CTP, obligată să majoreze preţurile: „Veniturile nu acoperă costurile de exploatare”
Dimensiune font:
Sunt trei elemente care au condus la majorarea prețurilor la bilete și abonamente : numărul redus de călători, mai ales pe zona metropolitană, dublarea cheltuielilor cu combustibilii şi piesele de schimb şi, nu în ultimul rând, obligaţia de a creşte salariile angajaţilor în conformitate cu ultimele decizii ale Guvernului
Biletele pentru serviciile de transport public furnizate de Compania de Transport Public (CTP) Iaşi vor fi eliberate conform unui nou plan tarifar, care urmează a fi validat într-o şedinţă de Consiliul Local, probabil cea de luna viitoare. Pentru un bilet valabil 120 minute, ieşenii vor plăti 3,5 lei în loc de 3 lei. La fel, biletul cu două călătorii pentru circulația pe raza orașului va fi 7 lei (6 lei în prezent), valabil 120 minute de la validare. Se majorează şi tariful de călătorie din Zona Metropolitană. Biletul metropolitan cu o călătorie, cu valabilitate 180 de minute, pentru circulația pe raza orașului și în zona metropolitană va fi 8 lei (7 lei în prezent), iar biletul metropolitan cu două călătorii, cu valabilitate 180 de minute, pentru circulația pe raza orașului și în zona metropolitană va fi 14 lei (12 lei în prezent). În fine, biletul cu o călătorie, cu valabilitate 120 minute și care asigură transportul dintr-o comună limitrofă până la stația de capăt a traseului metropolitan din oraș, va fi 6 lei (5 lei în prezent). Ultima scumpire presupune dublarea suprataxei de călătorie: cei care călătoresc fără un bilet valid riscă o amendă de 99 lei față de 50 lei cât este în prezent.
Ieri a apărut şi proiectul Hotărârii de Consiliul Local, care va sta în dezbatere publică, înainte de a fi votat. În document se arată şi motivele care duc spre această scumpire. „Deși pe raza teritorială a municipiului lași, operatorul CTP are drept exclusiv de a efectua serviciul de transport public local pe toate traseele stabilite de Consiliul Local al municipiului lași, cât și pe liniile de ieșire către localitățile învecinate, obligațiile de serviciu public stabilite prin programul de transport pentru a asigura transportul de călători nu țin seama doar de interese comerciale pe care operatorul CTP nu le-ar asuma sau nu le-ar asuma în aceeași măsură sau in aceleași condiții fără a fi retribuit. Astfel, pentru acoperirea cheltuielilor generate de îndeplinirea obligației de serviciu public CTP este îndreptățit la acordarea unor compensații financiare, în conformitate cu prevederile regulamentului CE 1370 și în condițiile Contractului de delegate nr. 100096/2018. Potrivit solicitării CTP nr. 14446 din 14.09.2023 înregistrată la Primăria municipiului Iași cu nr. 115599/14.09.2023 și memoriului tehnico economic se constată că veniturile înregistrate de operator nu au acoperit costurile de exploatare. Prin urmare, operatorul CTP și-a recuperat costurile prin compensațiile acordate din bugetul local al municipiului Iași. Situația operatorului CTP nu este singulară și este regăsită și în celelalte municipii din țară”, se arată în proiect.
Preţuri mai mari la combustibili şi materiale
Alte motive ţin de scumpirile din ultima perioadă. „Din analiza fundamentării întocmite de operatorul CTP, care stă la baza cererii de
modificare a tarifelor, rezultă că la principalele elemente ale structurii costurilor au avut loc schimbări, în sensul creșterii prețului carburanților și energiei electrice urmare a evoluției prețurilor în economie, cele legate de personal, piese de schimb și alte cheltuieli materiale. În baza creşterii indicelui preţurilor de consum faţă de nivelul existent la data precedentei modificări dar şi urmare a creşterii semnificative a principalelor elemente de cheltuieli care intră în costurile de exploatare ale operatorului CTP, este necesară modificarea tarifelor pentru reducerea impactului asupra bugetului local al municipiului laşi. Gradele de suportabilitate pentru tarifele propuse se încadrează în limita de 3% recomandată pentru transportul public local prin HG nr. 246/2006 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind accelerarea dezvoltării serviciilor comunitare de utilităţi publice”, se menţionează în nota de fundamentare al proiectului.
Cresc chetuielile cu salariile
Al treilea motiv îl constituie creşterea salariului minim pe economie. „Societatea se încadrează la acest punct înregistrând o creștere majoră a cheltuielilor cu personalul odată cu creșterea salariului minim garantat în plată începând cu 01.01.2023 – Hotărârea Guvernului nr. 1.447 din 8 decembrie 2022 ce prevede că, începând cu 1 ianuarie 2023, salariul minim brut pe ţară va fi de 3.000 lei, creştere cu 17,6% la nivel de brut şi 24% la nivelul salariului de net”, se mai explică în document. Cel mai probabil, preţurile majorate vor intra în vigoare de la 1 noiembrie. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau