Iașul, pe lista celor mai poluate drumuri naționale
Dimensiune font:
* porțiunea de drum cea mai afectată de poluare este cea pe care ar urma să fie construită autostrada A8 - tronsonul Târgu Frumos - Iași * porțiuni din drumurile naționale care trec prin județul Iași sunt bifate cu un consum de peste 4.000 de litri de combustibil, zilnic, pe kilometru * „Cred că ar trebui efectuată și o analiza pe traficul metropolitan de navetă, deoarece din aceste zone vin cele mai mari creșteri de trafic, emisii și congestii în municipiul Iași”, susține Mugurel Laicu, directorul DRDP Iași
Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică(CESTRIN) a elaborat, în premieră, o hartă care scoate în evidență cele mai poluate drumuri naționale, pe baza consumului de carburant și de emisii. Este vorba despre posibilitatea de a estima într-un mod real consumul de carburant la nivelul rețelei de drumuri naționale și autostrăzi din administrația Companiei Naționale de Administrare a Indrastructurii Rutiere(CNAIR), inclusiv emisiile generate de traficul rutier.
Consumul de carburant, motorină și benzină, la nivelul unei zile, pe întreaga rețea de drumuri naționale din administrația CNAIR, inclusiv autostrăzile, este de aproximativ 15,14 milioane litri, iar carburantul acesta se transformă în diverse tipuri de emisii poluante.
Studiul va fi baza susținerii tehnice a multe proiecte din Programul Național de Redresare și Reziliență, proiecte axate pe decarbonizare. „Se ajunge astfel la o etapă nouă, etapă în care managementul decarbonizării devine posibil, inclusiv cu analiza și emiterea unor scenarii de perspectivă, pe termen scurt, mediu sau lung. Este poate pentru prima oară când, la nivel de rețea de drumuri naționale, putem lua la cunoștință - pe de o parte, și de a cuantifica - pe de alta parte, ce înseamnă transportul rutier relativ la amprenta de carbon și de poluare în sine”, au transmis reprezentanții CESTRIN.
Consum zilnic de peste 4.000 de litri/km
Porțiuni din drumurile naționale din județul Iași sunt bifate cu un consum de peste 4.000 de litri de combustibil consumați pe kilometru în fiecare zi. „Cred că ar trebui efectuată și o analiza pe traficul metropolitan de navetă deoarece din aceste zone vin cele mai mari creșteri de trafic, emisii și congestii în municipiul Iași. CESTRIN au acum posibilitatea de a estima într-un mod real consumul de carburant la nivelul rețelei de drumuri naționale și autostrăzi, inclusiv emisiile generate de traficul rutier, deci putem spune ca am intrat la nivelul CNAIR în etapa în care managementul decarbonizării devine posibil, inclusiv cu analiza și emiterea unor scenarii de perspectivă, pe termen scurt, mediu sau lung”, a declarat Ovidiu Mugurel Laicu, directorul DRDP Iași.
În mare parte, porțiunea de drum cea mai afectată este cea pe care ar urma să fie construită autostrada A8, pe lotul Târgu Frumos - Iași. „Dacă mai era nevoie de vreun argument în plus pentru construirea A8 pe tronsonul din județul Iasi, priviți harta si analizați valorile și din acest puncte de vedere. În 2021 am semnat împreună cu societatea civilă și mai mulți specialiști un material prin care am prezentat foarte clar importanța finanțării prin PNRR a tronsonului A8 de la Iași la Târgu Frumos. Iată că cercetările științifice ale CESTRIN îmi dau acum dreptate și nu pot să nu îi întreb pe domnii Drulă și Ghinea ce interese au avut atunci când în loc sa introducă în finanțarea PNRR sectoarele importante Iași - Târgu Frumos au introdus Miercurea Nirajului sau Târgu Neamț - Leghia (n.r. loturi din A8) care nu duc nicăieri și în harta poluării prezentată de CESTRIN sunt pe zona verde”, a mai spus Ovidiu Mugurel Laicu.
În aceeași situație este și drumul național care leagă Romanul de Bacău, porțiune care este se află într-o zonă roșie.
Consumul de carburant, în cifre
Toate datele privind consumul sunt corelate, inclusiv nivelul de serviciu al drumului sub aspectul de capacității de circulație. Spre exemplu, se ține cont de faptul că pe un drum aglomerat există o viteză de deplasare mai mică și un consum mai mare.
Consumul zilnic de motorină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) este de aproximativ 11,94 milioane litri, iar cel de benzină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) este de aproximativ 3.2 milioane litri.
În ceea ce privește consumul anual de motorină pe rețeaua de drumuri naționale, acesta este de aproximativ 4,36 miliarde litri (78.87 % din totalul de combustibil consumat anual), pe când cel de benzină de aproximativ 1,17 miliarde litri (21.12 % din totalul de combustibil consumat anual).
Studiile efectuate de CESTRIN arată că, zilnic, 10,69 milioane de litri de motorină sunt consumați pe rețeaua de drumuri naționale fără autostrăzi, pe când cel de benzină este de 2,88 milioane de litri. Când vine vorba de consumul de carburant pe rețeaua de drumuri cu autostrăzi, consumul este, evident, mai mic. Spre exemplu, zilnic, cel de motorină, pe rețeaua de autostrăzi, este de aproximativ 1,254 milioane litri, iar cel de benzină este de aproximativ 0,32 de milioane de litri.
Rolul CESTRIN este acela ca, pe baza activităților sale de studii, să furnizeze Companiei Naționale de Infrastructură Rutieră din România, subunităților sale, precum și tuturor unităților implicate în administrarea și exploatarea drumurilor publice din România, asistenţa tehnică necesară ameliorării și modernizării infrastructurii rutiere, precum și conceperii, asimilării și implementării de tehnologii inovative în sectorul rutier. Ruxandra CAȘU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau