Bahluiul navigabil începe cu plantarea de sălcii și mesteceni
Dimensiune font:
Amenajarea unui tronson cu bărci pe apă şi cafenele pe maluri se lasă aşteptată de ani buni * angajaţii Primăriei nu au identificat nici în trecut şi nici acum surse de finanţare nerambursabile, sperând la declanşarea unor noi proceduri de finanţare europeană pentru această categorie de proiecte de turism * deocamdată, municipalitatea a ales partea uşoară a proiectului, anunţând o amplă campanie de plantare a unei vegetaţii joase pe malurile râului
Regularizarea râului Bahlui, finalizată în 2013, nu a fost urmată, aşa cum era de aşteptat, de implementarea proiectului vizând amenajarea unei zone de agrement pe tronsonul Podu de Piatră - pod Tudor Vladimirescu. Iniţial, era vorba ca titularul proiectului, CJ Iaşi să-şi asume această iniţiativă, numai că, în primăvara lui 2014, şefii judeţului au acceptat o solicitare venită din partea municipalităţii, prin se cerea încredinţarea proiectului. Paradoxal, însă, Primăria Iaşi nu a mai depus proiectul la Ministerul Mediului în vederea obţinerii finanţării, cu toate că reprezentanţii Palatului Roznovanu dădeau drept sigur acest lucru.
Modernizat doar în videoclipuri
În martie 2015, consilierilor locali le-a fost prezentat un videoclip prin care Bahluiul era prezentat ca o bijuterie a oraşului. Proiectul de amenajare arhitecturală a râului Bahlui a fost votat în unanimitate, însă fără nici o materializare practică. La fel au stat lucrurile și în anul 2016. Pe 13 mai, același videoclip tensiona relațiile dintre Mihai Chirica și consilierii din Opoziție, primarul fiind acuzat că folosește pe post de clip electoral un video plătit din bani publici în 2015. Era clar încă de pe atunci - deși actualul primar susține că nu a renunțat niciodată la acest proiect - că vom vedea ambarcațiuni pe Bahluiul doar în filme, lucru confirmat de fosta conducere a Direcției Programe Europene. „Proiectul Bahlui 2 nu va mai fi finanţat în perioada următoare de la Uniunea Europeană. Doar pe fonduri de la bugetul local”, declarau acestea.
Proiect actualizat în 2017, cu stăvilat şi debarcader
O nouă tentativă de a readuce proiectul în prim-plan a avut loc în februarie 2017. În cadrul unei şedinţe de Consiliu Local, a fost avizată documentaţia tehnico-economică, faza Studiu de Fezabilitate, pentru obiectivul „Amenajare arhitecturală râu Bahlui”. Era anul în care municipalitatea a iniţiat şi proiectul „Fluidizarea traficului în intersecţia Podu Roş”, fapt ce a impus corelarea celor doua proiecte şi reactualizarea soluţiilor pentru amenajarea râului Bahlui.
Proiectul „Bahluiul navigabil” a mai fost readus în discuţie în noiembrie 2018, când primarul a fost interpelat pe această temă de consilierii liberali. „De ce acest proiect a fost abandonat şi de ce nu se mai găseşte pe nicio listă a municipalităţii cu proiecte ce pot fi finanţate cu fonduri europene?”, au întrebat aceştia. „Referitor la amenajarea turistică a râului Bahlui nu există încă declanşată o procedură de finanţare europeană pentru această categorie de proiecte de turism. Noi am încercat să vedem unde putem să îl introducem, dar aşteptăm de la Comisia Europeană o nouă abordare în ceea ce priveşte promovarea turistică în zonele urbane”, explica primarul.
Doi ani mai târziu, apar noi speranţe pentru ieşenii care sperau la promenade pe malurile râului sau la plimbări cu vaporaşul. Un ordin al Ministrului Mediului data 10 octombrie 2020 aproba conținutului cadru al protocolului privind utilizarea terenurilor din domeniul public al apelor administrat de Apele Române de către unitățile teritorial administrative care au de făcut investiții de utilitate și interes public.
Idei compensatorii: râu trecut în subteran şi deltă în Alexandru cel Bun!
Ultima discuţie despre reabilitarea albiei Bahluiului a avut loc în martie 2022. „Legat de Bahlui, am avut întâlnire cu Apele Romane referitor la modernizarea albiei Bahluiului şi plantare pe partea superioară a digului. Concluziile ar fi următoarele: pentru modernizare, ei în principiu înţeleg necesitatea şi nu se vor opune, aşa încât aşteptăm să vedem dacă putem să ne legăm de un plan de investiţii pe fonduri europene sau pe PNRR sau altă sursă de finanţare, dacă nu, ne gândim şi la varianta finanţării de la bugetul local”, a spus primarul Mihai Chirica. Edilul-şef a mai vorbim despre posibilitatea înfiinţării unei delte experimentale la confluenţa dintre Nicolina şi Bahlui, în spatele fostului stadion „Constructorul”. „Putem face o deltă pe care să o lăsăm să se dezvolte natural, să o împrejmuim. Nu fracturează nici cursul de apă şi nici nu aduce, să spunem, un obstacol”, a precizat acesta.
Nu sunt bani decât pentru arbuști
Până a deveni navigabil, pe malurile râului ar putea fi plantați arbori și arbuști. În acest scop, Primăria Municipiului Iași intenționează să semneze un protocol cu Administrația Bazinală de Apă (ABA) Prut Bârlad – Sistemul de Gospodărire a Apelor laşi, în vederea realizării tuturor operațiunilor necesare amenajării malurilor. Dacă protocolul va fi aprobat de Consiliul Local al municipiului Iași, Administrația Bazinală de Apă Prut Bârlad va pune la dispoziția Primăriei albia râului, rămânând administratorul acestuia, iar municipalitatea, prin Servicii Publice SA și cu sprijinul specialiștilor de la Universitatea de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad”, va face plantări și alte lucrări de amenajare necesare, susțin reprezentanții Primărie. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau