spune că avem deja un cost estimat de 6 miliarde lei, fără TVA, pe sectorul Târgu Neamț-Lețcani și 7 miliarde lei, fără TVA, pe sectorul Lețcani-Ungheni. Asta înseamnă 2,6 miliarde euro, fără TVA, de la Târgu Neamț la Ungheni, cu o creștere de aproximativ 20% în ultimii doi ani, spun autoritățile. Și asta nu e tot. Consilierul ministrului Transporturilor, Cătălin Urtoi, a precizat că nerespectarea termenelor a dus la decalarea întregului proiect de infrastructură rutieră.
Au început cu stângul
Traseul actual al tronsonului Târgu Neamț-Iași-Ungheni este împărțit în patru sectoare: primul sector, de la Târgu Neamț la Târgu Frumos, al doilea sector de la Târgu Frumos până la DN 28 (zona Lețcani), cel de-al treilea de la DN 28 (zona Lețcani) până la DN 24 C, cât mai aproape de municipiul Iași, iar sectorul patru va ajunge în punctul vamal Ungheni - Pod peste Prut, amplasat în UAT Golăiești.„Din start s-a pornit cu stângul în relația cu Jaspers. Cu toate acestea, întârzierile au apărut și din alte motive! Astfel, în adresa sa de prelungire contractuală nr.92/73612 din 8.09.2021, prestatorul Consitrans notifica CNAIR asupra riscului de a nu fi predat SF-ul la termen. Prestatorul aratA, în adresa nr.3015/14.09.2021, că unele informații care au stat la baza întocmirii Analizei Multicriteriale au fost primite de la terți (în special primăriile de pe traseu) cu întârziere și într-o lungă perioadă de timp, 22.03.2021- 09.09.2021”, a precizat Cătălin Urtoi.
„Informațiile primite de la autoritățile locale din județul Iași au fost vagi și insuficient fundamentate cu privire la constrangerile proiectului”, transmitea CNAIR proiectantului, la vremea respectivă.
În 12 iunie 2021 a început monitorizarea și analiza Jaspers în relația cu CNAIR și proiectantul pe acest proiect, prin care au fost emise trei ghiduri - Guidance Note: decembrie 2021, martie 2022 și iunie 2022. „Toate aceste ghiduri atrag atenția asupra unor aspecte tehnice legate de traseu gen impact asupra mediului, asupra ariilor naturale protejate, asupra populației, calitatea aerului, condiționalități impuse de traseu asupra clădirilor existente, aspecte financiare”, susține Urtoi.
Obiectivele Jaspers
Jaspers este o instituție care solicită date foarte clare, fiind vorba de finanțare de la Uniunea Europeană și are niște obiective bine stabilite: timp de călătorie îmbunătățit pe ruta Târgu Neamț-Iași-Ungheni, trafic în condiții de siguranță, utilizarea eficientă a resurselor financiare, minimizarea impactului asupra mediului, minimizarea impactului social, riscuri geologice, geotehnice și traversarea râurilor/paraurilor.„În acest moment, Consitrans analizează, îÎmpreună cu Jaspers, ultimul ghid transmis și să sperăm că în maxim 30 zile va fi depășită faza de AMC1 pentru a putea trece la AMC2, iar până în septembrie să avem un traseu clar pe ruta Podu Iloaiei-Lețcani-Ungheni, astfel încât să se poată trece la etapa studiilor geo și la acordul de mediu. Finalizarea contractului este prevăzută la 7 iunie 2023, deci încă suntem în termen, dar cu aceste întârzieri pe SF (aproximativ 4 luni, conform prelungirii acceptate de către CNAIR) este puțin probabil să se respecte termenul!”, a mai spus consilierul MT Cătălin Urtoi.
AMC1 (Analiza Multicriterială 1) este o etapă prin care se stabilesc alternativele de traseu și trebuia finalizată și predată la finele lunii septembrie 2021.„Fără finalizarea celor două etape de Analiză Multicriteriala nu vom afla traseul final și tipul de profil și nu se poate trece la etapa studiilor geo pe sectorul Podu Iloaiei- Leţcani-Ungheni. Menționez că pe sectorul Târgu Neamț (Moţca) - Podu Iloaiei, proiectantul a finalizat studiile geo în proporție de 95%, deoarece aici avem un traseu clar. Acest contract are un termen de finalizare în iunie 2023”, spun cei din MT.
Pentru sectorul Târgu Mureș - Târgu Neamț a fost semnat în 2018 un contract de revizuire a Studiului de Fezabilitate cu firma Acciona Ingineria pentru circa 17,6 milioane de lei. Pentru „capetele” Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin (aproape 60 de kilometri), finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, studiile geotehnice au fost finalizate și urmează să fie predate. Se estimează că în vară va fi lansată licitația pentru proiectare și execuție, însă pentru tronsonul de munte Miercurea Nirajului – Leghin, 159 km, studiul geotehnic este incomplet, fără foraje pe traseu.
Autostrada A8 va fi construită pe traseul Ungheni - Iași - Târgu Frumos - Pașcani - Târgu Neamț - Poiana Largului - Ditrău - Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 311 km, din care 211 de kilometri pe segmentul Târgu Mureș - Târgu Neamț și circa 100 de km de la Târgu Neamț la Iași și de aici la Podul Ungheni de peste Prut.
Ruxandra CAȘU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau