Autostrada A8 prinde viteză
Dimensiune font:
Tronsonul Târgu Neamț-Iași-Ungheni al autostrăzii A8 a întâmpinat, în ultimele luni, o serie de dificultăți în relația cu Jaspers, instituție care solicită date foarte clare în ceea ce privesc traseele propuse, fiind vorba de finanțare de la Uniunea Europeană. Acum, însă, odată primit acordul de la consultantul european, proiectantul Consitrans poate trece la următoarea etapă.
Traseul actual al tronsonului Târgu Neamț - Iași - Ungheni este împărțit în patru sectoare: primul sector, de la Târgu Neamț la Târgu Frumos, al doilea sector de la Târgu Frumos până la DN 28 (zona Lețcani), cel de-al treilea de la DN 28 (zona Lețcani) până la DN 24 C, cât mai aproape de municipiul Iași, iar sectorul patru va ajunge în punctul vamal Ungheni - Pod peste Prut, amplasat în UAT Golăiești. Contractul a fost semnat cu firma Consitrans, în aprilie 2021, pentru 58 de milioane de lei și o durată de 25 de luni. Tronsonul are o distanță de aproximativ 100 de kilometri. „Am agreat cu reprezentanții JASPERS documentația pentru prima etapă a Analizei Multicriteriale de Traseu. De acum putem să intrăm în cea de a doua etapă și să stabilim traseul final pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni. În urma sedinței, la care au participat reprezentanți ai consultantului JASPERS și ai prestatorului Consitrans, s-a stabilit că, în perioada imediat următoare, Consitrans va înainta toate documentele necesare în vederea avizării documentației în cadrul CTE al CNAIR”, a declarat Cristian Pistol, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Din 2020 și până în prezent, costurile pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni au ajuns la 13 miliarde lei, în creștere cu 20% față de cât era prevăzut inițial. Acest lucru a fost influențat de creșterea prețurilor la materialele de construcții. „La ultima ședință au participat specialiști din cadrul CNAIR, proiectantul Consitrans și Geostud, Jaspers... Concluzia Jaspers: Noi nu mai avem probleme legate de AMC 1. Se poate trece la AMC 2 și așteptăm metodologia pentru această etapă”, a spus Cătălin Urtoi, consilier Ministerul Transporturilor.
Pentru a nu decala și mai mult proiectul autostrăzii, proiectantul va urgenta procedurile. „Săptămâna viitoare vom transmite metodologia pentru AMC 2”, a transmis proiectantul Consitrans.
Scenariu nou pentru CNAIR
Având în vedere faptul că tronsonul are decalaje foarte mari, Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat, a venit cu propunerea de a sectoriza porțiunea de autostradă între Târgu Neamț și Republica Moldova. Astfel s-ar derula mai rapid procedurile pentru obținerea avizelor. Acesta propune sectorizarea celor 100 km de la Târgu Neamț la Golăiești în două secțiuni, respectiv sectiunea 1: Târgu Neamț – Lețcani (km 0 – km 61) și sectiunea 2: Lețcani – Golăiești (km 61 – km 100,14), conform caietului de sarcini. Astfel, se vor obține două Certificate de Urbanism pentru Târgu Neamț – Lețcani (km 0 – 61km), respectiv pentru Lețcani – Golăiești (km 61 – km 100,14).„Principalele avantaje ar fi implementarea mai rapidă a proiectării pe zona Târgu Neamț – Lețcani, un adevărat cimitir rutier pe DN 28 pentru participanții la trafic, rezolvarea blocajelor de la Podu Iloaiei și Târgu Frumos prin maturizarea mai rapidă a proiectării pe secțiunea Târgu Neamț – Lețcani. Apoi, lansarea mai rapidă a licitației de execuție pe tronsonul Târgu Neamț – Lețcani cu prioritate a Variantelor Ocolitoare la profil de autostradă Podu Iloaiei și Târgu Frumos, cât și corelarea proiectării Variantei Ocolitoare Iași-Est, a podului de la Ungheni, a Spitalului Regional de Urgență și a modernizării Aeroportului Iași cu autostrada Iași Nord (secțiunea Lețcani – Golăiești). E un scenariu pe care CNAIR îl poate lua în calcul”, spune Covăsnianu.
Autorizații pentru podul de la Ungheni
Un alt obiectiv important al proiectului este de a realiza podul rutier peste Prut, la Ungheni, care va asigura legătura autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni (A8) cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni din Republica Moldova. Podul se va realiza cu patru benzi de circulaţie şi va asigura legătura Autostrăzii Unirii cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni, din Republica Moldova. Obiectivele specifice ale proiectului au ca scop crearea unei căi de comunicaţie modernă cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, în fluidizarea traficului, creşterea siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs.
Autostrada A8 este unul dintre cele mai dezbătute proiecte de infrastructură rutieră din țară. Aceasta va fi construită pe traseul Ungheni - Iași - Târgu Frumos - Pașcani - Târgu Neamț - Poiana Largului - Ditrău - Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 311 km, din care 211 de kilometri pe segmentul Târgu Mureș - Târgu Neamț și circa 100 de km de la Târgu Neamț la Iași și de aici la Podul Ungheni de peste Prut.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau