Bicicliştii, transformaţi în pietoni!
Dimensiune font:
Aceştia sunt obligaţi ca la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, pentru siguranța circulației, să nu mai fie trasate piste pentru biciclete, astfel încât bicicliștii vor respectivele zone ca simpli pietoni
La finele lunii trecute, Primăria a lansat o licitație pentru identificarea unui consultant care să întocmească un master plan pentru circulația bicicletelor și amenajarea de piste, valoarea contractului fiind de 330.000 lei, fără TVA. În documentația de atribuire sunt stabilite unele trasee obligatorii care prevăd interconectarea pistelor cu Zona Metropolitană Iași (ZMI) și puncte de interes din oraș unde există un flux mare pietonal. De asemenea, sunt prevăzute piste de carosabil, cu delimitare de traficul motorizat, sau cu utilizarea unei benzi comune, dar cu limitarea vitezei. Tot în ideea protejării bicicliştilor, a fost introdus un paragraf care transformă radical intenţia municipalităţii de a încuraja acest mijloc de deplasare: „la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, pentru siguranța circulației, nu se vor trasa piste pentru biciclete, astfel încât bicicliștii vor traversa ca pietoni”. Evident, măsura a stârnit reacţii vehemente din partea diverselor entităţi. „Prin acest paragraf autoritățile văd bicicleta ca pe o jucărie pentru agrement și nu ca pe un vehicul (mijloc de transport) cum prevede legea. Să cobori acești oameni de pe mijlocul lor de transport și să-i transformi în pietoni e ca și cum ai încerca să obligi să împingă mașinile în intersecții un număr echivalent de persoane ce folosesc mașina în munca lor zilnică. Și toate astea pentru că nu există abilitatea de a face circulația sigură în intersecții”, susţin membrii APTA (Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ) Iași, un ONG care militează pentru alternativele reale de deplasări urbane, complementare utilizării mașinii personale.
Protejare prin înlăturare
Reprezentanţii APTA au mai remarcat faptul că, în ultimii ani, tiparul se tot repetă, în sensul că anumite categoriile vulnerabile în trafic sunt protejate prin înlăturare. „Dacă pe o trecere de pietoni se produc accidente, acea trecere este desființată; dacă bicicliștii nu ar fi în siguranță, aceștia nu ar trebui să mai fie bicicliști - devin pietoni. Traseele pentru biciclete trebuie să fie sigure, rapide și continue, altfel nu va fi încurajat acest mod de transport, necesar și benefic în orașele secolului 21. Solicităm autorităților competente remedierea acestei situații - scoaterea acestui paragraf din Caietele de Sarcini, încât acest proiect cu beneficii reale în creșterea calității vieții să nu fie un eșec”, mai spun membrii APTA.
Mega-bandă
Caietul de sarcini cuprinde mai multe cerințe minime obligatorii pe care fiecare firmă interesată trebuie să le aibă în vedere în realizarea master planului. Interesante sunt cele din care reiese ce traseu va avea mega-banda dedicată bicicliştilor. „Proiectarea pistelor pentru circulația bicicletelor va avea în vedere interconectarea cu ruta Copou - Fundație - Tg Cucu - Bucșinescu - Tudor Vladimirescu și cu ruta bld. Socola – Bucium. De asemenea, este obligatorie interconectarea următoarelor puncte de interes ce vor alcătui infrastructura pistelor de biciclete: extremități oraș (spre Rediu, Breazu, Lețcani, Uricani, Miroslava, Valea Adâncă, Horpaz, Vișan, Bucium, Vlădiceni, Holboca, Tomești, Dancu, Valea Lungă, Aroneanu, Șorogari, Cârlig, Vânători), zonele de promenadă sau zonele în care există un flux mare pietonal (Iulius Mall, Palas Mall, Hala Centrală, Piața Unirii, zona pietonală Ștefan cel Mare, pietonalul Lăpușneanu) și centrele de cartier administrate de Primărie în jurul cărora regăsim un flux mare pietonal (Tătărași, Păcurari, Nicolina, Frumoasa, Alexandru cel Bun, Parcul Voievozilor, Parcul Ciurchi, esplanada Nicolina, esplanada Oancea, esplanada Păcurari, str. Sarmisegetuza, zona de agrement Ciric, baza sportivă Ciric)”, se arată în caietul de sarcini.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau