CFR se pregătește de grevă: „Suntem într-o situaţie de urgenţă, ca la război!”
Dimensiune font:
* sindicaliştii de la CFR sunt pe picior de grevă și au lansat un apel către guvernanţi să respecte şi să pună în aplicare actele normative privind Statutul personalului feroviar * „La noi e salariul minim. Un angajat are, în funcţie de vechime, 2.000-2.500 de lei, în condiţii grele de muncă, în mizerie, în frig. Nici conducerea, nici inginerul, nici muncitorul specialist nu au salariile corespunzătoare”, spune un lider sindical
Tot ei vorbesc despre ultima ordonanţă de urgenţă privind măsurile fiscal bugetare care ar urma să intre în vigoare odată cu prima lună a anului 2022. Ori, prin acest ultim proiect OUG sunt prorogate unele termene şi acte normative ce vizează intrareare în vigoare a Statutului abia din ianuarie 2023, deşi acest lucru trebuia să se întâmple deja din 2020.
Cei care lucrează în sectorul feroviar vor fi prezenţi la locul de muncă. Indiferent dacă sunt la serviciu în timpul programului sau vin din timpul lor liber, de la ora 8,00 dimineaţa ei vor aştepta până la ora 10,00 răspunsul ministrului Grindeanu pentru a şti dacă declanşează acţiuni de protest sau nu. „Trebuie să faci proteste pentru a face un contract de reparat locomotive în România. Când vine cineva la conducerea Ministerului mereu trebuie să ne prezentăm, să spunem ce facem, ce lucrăm. Aşteptăm un răspuns de la Minister privind punctele de vedere dar şi punerea în aplicare a legii prind Statutul personalului feroviar. Legea a trecut de Parlament, a fost promulgată, a apărut în Monitorul Oficial, au apărut normele de aplicare dar nu a fost aplicată din cauza pandemiei. Bun, am înţeles că e pandemie, că e Covid, salariaţii au acceptat şi treaba asta. Numai că după atâta timp de amânare aflăm că şi la anul va fi din nou amânată punerea în aplicare a Statutului şi că va intra în vigoare abia din 2023, pentru că legea a fost prorogată din nou. Ne-a ajuns cuţitul la os. Salariaţii nu mai rezistă. Ori îl dai, ori nu, ori îl anulezi de tot”, a spus Iulian Borş, liderul sindicatului din cadrul Societăţii Comerciale de Reparaţii Locomotive.
„Decât să iei salariul minim aici, mai bine te duci la măturat strada”
Ceferiştii sunt nemulţumiţi şi de lipsa de finanţare pentru refacerea infrastructurii feroviare şi modernizarea parcului de locomotive şi vagoane. „Locomotivele sunt vechi de când e calea ferată. Sunt de prin anii 60-70... Doar li se mai face câte o reparaţie capitală dar nu prea se investesc bani nici în reparaţiile curente pe care le facem noi de zi cu zi. Luăm o piesă de pe o locomotivă să o punem pe alta. O locomotivă de poate defecta din cauza unei anumite chestiuni, noi luăm piesele de pe ea şi le punem pe alta sau altele. Suntem ca într-o situaţie de urgenţă, ca la război. Doar atunci se procedează aşa. În mod normal se cumpără piese de schimb noi, consumabile. Trenurile întârzie pentru că locomotiva din faţă se defectează foarte uşor. Am înţeles că e trecut ceva în Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă privind finanţarea unor lucrări de indrastructură. Să vedem ce se va face până la urmă”, spune liderul sindical.
Deşi la SCRL se fac lucrări cu risc mare angajaţii sunt incluşi la categoria de muncă fără risc, contrar muncii prestate în condiţii grele, indiferent de vreme şi alte intemperii. Astfel, salarizarea celor de la CFR este puţin peste salariul minim pe economie, angajaţii trăind practic la limita subzistenţei. În plus, asupra lor planează pericolul pierderii locurilor de muncă. „Lucrăm pe locomotive din anii 60-70, în condiţii grele de muncă, pe salarii puţin mai mari de salariul minim. Oamenii sunt terminaţi, uzaţi. Măcar să fie plătiţi, să se mai facă ceva cu salarizarea. Mulţi angajaţi au plecat. În câteva zile au plecat mulţi dintre cei nou angajaţi. Sunt oameni care din pasiune ar lucra la CFR, dar când se lovesc de condiţiile de muncă şi plată pleacă. Pleacă, pentru că, decât să iei salariul minim aici, mai bine te duci la măturat strada. Ai salariul mai mare. În mod normal ar trebui să avem salariul de minim de 4.000 de lei, practic luăm salarii mult mai mici. La noi e salariul minim. Un angajat are, în funcţie de vechime, 2.000-2.500 de lei, în condiţii grele de muncă, în mizerie, în frig. Nici conducerea, nici inginerul, nici muncitorul specialist nu au salariile corespunzătoare”, spune liderul sindical.
Nemulţumiri şi nemulţumiţi sunt şi în Educaţie
Sindicaliştii de la USLIP Iaşi au plecat la Bucureşti pentru a picheta Guvernul alături de colegii lor din toată ţara. „Guvernul României a scuipat Petiția cu cele 167.000 de semnături prin care se cerea respectarea Legii 153/2017! Se oferă doar 4% cu data de 1 ianuarie 2022! S-au făcut două prorogări ale legii menționate în anul 2020. Promisiunile și cuvântul Guvernanților nu mai reprezintă nimic în România. Este dificil de explicat oricui din învățământ că după o inflație de 17% în anii 2019, 2020 și 2021 se vor acorda între 50 și 100 de lei ca majorare. Angajații din educație au cele mai mici salarii din zona bugetară. Și-au riscat viața în lupta cu pandemia pentru a face învățământ cu prezență fizică. Unii nu mai sunt printre noi. Este redundant să mai spun că salariile sunt între 2.000 și 4.000 lei! De 10 ani articolul 8 din legea educației ce prevede acordarea a 6% din PIB se tot prorogă. Școlile nu au mai primit material didactic din 2007. Mai avem aproximativ 1.000 de unități care nu au apă curentă și toalete! Mesajul oficial al Guvernului este că România are o creștere economică record de 7% în 2021. Cu toate acestea nu sunt bani pentru respectarea obligațiilor legale și morale. Aici am ajuns”, spune Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iaşi.
Sindicalistul nu ştie cât de departe vor merge cei din Educaţie cu protestele. Cert este că ei fac apel la unitate până când drepturile salariale vor fi obţinute. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau