Iaşul a luat faţa marilor oraşe la achiziţia de tramvaie noi
Dimensiune font:
Ultimii doi ani au adus o creștere a interesului pentru modernizarea parcului de tramvaie, odată cu creșterea necesității trecerii la sisteme durabile și ecologice de transport în zonele urbane. Majoritatea oraşelor au optat fie pentru extinderea reţelei de transport, fie pentru achiziţia de mijloace de transport moderne, prin licitaţii organizate fie de autoritățile locale, fie de Ministerul Dezvoltării. Iaşul face parte de pe lista oraşelor care au accesat fonduri europene pentru aducerea de tramvaie şi autobuze noi, numai că, spre deosebire de alte municipii, în capitala Moldovei a existat preocupare pentru reabilitarea aproape totală a infrastructurii transportului electric, condiţie indispensabilă unei bune rulări a tramvaielor care vor veni în scurt timp. De altfel, s-a tot bătut monedă pe faptul că, la noi, procedurile vizând această achiziţie sunt întârziate comparativ cu alte oraşe mari, lucru cât se poate de fals, aşa cum reiese din analiza de mai jos.
Începem cu Iaşul, unde în urmă cu exact o săptămână (27 aprilie) a fost semnat contractul de achiziție a 16 tramvaie cu lungimea de circa 30 de metri cu producătorul polonez PESA (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna). Valoarea contractului este de 137 de milioane de lei, fără TVA (circa 163 de milioane de lei, cu TVA, adică aproximativ 34 de milioane de euro), ceea ce înseamnă 2,125 milioane de euro pentru fiecare tramvai. Tramvaiele vor fi livrate eșalonat între 15 și 22 de luni de la data semnării. Cele 16 tramvaie PESA vor avea o capacitate de transport totală de minimum 230 de locuri, din care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile. Scaunele pentru călători vor fi singulare, nu de tip banchetă, cu tapiţeria rezistentă la uzură şi murdărie. Fiecare tramvai va trebui să aibă cel puţin un loc marcat corespunzător pentru cărucior de copii şi un loc rezervat căruciorului rulant pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. Cel puţin patru locuri vor fi rezervate pentru persoanele cu mobilitate redusă, bătrâni, invalizi sau femei însărcinate, locuri ce trebuie realizate în apropierea uşilor duble. Toate tramvaiele vor avea dotări moderne: aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, sistem de supraveghere video interior şi exterior, echipament pentru anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing şi o instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior, sistem de numărare a călătorilor prin senzori video inteligenţi 3D şi un analizor. Tramvaiele sunt destinate rutelor 1, 3, 7, 8 şi 13.
Alte 16 tramvaie noi au fost achiziţionate încă de anul trecut. Pe 11 noiembrie 2019 primarul Mihai Chirica a semnat contractul de achiziție, prin intermediul fondurilor europene, a 16 tramvaie moderne, cu o lungime minimă de 26 de metri, care vor urma să deservească mai multe zone în care infrastructura de profil va fi modernizată. Câștigător al licitației aferente a fost desemnată compania turcească Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr. A.Ş. Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie este de 140.964.270 lei, fără TVA (167.747.481,3 lei, cu TVA), adică circa 35.241.000 euro, respectiv 2.202.566 euro pentru fiecare tramvai.
Licitația pentru achiziția celor 16 tramvaie și a fost împărțită în trei loturi, corespunzătoare a trei proiecte cu finanțare europeană care privesc și lucrări de modernizare a liniilor de tramvai, refacere a carosabilului și trotuarelor, construirea de stații, pe mai multe tronsoane: intersecție Bucșinescu – bulevardul Tudor Vladimirescu – intersecție Calea Chișinăului, Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada Nicoriță, Piața Podu Roș – intersecție cu bulevardul Primăverii, bulevardul Virgil Săhleanu – intersecție cu bulevardul Metalurgiei – rond Țuțora și Iași - Dancu.
Cât despre lucrările de infrastructură, până în prezent Primăria Municipiului Iași a semnat contractele de finanțare nerambursabilă, precum și contractele de lucrări de construire pentru proiectele „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe bulevardul Tudor Vladimirescu” (114,197,308.33 lei, circa 24 de milioane de euro) și „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași” (114.359.729,95 lei, aproape 24 de milioane de euro).
Conform siteului CTP Iași, parcul actual de tramvaie este format din 126 vagoane, format din aproximativ 13 vagoane Be 8/8 aduse second hand din Berna, peste 100 de unități GT4 aduse second hand din Germania și aproximativ 8 vagoane M6D second hand aduse din Germania. De asemenea, există retras din circulație de mai mulți ani un prototip de modernizare GT4M, realizat la Electroputere VFU Paşcani.
Arad: 6 tramvaie noi în exploatare şi alte 28 în curs de livrare
În prezent majoritatea parcului de tramvaie, ce totalizează 138 unități, conform siteului CTP Arad, este format în majoritate din tramvaie second-hand, dintre care 24 GT4, 35 GT6, 19 GT8, 45 Tatra T4 și 9 M8S. La acestea se mai adaugă cele 6 tramvaie moderne Astra Imperio achiziționate în anul 2014.
În 2019, a fost semnat contractul pentru un prim lot de tramvaie noi, în cadrul unei licitații câștigate de Astra Vagoane Arad, pentru 10 tramvaie noi, contractul având posibilitatea de extindere cu alte 18 unități, pentru care deja a fost obținută finanțarea. Astfel, până în anul 2023 când este prevăzută finalizarea livrărilor, CTP Arad va avea în exploatare 34 de tramvaie noi. La momentul semnării contractului, primarul municipiului declara că există planuri pentru o nouă licitație, dar nu era clar dacă pentru modernizarea a 20 de tramvaie existente sau achiziția altor 20 noi.
Cluj: 28 de tramvaie noi dintre care 24 în curs de livrare
Municipiul Cluj Napoca achiziționat în anul 2012 4 tramvaie Pesa Swing noi, în cadrul unui acord pentru 12 tramvaie, anulat ulterior din lipsă de fonduri. În anul 2018 a fost lansată licitația pentru alte 24 de tramvaie, singurul ofertant fiind Astra Vagoane Arad cu modelul Imperio. Ulterior a fost semnat contractul iar primul vagon a ajuns la Cluj Napoca în luna aprilie 2020, tot lotul urmând să fie livrat până în a doua parte a anului 2021.
Pe lângă cele 4 tramvaie noi aflate în circulație din 2012, la Cluj Napoca majoritatea parcului este formată din tramvaie Tatra KT4D și KT4DM, existând posibilitatea ca după livrarea tuturor tramvaielor noi, să existe 24+4 tramvaie noi.
Oradea: 10 tramvaie noi în exploatare şi alte 20 în curs de livrare
Municipiul Oradea a fost primul oraș care a achiziționat tramvaie noi după 1989 în România. Pe data de 24 aprilie 2008, Primăria Oradea a adus tramvaiul Siemens ULF cu numărul de inventar 50, primul dintr-o serie de 10 unități, 50-59, achiziționate de la firma Siemens. Tramvaiele nu numai că au fost primele unități moderne din România, dar au adus și o înfrățire a orașului Oradea cu Viena, acest tip de tramvai fiind construit până la momentul Oradea, exclusiv pentru Viena.
Pe 19 octombrie 2018, la Primăria Oradea, primarul Ilie Bolojan a semnat contractul de finanțare privind modernizarea parcului de tramvaie din municipiul Oradea – etapa I. Obiectul acestui contract este achiziția a 10 tramvaie noi, fiecare cu 160 de locuri, eficiente din punct de vedere energetic, dotate cu un sistem de recuperare a energiei, cu aer condiționat, dar și cu un loc pentru persoanele cu dizabilități. Contractul prevede și opțiunea suplimentară pentru a livra alte 10 tramvaie.
În anul 2018, operatorul local de transport (OTL) a achiziționat un total de 30 de tramvaie KT4DM second hand din Berlin, reprezentând un lot de tramvaie moderne, deși second-hand, trecute printr-o modernizare amplă în Germania, având o calitate a finisajelor și construcției la cele mai înalte nivele. Costul unui astfel de tramvai second hand a fost de 25.000 euro/bucată + 10.000 euro transportul acestuia din Berlin în Oradea. Pe lângă acestea mai circulă aproximativ 25 de cupluri Tatra T4D, aduse second hand din Germania, aflate în proces constant de casare, loturi fiind casate odată cu sosirea KT4DM în 2018, dar și în prezent, în luna aprilie 2019 fiind ridicate din depoul OTL mai mult de 4 vagoane și remorci pentru casare.
Timișoara: 16 tramvaie în curs de livrare şi alte 8 în curs de finanțare
Rețeaua de tramvaie din Timișoara este exploatată cu tramvaie Hansa aduse second hand din Germania. Pe rețea au mai circulat tramvaie DWM GT6 și DWM GT8, dar și Rathgeber P3.16, retrase treptat din circulație. În perioada 2015-2019, în urma unui contract semnat cu Astra Arad/Electroputere VFU Pașcani, au fost modernizate 30 de tramvaie Wegmann, în noua variantă Armonia. Au fost echipate cu aer condiționat, design modern și sistem de acționare și tracțiune cu motoare de curent alternativ și invertoare de la ICPE-SAERP București.
Recent, a fost semnat contractul pentru achiziția a unui lot de 16+24 de tramvaie noi, cu autonomie, cu Bozankaya Turcia, urmând ca primele vagoane să ajungă în maxim un an pe șinele din Timișoara. Ulterior semnării contractului, finanțarea a fost suplimentată, iar livrările vor viza un minim de 21 de vagoane noi. Tramvaiele au un design ce va fi realizat special pentru Timișoara.
București: 16 tramvaie noi în exploatare, 18 în construcție, 200 în curs de licitare
În prezent parcul circulant de tramvaie din București este format din tramvaie V3A și Tatra T4R. Singurele tramvaie noi sunt 16 unități Bucur 70% LF produse de URAC începând cu anul 2007, parțial echipate cu aer condiționat. În prezent a fost reluată producția de tramvaie, exisând finanțare pentru 18 vagoane, primele fiind deja în construcție.
La capitolul V3A, exista un lot de 46 de vagoane modernizate cu podea parțial coborâtă, chopper și în curs de echipare cu aer condiționat și alte 16 V3A-2010-CA modernizate, cu o serie în continuare în curs de modernizare. Mai există 26 de vagoane Tatra T4R solo active, parțial retrase din circulație și o majoritate de aproximativ 200 tramvaie V3A-93. Pe lângă acestea mai există alte 9 tramvaie Bucur 1, obținute din moderinzarea tramvaielor Tatra T4R.
În decembrie 2018 a fost lansată licitația pentru 100 de tramvaie noi din gama 100% LF, cu lungimea de 36 metri, la care au ofertat asociarea Astra Vagoane Arad/CRRC China și Durmazlar Turcia. În urma finalizării evaluărilor, oferta câștigătoare a fost selectată din partea Durmazlar Turcia, în prezent semnarea contractului fiind blocată de contestațiile depuse de Astra Vagoane Arad/CRRC. Rămâne de văzut dacă va fi semnat contractul până la finalul anului sau procedura va fi modificată, ori prin atribuirea către Astra/CRRC ori prin anulare și reluare.
În septembrie 2019, STB SA și Primăria Capitalei au lansat o nouă licitație, pentru 40 de tramvaie noi din gama 18 metri, cu posibilitatea prelungirii contractului pentru alte 60 de tramvaie. La licitație au depus oferte Astra Vagoane Arad în asociere cu CRRC și Electroputere VFU Pașcani. Licitația se află în prezent în evaluare tehnică, urmând ca până la 2 iunie evaluarea să se încheie pentru a trece la evaluarea financiară sau la suspendarea licitației dacă nici una din oferte nu corespunde.
Botoșani: probleme cu ofertele
Eltrans Botoșani utilizează tramvaie Tatra T4 pentru un grafic de circulație cu 9 tramvaie pe liniile 101 și 102, parcul total de tramvaie fiind format din aproximativ 25 de tramvaie Tatra T4 aduse second-hand din Germania. În anul 2019, Ministerul Dezvoltării a lansat și anulat o licitație pentru 9 tramvaie noi. Aici au ofertat Astra Vagoane Arad și Durmazlar Turcia, dar în final nici una dintre oferte nu a corespuns cerințelor. Totuși, viitorul rețelei de tramvai din Botoșani este incert, recent fiind semnat contractul pentru achiziția de autobuze Isuzu care vor înlocui tramvaiele odată ce vor fi livrate. Primăria declară că suspendarea circulației tramvaielor este doar temporară până la modernizarea totală a infrastructurii vechi.
Brăila: licitaţii anulate
Parcul de tramvaie din Brăila este format din vagoane second-hand loturi din care deja multe vagoane sunt retrase din circulație și chiar casate în urma numeroaselor accidente și incendii, 20 KT4-D aduse din Berlin în perioada 1997-1998, 11 SGP E1 aduse din Viena, 10 GT8 aduse din Rotterdam și 9 SGP/Lohner aduse din Graz în 2015.
În anul 2019, Ministerul Dezvoltării a lansat licitația pentru 10 tramvaie din gama 18m destinate municipiului Brăila. Licitația a fost anulată la finalul lui 2019, după ce ofertele Durmazlar Turcia și Electroputere VFU Pașcani nu au trecut evaluarea tehnică a licitației. Rămâne de văzut când și dacă va fi reluată licitația.
Craiova: 17 tramvaie noi în curs de licitare
În prezent Craiova are un parc de tramvaie format din 29 vagoane (conform informațiilor de pe siteul RAT Craiova), dintre care fizic mai circulă maxim 14 unități, trecute prin reparație capitală în 2014, toate fiind vagoane second-hand, modele Tatra KT4D din Berlin, Tatra T4D (doar 2 unități) din Dresda și SGP E1 din Rotterdam.
În 2019, Ministerul Dezvoltării a lansat licitația pentru 17 tramvaie noi cu lungimea de 25 metri, destinate municipiului Craiova, din lipsă de ofertanți licitația a fost anulată, fiind reluată. În prezent licitația se află în evaluare tehnică. Au depus oferte: Bozankaya, PESA, Tatra-Yug și Durmazlar. Evaluarea tehnică ar trebui să se încheie până în august.
Galați: 8 tramvaie noi în curs de livrare şi alte 10 în pregătirea finanțării
În prezent rețeaua de tramvaie din Galați este total închisă pentru modernizare. La închidere parcul circulant era format exclusiv din tramvaie ZGT-4/6 achiziționate etapizat din Rotterdam, în număr de aproximativ 23. La finalul anului 2019 au fost retrase ultimele unități din seria de 18 KT4-D care mai exista în 2019, toate acestea fiind aduse din Berlin.
Recent, primăria Galați a semnat contractul cu Astra Vagoane Arad pentru un lot de 8 tramvaie Astra Autentic, parte a unui contract pentru un total de 18 tramvaie. Astfel, Galați a devenit primul oraș care achiziționează noile tramvaie produse în totalitate la Astra Arad, Autentic, echipate cu acționare ICPE-SAERP București. Primăria caută în prezent finanțare pentru semnarea contractului adițional pentru restul de 10 tramvaie.
Astra Arad și Primăria Galați au semnat contractul pentru noile tramvaie Autentic
De asemenea, Ministerul Dezvoltării a lansat o licitație pentru 10 tramvaie de 18 metri destinate municipiului Galați, anulată între timp. Aici au fost depuse oferte de către Durmazlar Turcia și Electroputere VFU Pașcani, licitația fiind anulată în evaluarea tehnică.
Ploiești: nu au corespuns ofertele
În prezent în Ploiești parcul circulant de tramvaie este format din 30 de tramvaie KT4D și KT4DM, toate trecute prin reparație capitală în perioada 2015-2020, fiind reparate capital odată cu modernizarea totală a rețelei de tramvai din oraș, în perioada 2014-2015.
La finalul anului 2019 a fost anulată licitația lansată de Ministerul Dezvoltării pentru achiziția a 20 de tramvaie cu lungimea de 18 metri și podea total coborâtă. La licitație au depus oferte Durmazlar Turcia și Electroputere VFR Pașcani, licitația fiind anulată din cauza ofertelor tehnice care nu au corespuns caietului de sarcini. Astfel, cel puțin următorii 2 ani, nu vom vedea tramvaie noi la Ploiești.
Reșița: 13 tramvaie noi în curs de contractare
În prezent rețeaua de tramvai din Reșița este suspendată din 2012, aflată în curs de proiectare pentru reconstrucție și modernizare. Ultima dată au circulat tramvaie GT8 și GT8N aduse second hand din Germania.
În 2019, Ministerul Dezvoltării a lansat licitația pentru 13 tramvaie bidirecționale de 18 metri, pentru municipiul Reșița. Licitația este în etapa finală, urmând ca tramvaiele să fie livrate de Durmazlar Turcia, unicul ofertant al licitației. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau