EXCLUSIV Consiliul Județean Iași, târât prin tribunale de transportatori!
Dimensiune font:
Finalul de an găseşte zona transportului de călători în plină fierbere * nemulţumiţi de apariţia unui alt concurent şi de pierderea rutelor profitabile, transportatorii judeţeni au reuşit să suspende licitaţia organizată de CJ Iaşi pentru atribuirea a 11 grupe de trasee, altele decât cele din Zona Metropolitană * 1 ianuarie 2023 îi va aduce pe ieşeni în postura de a călători cu CTP pe anumite trasee, iar pe alţii în situaţia de a fi nevoiţi să apeleze în continuare la serviciile privaţilor * situaţia ar putea dura una-două luni până când CTP Iaşi îşi va procura toate mijloacele de transport necesare pentru acoperirea totală a Zonei Metropolitane * în schimb, şefii judeţului spun că dacă nu vor reuşi până atunci să reia licitaţia pentru traseele din judeţ, lucrurile se vor schimba în vară, când privaţilor le expiră licenţele de operare pentru actualele trasee, deci vrând-nevrând vor fi nevoiţi să accepte rutele unde nu se pot intersecta cu operatorul ieşean
Planul Consiliului Judeţean de a pune pe alte coordonate activitatea de transport judeţean, în condiţiile în care transportul călătorilor în zona metropolitană va fi preluat de Compania de Transport Public Iaşi, va avea parte de o amânare. Acesta întrucât transportatorii judeţeni nu au acceptat să se adapteze noii situaţii, atacând pe toate căile Programului de Transport public județean elaborat de CJ Iaşi şi licitaţiile aferente proiectului. „În linii mari vorbim de două aspecte. Prima ţine de faptul că operatorii judeţeni au licenţe valabile până la jumătatea lui 2023 şi vor să beneficieze de acestea până la expirare. În al doilea rând, au motivat faptul că programul nostru de transport nu ar avea în spate un studiu referitor la fluxurile de călători. Prin urmare, licitaţia vizând atribuirea a 11 grupe de trasee este în acest suspendată în baza unei decizii a Curţii de Apel Iaşi, singura entitate care a dat câştig de cauză transportatorilor judeţeni”, spune Marius Dangă, vicepreşedintele CJ Iaşi. Într-adevăr, pe 16 decembrie, o decizie a magistraţilor Curţii de Apel Iaşi admite acţiunea formulată împotriva CJ Iaşi de către 18 societăţi care desfăşoară activităţi de transport judeţean, concomitent cu dispoziţia suspendarea executării HCJ Iaşi nr. 259/27 iulie 2022 (n.r. – cea prin care era stabilit noul Program de Transport Public judeţean) până la pronunţarea instanţei de fond. Cât priveşte licitaţia care ar fi trebui să se finalizeze luna aceasta, doi transportori judeţeni au solicitat Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor anularea procedurii de atribuire în ceea ce privește lotul 2 din cadrul „Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în aria de competenţă a unităţii administrativ teritoriale - judeţul Iaşi”, numai că CNSC le-a respectivele solicitări.
Li s-a luat borcanul cu miere
Este evident faptul că nemulţumirile firmelor care operau pe rutele judeţene fără a ţine cont de iritarea cetăţenilor referitoare la condiţiile de transport (maşini vechi, grafice nerespectate sau orare neştiute de clienţi) au fost amplificate de concesionarea transportul în zona metropolitană către CTP Iaşi. Altfel spus, privaţii au rămas fără rute considerate profitabile, trebuind să-şi caute clienţi în localităţi mult mai îndepărtate şi, evident, cu alte costuri. Vicepreşedintele CJ Iaşi a intuit apariţia acestor animozităţi, însă a sperat ca ele să fie depăşite. „Scopul nostru a fost de la bun început să optimizăm traseele și condițiile de transport public pentru cetățenii din județ. Indiferent că locuiesc în zona metropolitană sau la granița dintre județe, trebuie să asigurăm mobilitatea pentru toți. Schimbările pe care le-am propus nu au fost populare în rândul operatorilor, dar nu puteam lăsa anumite comunități în riscul de a rămâne izolate. Dincolo de toate dezbaterile, iată că operatorii au găsit, fie prin forme de asociere, fie individual, calea de a participa la licitație. Vom continua să asigurăm transportul județean pentru ieșeni, în condiții și pe trasee mult îmbunătățite”, declara Marius Sorin Dangă în momentul lansării licitaţiei celor 11 grupe de trasee.
Un conflict permanent
Conflictul dintre transportatorii judeţeni şi autorităţile publice nu este unul nou. În trecut, privaţii s-au războit şi cu Primăria Iaşi, reclamând că, prin operatorul propriu de transport (RATP/CTP), aceasta operează în afara oraşului, spre Ciurea, Tomeşti şi Valea Lupului. De partea cealaltă, municipalitatea a interzis staţionarea transportatorilor judeţeni în zone fierbinţi din oraş, cum ar cea de vizavi de Depoul CTP de la Gară, precum şi folosirea staţiile de transport public local, adică alveolele destinate exclusiv autobuzelor CTP.
La ce trebuie să se aştepte ieşenii
Disputa va avea consecinţe în ceea ce priveşte transportul public de călători în zona metropolitană, care, de la 1 ianuarie, ar fi trebuit a fi deservit exclusiv de CTP Iaşi. „Probabil ne aşteaptă o etapă tranzitorie, în sensul că vor opera şi firmele private pe anumite trasee din ZMI până la expirarea licenţelor de transport pentru aceste rute”, spun şefii CJ Iaşi. La rândul lor, şefii CTP Iaşi spun că nu toate primăriile din Zona Metropolitană şi-au dat acordul pentru ca activitatea de transport să se deruleze aşa cum a gândit-o Asociaţia Metropolitană de Transport Public Iaşi, însă lucrurile s-ar putea regla astăzi, când este programată Adunarea Generală a Acţionarilor din cadrul AMTPI.
Un alt element care va face ca unele trasee publicate pe site-ul AMTPI să nu poate fi operaţionale de la 1 ianuarie 2023 derivă din faptul că CTP Iaşi nu dispune în acest moment de toate mijloacele auto necesare. „După cum ştiţi, am făcut demersuri pentru achiziţia de microbuze şi midibuze (n.r. – 30 de bucăţi) pentru localităţile unde nu putem opera cu autobuze. Unii dealeri auto europeni nu desfăşoară activitate în această perioadă a anului. Probabil că va trebui să aşteptăm data de 8 ianuarie pentru a ne relua corepondenţa şi de intra în posesia maşinilor. Cel mai probabil, în prima fază, vom acoperi trasee principale, urmând ca într-o lună sau două să le deservim şi pe celelalte”, afirmă Cristian Stoica, directorul CTP Iaşi. Acesta a mai precizat că 15 din cele 20 de autobuze electrice Solaris sunt pregătite pentru a opera pe străzile din oraş, urmând să ia locul autobuzelor clasice ce vor fi direcţionate spre traseele metropolitane. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau