De ce nu are Iaşul tren metropolitan
Dimensiune font:
Pe hârtie, lucrurile stau bine: există protocol de asociere între şapte UAT-uri şi directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA şi este stabilit traseul * totuşi, proiectul va trebui completat cu circa 20 de stații și un depou nou, iar investiția pentru realizarea trenului metropolitan este estimată la 1,4 miliarde de euro, bani care în niciun caz nu pot fi suportaţi de la buget local sau cel judeţean * ieri, directorul ATMPI a mai identificat două probleme greu de rezolvat : găsirea unui operator viabil şi penuria de mecanici de locomotivă
Anul trecut, în luna octombrie, a avut loc semnarea protocolului de asociere în vederea realizării obiectivului de investiții „Tren Metropolitan Iași“. Documentul a fost semnat de primarul Mihai Chirica din partea UAT municipiul Iași, președintele Consiliului Județean, Costel Alexe, din partea UAT județul Iași și a Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI), Ioan Pintea, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, primarii Stelian Turcu și Dan Niță din partea UAT Comuna Lețcani și, respectiv, UAT Comuna Miroslava și reprezentanții UAT Comuna Holboca, UAT Comuna Ciurea și UAT Comuna Tomești. „Îmbunătățirea mobilității în Zona Metropolitană Iași este o prioritate majoră a noastră în condițiile în care populația municipiului Iași și a comunelor învecinate a depășit deja 500.000 de locuitori, la care se adaugă un număr considerabil de rezidenți din alte județe și chiar din străinătate. Ca urmare, modernizarea și extinderea transportului public devine o provocare majoră pentru care vom face toate demersurile necesare. Trenul metropolitan nu va substitui actuale modalități de transport, public sau auto, ci îl va completa. În paralel cu demersurile legale, cum este cel de astăzi, și cu investițiile în dezvoltarea infrastructurii feroviare, am început deja demersuri pe lângă Ministerul Fondurilor Europene pentru a beneficia de o garnitură de trenuri ușoare în cadrul programului demarat la nivel național”, a declara atunci primarul Mihai Chirica. Afirmaţia completă de cea a şefului CJ Iaşi, Costel Alexe, care susţinea că „trebuie să acționăm împreună și cât mai rapid, atât la nivel local – Consiliul Județean, primăriile și AMTPI -, cât și central – Guvernul și CFR SA – pentru a răspunde nevoii de transport de calitate a unei populații de peste 500.000 de locuitori din toată Zona Metropolitană Iași”.
Zece luni în care nu s-a întâmplat nimic
De atunci au trecut zece luni în care lucrurile s-au mişcat cu viteza melcului. Directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a anunţat investiţii masive în reţeaua feroviară din Moldova, care ar ajuta la implementarea proiectului dorit la Iaşi - modernizarea rețelei feroviare principale și a ramificațiilor, construirea de stații și pasaje – care, la fel ca şi autostrăzile Moldovei necesită proceduri de durată. Ieri, directorul Asociaţiei de Transport Metropolitan Iaşi, Eduard Boz, a pus pe tapet două noi elemente care îngreunează realizarea investiţiei. „Problema mare la trenul metropolitan, dincolo de linii, de trasee, de investiţii – pentru că actuala infrastructură nu ne permite să operăm cu frecvenţa pe care am dori-o -
constă în desemnarea operatorului. Dacă ar opera CFR, aceasta are datorii mari, este executată silit de diverşi creditori, prin urmare ce s-ar încasa de pe urma trenului metropolitan din ZMI s-ar duce pe plata unor datorii vechi şi nu s-ar putea constitui un buget care să ne permită noi investiţii şi bani pentru mentenanţă. Pe de altă parte, dacă am autoriza operatorul nostru local de transport să devină şi unul feroviar, trebuie să ne gândim că vor fi costuri mari. Mai avem şi problema rerusei umane : nu avem mecanici iar şcolile tehnice de profil nu mai sunt atractive. Prin urmare, problema este una complexă. Toate măsurile trebuie gândite într-un pachet unitar întrucât problema nu este doar la Iaşi, ci şi în alte oraşe”, a spus consilierul ieşean.
23,3 kilometri de cale ferate nouă
Conform protocolului, Primăria Iași are ca atribuții elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, elaborarea documentației necesare obținerii avizului de mediu, întocmirea documentațiilor pentru exproprierea terenurilor (dacă este cazul) și a documentației tehnico-economice. De asemenea, municipalitatea trebuie să înainteze studiile și documentațiile în vederea obținerii avizului comisiei tehnico-economice a CFR SA, trebuie să identifice soluții de finanțare pentru realizarea proiectului și să acorde sprijinul necesar CFR SA.
Potrivit unor prime studii, traseul trenului metropolitan va avea 81,3 kilometri, prin municipiul Iași și comunele partenere, din care 58 kilometri existenți și 23,3 kilometri nou construiți, și va trebui completat cu circa 20 de stații și un depou nou. Investiția pentru realizarea trenului metropolitan este estimată la 1,4 miliarde de euro. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau