Iașul rămâne fără zonă cargo la Aeroport
Dimensiune font:
* autoritățile județene consideră că o zonă cargo la Aeroportul Iași reprezintă unica șansă de dezvoltare a regiunii, în lipsa infrastructurii de transport rutier * din nefericire, din cauza imposibilităţii accesării de fonduri europene, dar şi din lipsa fondurilor de la bugetul propriu, planurile par tot mai departe de a prinde contur * mai mult, problemele se înmulțesc pe zi ce trece, existând serioase dubii că proiectul ar fi viabil în clădirea Aviației Utilitare din cauza unei diferențe de nivel a terenului * un teren care nu se mai află în administrarea aeroportului sau a Consiliului Județean!
Extinderea și modernizarea Aeroportului Iași continuă să dea de furcă autorităților județene. Pe lângă proiectele vizând construirea unui nou terminal de pasageri de cealaltă parte a pistei, în jurul căruia să se dezvolte aerogara, reprezentanții Aeroportului doresc creșterea capacității de operare pentru satisfacerea cererii de piață, creșterea numărului de pasageri procesați, îmbunătățirea condițiilor de mediu prin reducerea emisiilor unitare ale aeronavei în faza de rulaj, creșterea capacității de operare a pistei cu 40%, prin reducerea distantelor de rulaj și a timpului de eliberare a pistei.
Peste toate, însă, construirea unei zone cargo este declarată indispensabilă, deoarece ar reprezenta o unică șansă de dezvoltare a regiunii, în lipsa infrastructurii de transport rutier, fapt care ar necesita și prelungirea pistei actuale, la 3.000-3.500 de metri.
Directorul general al Aeroportului Internațional Iași, Cătălin Bulgariu, preciza, la finalul lunii februarie, că trebuie făcută o zonă cargo pe Masterplanul existent, pentru două avioane în acelaşi moment, pe partea de Est a pistei. „Investiţiile constau într-un terminal pentru cargo, ce reprezintă facilităţile din interior. Modul de organizare a fluxurilor de mărfuri din terminal sunt un pic diferite de celelalte şi este nevoie de foarte mult spaţiu pentru comisionare vamală pentru Poliţia de Frontieră. Dorim să transformăm paleţii cargo în paleţi rutieri, astfel încât bunurile care au fost transportate pe avion să ajungă la destinatari, la persoane fizice şi aşa mai departe. Deci, trebuie să existe o zonă de parcare specifică, cu rampă pentru încărcare, cu sensuri pentru încărcare mijloc de transport. În mod normal, în ceea ce priveşte propunerea noastră este pentru fonduri europene, în perioada 2020 -2023. În ceea ce priveşte platforma, ea nu este separată de celelalte platforme. Cea pentru avioane este într-un singur obiect, adică atât pentru cele de pasageri, cât şi pentru cele de cargo. Tot proiectul este estimat la peste 25 de milioane de euro”, declara, cu câteva luni în urmă, Cătălin Bulgariu.
Planul iniţial al autorităţilor ieșene viza construirea acestui terminal cu fonduri europene. Cum proiectul estimat la cinci milioane de euro nu a fost însă eligibil pentru finanţare de la Comisia Europeană, CJ Iaşi a anunțat că dorește să îl realizeze prin parteneriat public-privat. „Avem deja patru investitori interesaţi”, anunța atunci Maricel Popa, prezent la un eveniment dedicat PPP-urilor. El a menţionat că cei patru investitori sunt Fan Courier, Cargus, o firmă din Franţa şi una din Anglia.
Zonă cargo doar cu credit bancar
Astăzi, însă, la căteva luni distanță, amenajarea zonei cargo pentru Aeroportul Iaşi are toate şansele să fie amânată din cauza imposibilităţii accesării de fonduri europene, dar şi din lipsa fondurilor de la bugetul propriu. Singura soluţie propusă de directorul Aeroportului, Cătălin Bulgariu, ar fi creditul bancar pentru investiţia în zona cargo. Şi asta deoarece normativele europene nu permit depunerea unor proiecte cu finanţare de la Bruxelles.
În schimb, în august ar urma să fie gata prima parte din proiectul de peste 7 milioane de euro de la Aeroportul Iaşi privind platforma de parcare a avioanelor. „Elementul de cash-flow, modul în care am gândit lucrurile nu îmi permite, astăzi, să fac această investiție, tocmai pentru că trebuie să terminăm această platformă, în primul și în primul rând, pentru a da acces celor de la Aerostar și pentru a mări gama de servicii pe care o oferă Aeroportul Iași. Abia după ce finalizăm acest lucru și după ce trece pandemia și putem avea un cash-flow pentru a accesa un credit la bancă, am putea merge pe varianta unei investiții și într-o zonă cargo”, a precizat, la sfârșitul săptămânii trecute, Cătălin Bulgariu.
N-au început lucrările la zona cargo, dar au apărut... problemele
La scurt timp, însă, liderul consilierilor județeni liberali, Romeo Vatră, a făcut unele precizări legate de afirmațiile directorului general al aerogării ieșene, care spune că nu se poate construi zona cargo în clădirea Aviației Utilitare din cauza unei diferențe de nivel a terenului pe care se află clădirea față de platforma de mișcare a avioanelor, care este în curs de extindere. Din acest motiv, ar fi necesară construirea unui zid de sprijin pentru cei aproape doi metri diferență de nivel. Mai mult, directorul Aeroportului a dat detalii că o soluție pentru zona cargo ar fi demolarea clădirii, ridicarea cotei pământului și construirea unei alte clădiri. „Nu înțeleg toată polologhia asta, în condițiile în care clădirea Aviației Utilitare și cei 5.300 mp de teren aferent sunt înstrăinate și nu se mai află în administrarea aeroportului sau a Consiliului Județean. Imobilul a fost dat în folosință gratuită la Inspectoratul General de Aviație prin Hotărâre de Consiliu Județean, anul trecut. Într-un an nu s-a întâmplat nimic acolo, nu s-a început nicio investiție. Nici nu se aude că s-ar fi făcut vreun demers... Așa cum nu s-a mișcat nicio investiție nici pe cei 7.800 mp, pe un teren alăturat, dați în concesiune unei companii din Republica Moldova pentru construirea unui hangar de reparații elicoptere. Noi nu am susținut aceste înstrăinări de suprafețe în proximitatea terminalului T3, deoarece pun în pericol dezvoltarea aeroportului pe zona de vest”, a menționat Romeo Vatră, punând la îndoială faptul că respectivele hotărâri ale Consiliului Județean au fost puse în aplicare.
Dacă, totuși, hotărârile au fost puse în aplicare, Vatră se întreabă cum a obținut Aeroportul autorizație pentru lucrările la zidul de sprijin la platforma de avioane pe o parcela care nu îi aparține. Iar în cazul în care nu au fost puse în aplicare asistăm, spune lidelul consilierilor județeni liberali, „la o încălcare a legii, deoarece hotărârile Consiliului Județean sunt obligatorii și trebuie puse în aplicare”. „Este necesară clarificarea acestor aspecte, deoarece directorul Aeroportului Iași vorbește despre clădirea Aviației Utilitare de parcă încă ar mai fi în administrarea Aeroportului”, menționează Romeo Vatră. Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau