Gaură de milioane de lei în transportul public metropolitan!
Dimensiune font:
Concluziile ultimei întâlniri la nivelul Asociaţiei Metropolitane de Transport Public ar fi că numărul de călători nu susţine în totalitate cheltuielile operatorului * nivelul compensaţiilor este de 2,3-2,4 milioane lei pentru şase luni, bani care vor trebui recuperaţi din bugetele UAT-urilor din Zona Metroplitană * pe viitor sunt propuse măsuri care să ducă la scăderea cauantumului compensaţiilor
Pe 2 ianuarie 2023, transportului public marca o premieră: curse de transport metropolitan deservite de CTP Iaşi, care fac legătura între municipiul şi localităţile limitrofe. Încă de pe atunci s-a dorit ca numărul traseelor să satisfacă toate solicitările ieşenilor din Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomești, Țuțora sau Valea Lupului, numai că apariţia celor 30 de trasee era condiţionată de achiziţia de mijloace de transport. Nefiind suficiente autobuze, s-a trecut la un transport etapizat, în sensul că iniţial au fost operaţionale 12 trasee, ajungându-se în prezent la un total de 18. Alte 12 au statutul de „momentan indisponibil”, urmând a fi introduse odată cu apariţia autobuzelor achiziţionate printr-o licitaţie care, multe luni, a dus lipsă de ofertanţi.
Paradoxal, însă, deşi au solicitat introducerea acestor trasee tocmai în ideea de a scăpa de transportatorii privaţi, care operau cu maşini uzate, la preţuri exorbitante şi fără nici un grafic prestabilit, ieşenii nu s-au dovedit a fi clienţii perfecţi. Ori, cel puţin, numărul lor nu a fost pe măsura estimărilor celor implicaţi în asigurarea transportului public metropolitan. De exemplu, în luna ianuarie, Primăria Aroneanu constata că fiecare semicursă care tranzitează localitatea are un număr mediu de 17-19 călători, care scade spre orele 20.30-21.00 (5-6 călători), pentru ca ultima semicursă să nu aibă niciun pasager. Evident, trebuiau realizate optimizări, schimbări de grafice şi o intensă promovare a acestui gen de transport. Lucruri care s-au întâmplat şi plin implicarea reprezentanţilor Asociaţiei de Transport Public Metropolitan Iaşi, care au făcut ieşenilor invitaţia de a veni cu propuneri şi sugestii astfel încât activitatea de transport public în Zona Metropolitană să devină eficientă şi atractivă în acelaşi timp. Primele discuţii au convers către două teme principale. Prima se referea la graficele mijloacelor de transport, care ar trebui corelate cu programul elevilor şi studenţilor, iar a doua la rutele care pot fi îmbunăţite pentru a prinde şi zone care, în acel moment, nu figurau în traseele propuse.
Nu sunt călători, plăteşte primăria!
Ajustările au îmbunătăţit situaţia, însă nu la un nivel mulţumitor, ceea ce însemna că primăriile sunt bune de plată pentru acele rute care duc lipsă de pasageri. „Pe toate traseele pe care vom opera în afara municipiului Iaşi, vom ţine într-o contabilitate separată fiecare traseu, astfel încât, la sfărşitul fiecărei luni să ştim care este situaţia economică a operării fiecărui traseu în parte. Dacă activitatea de operare pe comuna Aroneanu, sau Bârnova, este pozitivă şi nu aduce pierderi în balanţa comercială a companiei, atunci primarul sau Consiliul Local din acea localitate nu au nicio grijă, dacă este negativă, trebuie să-şi asigure, printr-o sumă de bani, reechilibrarea balanţei financiare. În felul acesta îşi vor putea gestiona foarte clar gratuităţile , alte facilităţi acordate prin lege (elevi, studenţi, persoane cu handicap) sau orice altă decizie pe care Consiliul Local o ia în favoarea unei anumite categorii sociale. În felul acesta, ne angajăm să operăm, conform unui plan de transport pe care ni-l asumăm fiecare autoritate locală”, spunea primarul Mihai Chirica.
Trasee mai scurte
Zilele trecute, acestea a făcut referire şi la „gaura” care trebuie acoperită de UAT-urile beneficiare. „Am avut trei întâlniri pe tema transportului metropolitan. Situaţia este relativ bună din punct de vedere financiar, deşi personal mă aşteptam la o gaură mai mare. Sunt 2,3-2,4 milioane lei la nivelulul ultimelor şase luni care trebuie acoperite de UAT-uri. La rândul lui, operatorul trebuie să vină cu măsuri care să ducă la scăderea compensaţiilor”, a spus Mihai Chirica. Altfel spus, este posibil să asistăm la dispariţia unor trasee ori la scurtarea lor dacă se constată că ele se suprapun pe o distanţă însemnată. De asemenea, şi politica tarifară ar putea fi alta, dorindu-se creşterea numărului de abonamentele zilnife sau lunare. Lucian STATE
* * *
80%
Este media procentuală a călătorilor care folosesc transportul public în zona metropolitană
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau