Copiii digitali și criza empatiei. Între ecrane și emoții
Dimensiune font:
* într-o lume în care tehnologia devine din ce în ce mai prezentă în viețile noastre, generația tânără crește într-un mediu dominat de ecrane, rețele sociale și dispozitive inteligente * această transformare a adus multe beneficii, dar și provocări semnificative * un fenomen alarmant observat în rândul noii generații este scăderea nivelului de empatie * copiii digitali, cei care își petrec majoritatea timpului în fața ecranelor, par să fie mai puțin capabili să înțeleagă și să răspundă la emoțiile celorlalți
Expunerea excesivă la tehnologie este una dintre principalele cauze ale diminuării empatiei. Studiile arată că copiii care petrec mai multe ore zilnic jucând jocuri video, navigând pe internet sau comunicând prin rețele sociale au mai puține interacțiuni față-în-față, esențiale pentru dezvoltarea empatiei. Interacțiunile digitale sunt adesea superficiale și lipsesc de nuanțele emoționale prezente în comunicarea directă.
Tehnologia poate duce la izolarea socială. În loc să petreacă timp jucându-se afară cu alți copii, mulți aleg să rămână acasă, conectați la internet. Această izolare fizică reduce ocaziile de a învăța comportamente sociale și de a dezvolta abilități de empatie. Tipul de conținut la care copiii sunt expuși joacă un rol crucial. Multe jocuri video și filme promovează violența și competitivitatea, mai degrabă decât cooperarea și înțelegerea. Aceasta poate afecta modul în care copiii percep și răspund la suferința altora.
„Familiile și școlile au, de asemenea, un rol semnificativ în formarea empatiei. Într-un mediu familial unde părinții sunt și ei dependenți de tehnologie și nu își petrec timp de calitate cu copiii, aceștia din urmă nu au modele de comportament empatic. În școli, accentul pus pe performanță academică și utilizarea tehnologiei în procesul educațional pot reduce oportunitățile de învățare socială și emoțională”, a spus psihoterapeutul Letiția Popa.
Efectele lipsei de empatie
Copiii care nu dezvoltă empatie pot avea dificultăți în formarea și menținerea relațiilor sănătoase. Empatia este fundamentul comunicării eficiente, colaborării și conflictului constructiv. Lipsa acesteia poate duce la relații superficiale și probleme de integrare socială. Deși tehnologia poate facilita învățarea, lipsa empatiei poate afecta negativ performanța școlară. Abilitățile socio-emoționale, inclusiv empatia, sunt esențiale pentru munca în echipă și rezolvarea problemelor, competențe necesare în educația modernă.
„Lipsa empatiei poate contribui la probleme de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia. Copiii care nu pot relaționa cu ceilalți sau nu simt suport emoțional sunt mai susceptibili la astfel de afecțiuni. Copiii lipsiți de empatie sunt mai predispuși la comportamente antisociale și agresive. Fără capacitatea de a înțelege și simți suferința celorlalți, aceștia pot deveni mai insensibili și mai puțin reticenți în a răni pe alții”, a completat Dorin Alexandru, profesor la o școală din Iași.
Părinții joacă un rol crucial în dezvoltarea empatiei la copii. Limitarea timpului petrecut în fața ecranelor și încurajarea activităților care implică interacțiuni față-în-față sunt esențiale. De asemenea, părinții trebuie să fie modele de empatie, arătându-le copiilor cum să fie atenți la nevoile și emoțiile altora.
„Școlile pot integra programe de învățare socio-emoțională în curriculum. Aceste programe ajută copiii să dezvolte abilități de empatie, gestionare a emoțiilor și relaționare. Activități precum jocurile de rol și discuțiile despre emoții pot fi foarte benefice. Deși tehnologia este adesea văzută ca o problemă, ea poate fi și parte din soluție. Există aplicații și jocuri educative concepute pentru a dezvolta empatia și alte abilități socio-emoționale. Utilizarea controlată și atentă a acestor resurse poate avea un impact pozitiv”, a completat prof. Alexandru.
Implicarea în activități comunitare și voluntariat poate ajuta copiii să dezvolte empatie. Prin implicarea în proiecte de ajutorare și interacțiunea cu persoane din diverse medii sociale, copiii învață să aprecieze și să înțeleagă perspective diferite. „L-am înscris pe copilul meu la o Școală de Vară de Comunicare. Evident că inițial nu a vrut să meargă și mi-a oferit mii de argumente legate de inutilitatea unui astfel de demers, dar nu m-am lăsat. Aproape că l-am obligat să meargă, dar a meritat. La final, copilul meu, care cu greu oferea atenție celor din jur și doar dacă era direct interesat, a propus un proiect de voluntariat. Nu mi-a venit să cred”, a zâmbit Elena Blaga, mama unui adolescent de 15 ani.
Deși tehnologia a adus schimbări semnificative în viața copiilor, efectele sale negative asupra empatiei pot fi contracarate prin eforturi concertate ale părinților, școlilor și comunității. Altfel, copiii vor crește într-o lume închisă, exclusiv digitală, în care este greu de crezut că își pot înțelege propriile lor emoții, darămite ale celor din jur.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau