Iașul ar trebui să renunțe la 600 de licențe taxi!
Dimensiune font:
Conform datelor recensământului, oraşul numără 272.000 de locuitori, pentru care legea spune că pot fi emise maxim 1.090 de licenţe de taxiuri * în prezent, pe străzile din Iaşi circulă 1.680 de maşini galbene, la care se adaugă 1.200 de maşini Uber şi Bolt * dacă prevederile legale nu se modifiă, ar trebui retrase 600 de licenţe, fapt care ar face loc scumpirilor de tarife şi ar încuraja bişniţa cu licenţele de taximetrie * pe de altă parte, se vorbeşte despre schimbarea legii, pentru ca cifra de patru taximetre la mia de locuitori să fie schimbată
Discuţiile din cadrul şedinţei de Consiliul Local în care s-a aprobat un nou tarif maximal de 5 lei/km practicat de taximetriştii ieşeni au atins şi subiectul numărului de autorizaţii eliberate de municipalitatea ieşeană. Pe considerentul că un număr mare de taxiuri ar spori concuncurenţa şi implicit i-ar determina pe şoferi să practice tarife mai mici decât alţii, consilierii locali propun o analiză a numărului de licenţe atribuite în Iaşi. „Dacă vom elibera un număr de licenţe suficient de mare, concurenţa îşi va spune cuvântul şi atunci preţul va reveni la normal. Deci haideţi să analizăm numărul de licenţe”, a spus atunci liberalul Ciprian Bostan.
O lege veche de 16 ani care nu mai corespunde nevoilor reale ale cetăţenilor
În acest moment, în Iaşi, sunt valabile 1.680 de autorizaţii. Numărul acestora era mai mare (1.800), însă numai anul acesta, Primăria a retras 120 de astfel de avize. Pe de o parte s-au trezit fără licenţe şoferii de taxiuri indisciplinaţi (incidente rutiere, comportament grosolan, maşini vechi sau necorespunzătoare). „Prin Legea nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 s-a stabilit că administraţia publică locală poate acorda autorizaţii pentru transportul de persoane în regim de taxi în limita maximă de 4 autorizaţii taxi la 1.000 de locuitori ai localităţii de autorizare”, spun reprezentanţii Primăriei. Ultimele date furnizate de Direcţia Locală pentru Evidenţa Persoanelor arată că numărul de locuitori ai municipiului este de 402.188 de persoane, de unde rezultă că autoritatea de autorizare poate atribui un număr maxim de 1.610 autorizaţii taxi, însă situaţia ar putea fi alta întrucât, în acest moment, după oficializarea rezultatelor recensământului, municipiul Iaşul numără 272.000 de persoane, ceea ce înseamnă emiterea a maxim 1.090 autorizaţii de taxi. Facem menţiunea că la data intrării în vigoare a Legii nr. 265/2007, în municipiul Iaşi erau atribuite 1.800 de autorizaţii taxi, iar autoritatea de autorizare nu a mai atribuit nicio autorizaţie taxi în conformitate cu prevederile art. 14, alin.(6) din Legea nr. 38/2003, modificată şi completată, Articolul de lege la care face referire oficialul instituţiei stipulează că dacă numărul autorizaţiilor taxi emise până la data intrării în vigoare a Legii 265 depăşeşte numărul maxim de autorizaţii taxi stabilite prin actul normativ atunci „nu se va mai atribui nicio autorizaţie taxi până la micşorarea numărului acestor autorizaţii, prin disponibilizare în conformitate cu prevederile prezentei legi, sub numărul maxim stabilit”. Astfel, orice autorizaţie retrasă de Primărie nu a mai fost reînnoită , până când va fi respectat numărul maxim prevăzut de lege.
Ceea ce este şi mai interesant constă în faptul că legea nu face referire la platformele de ride-sharing. Aşa s-a ajuns în situaţia ca pe lângă cele 1.680 de taximetre să circule încă 1.200 de maşini Uber şi Bolt. „Există o concurenţă neloală pe care transportul alternativ o face taxiurilor. În acest moment sunt peste 1.200 de mașini care fac concurență celor 1.600 de taximetre tradiţionale. Trebuie făcut un regulament care să reglementeze această piață. Să fie atribuie licențe funcție de mașină, electrică sau hibrid, și funcție de vechimea ei”, a spus social-democratul Ovidiu Mugurel Laicu.
Consecinţe
Rămâne de văzut cum vor evolua lucrurile şi cum va arăta regulamentul pe care Primăria intenţionează să-l elaboreze. Însă este clar faptul că un număr de licenţe redus, raportat, de altfel, la cifrele oficiale ale recensământului, vor genera scumpiri de tarife şi vor determina mişcări pe piaţa neagră a licenţelor de taxiuri. Prin 2018, o licenţă de taxi se vindea cu 10.000-15.000 de euro, iar după apariţia maşinilor Bolt şi Uber, preţul acestora la Iaşi a scăzut în jurul valorilor de 6.000-8.000 de euro, cam cât este în prezent. Pe de altă parte, putem asista la modificări legislative, în sensul majorării cifrei de patru taxiuri la mia de locuitori, care, să recunoaştem, ar fi atât în favoarea celor care doresc să practice această meserie, cât şi în folosul celor ce se deplasează cu maşinile galbene. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau