Depoul Dacia, la pământ!
Dimensiune font:
17 clădiri au fost rase de buldozerele firmei SMZ Impex, pentru a se face loc unui depou modern, compus din două spații de adăpostire, unul pentru 46 tramvaie, celălalt pentru 62 de autobuze electrice * depoul Dacia va fi primul depou din România, dar și din Europa de Est, construit pentru a fi independent energetic, astfel că toate capacitățile energetice vor fi asigurate de panouri fotovoltaice
Au început lucrările de demolare ale Depoul din Dacia. Pe acest amplasament vor fi construite un al depou și un alt garaj, autonome din punct de vedere energetic, pentru tramvaiele și autobuzele electrice noi. Este vorba despre 50 de tramvaie din Polonia și Turcia și 70 de autobuze. „Investiția este mare, se duce la aproximativ 70 de milioane de euro. În cele din urmă, noi am împrumutat de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare o sumă de 20 de milioane de euro în primă fază și am completat cu un alt împrumut de 21 de milioane de euro. Restul sumelor vin din digitalizare și alte programe pe care deja le-am aplicat și, sigur, intenția este de a face un depou autonom din punct de vedere energetic, care va adăposti circa 50 de tramvaie noi și aproximativ 60 de autobuze noi. În felul acesta, tot parcul electric se va muta către Dacia. În paralel, lucrăm la un al doilea proiect privind construirea celui de-al doilea depou în zona CUG, pe platforma fostei uzine CUG și în felul acesta să putem să scoatem depoul de la Gară, care nu-și mai găsește locul nici din punct de vedere tehnic, dar mai ales din punct de vedere al locației”, spune primarul Mihai Chirica.
Lucrările sunt efectuate de către SMZ Impex, firmă care și-a adjudecat licitația la a doua strigare după ce, inițial, procedura a fost contestată, iar municipalitatea a fost obligată să reevalueze ofertele. Cele 17 clădiri au fost culcate deja la pământ, însă ceea ce este interesant derivă din faptul că se doreşte valorificarea deşuurilor rezultate astfel încât procesul de demolare să se înscrie în bugetul alocat, de trei milioane de lei. Potrivit municipalităţii, dezafectarea construcțiilor va genera cantități semnificative de deșeuri: beton (cantitate estimată: 2.050 tone), cărămizi (850 tone), ţigle şi materiale ceramice (10 metri cubi), amestecuri din acestea (500 metri cubi), lemn (20 tone), sticlă (10 tone), materiale plastice (2 tone), cupru, bronz şi alamă (0,5 tone), fier şi oţel din calea de rulare (25 tone), cabluri (1,5 tone), pământ şi pietre (100 mc), materiale izolante (2 tone) sau materiale de construcţii pe bază de ghips (100 metric cubi).
Împărţit în două spaţii
Realizarea unui nou depou a devenit prioritară în contextul achiziției de către municipalitatea ieșeană, prin intermediul fondurilor europene obținute deja prin Programul Operațional Regional, a 32 de tramvaie (Bozankaya și PESA) și a 44 de autobuze electrice, la care se adaugă achiziția a 18 tramvaie și a 25 de autobuze electrice prin PNRR.
Astfel, depoul va avea două spații de adăpostire, unul pentru 46 tramvaie, celălalt pentru 62 de autobuze electrice. Va fi primul depou din România, dar și din Europa de Est, construit pentru a fi independent energetic, astfel că toate capacitățile energetice vor fi asigurate de panouri fotovoltaice.
De asemenea, digitalizarea depoului din Dacia prevede realizarea unui sistem de semnalizare automatizat pentru exploatarea în siguranţă a sistemului de transport public și asigurarea proceselor de schimbare a direcţiilor asistate digitalizat, plus modernizarea intersecţiilor prevăzute cu sisteme de semnalizare automatizate din oraş. Mai mult, va fi realizat un sistem de tip Depot Management System prin care să asigure controlul și operarea sistemului de semnalizare în condiţii de siguranţă, planificarea garării tramvaielor, planificarea activității de exploatare și asistență digitalizată pentru întreţinerea, reviziile și reparaţia tramvaielor. Nu în ultimul rând, ar fi vorba de realizarea unui sistem Building Management Sistem pentru digitalizarea exploatării echipamentelor care deservesc funcţiunile din depou (sisteme de avertizare și asistență anti-coliziune).
Tehnologii la nivelul anilor 1970 - 1980
Depoul CTP din zona Dacia este modernizat în baza unei finanțări realizate (parțial) prin creditul contractat anul trecut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În ședința Consiliului Local din 28 mai 2021 a fost aprobat un proiect de hotărâre care a vizat aprobarea studiului de prefezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru acest obiectiv. Conform documentului amintit, valoarea totală a proiectului era, iniţial, de 151.563.774,08 lei (cu TVA), din care valoarea lucrărilor de construcții-montaj reprezentau 80.927.430,95 lei (cu TVA). Ulterior, în urma creșterii masive a prețurilor materialelor, valoarea totală actualizată a proiectului a fost stabilită la 273.520.522,72 lei, din care construcții și montaj 182.675.938,69 lei.
Actualul depou de tramvaie și autobuze CTP Dacia a fost construit pentru a servi la întreținerea și gararea flotei de tramvaie și autobuze, precum și sistemului de transport în comun, pe baza proiectului de investiții din anul 1980, ca bază mixtă pentru întreținere mijloace de transport public. „Serviciile actualului depou de tramvaie și autobuze din Dacia suferă din cauza condițiilor precare, lipsei de echipamente moderne și clădirilor inadecvate și degradate care găzduiesc activitățile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 - 1980. Fluxurile și funcțiunile existente sunt proiectate pentru deservirea acelorași perioade și nici nu mai corespunde necesităților și criteriilor de mobilitate durabilă actuale”, s-a arătat în nota de fundamenetare a proiectului vizând modernizarea depoului. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau