Iaşul, sufocat de maşini!
Dimensiune font:
În fiecare zi, intrările din oraş sunt tranzitate de 85.000 de maşini * un studiu al municipalităţii indică faptul că dezvoltarea perpetuă a Zonei Metropolitane este principalul element care generează un trafic crescut în intervalele orare 6.00 - 9.00, şi 15.00 și 19.00 * cele mai tranzitate puncte sunt Păcurari, cu circa 14.000 de intrări / ieșiri în medie pe zi, Canta - în jur de 11.000, Miroslava - 10.500, Bucium - 10.000, Tomești - 8.000, Ciurea - 7.000, Dancu - 7.000, C. A. Rosetti - 5.000, Aroneanu - 5.000 și Breazu - 7.000
În Iaşi se circulă la fel de anevoios, în special la orele de vârf. Acest lucru a fost şi este recunoscut de conducerea Primăriei, care susţine că se caută în permanență soluții pentru a ușura circulația autovehiculelor, în același timp cu îmbunătățirea circulației mijloacelor de transport public şi cu impunerea unor restricţii pentru diferite categorii de autovehicule. Principalul motiv pentru care în Iaşi se circulă greu îl constituie faptul că infrastructura rutieră a rămas aceeaşi în timp ce numărul maşinilor a crescut de şase ori. De exemplu, în 1990, Iaşul număra 22.000 de maşini, iar acum sunt înmatriculate 136.000, care circulă pe aceleaşi bulevarde şi străzi. „Este o conductă de apă prea mică pentru câtă apă trece prin ea”, este metafora folosită de primar pentru a descrie traficul din oraş.
Mai nou, municipalitatea ieşeană, prin Biroul de Management al Traficului, a realizat un studiu în perioada 10 - 20 septembrie 2022 referitor la numărul de maşini care tranzitează intrările şi ieșirile oreaşului. Documentul indică faptul că zilnic intră sau ies din oraş 85.000 de maşini. „Dintre acestea, marea majoritate, în jur de 75.000, sunt autoturisme, 7.000 - camioane, 2.200 - vehicule lungi (TIR), iar circa 800 - biciclete. Datele statistice confirmă observațiile empirice: traficul la intrări / ieșiri este generat în mare măsură de Zona Metropolitană, astfel încât sensurile de intrare sunt mai aglomerate în intervalul orar 6.00 - 9.00, iar cele de ieșire între orele 15.00 și 19.00”, spun reprezentnaţii Primăriei Iaşi.
Potrivit acestora, cele mai tranzitate puncte sunt Păcurari, cu circa 14.000 de intrări / ieșiri în medie pe zi, Canta - în jur de 11.000, Miroslava - 10.500, Bucium - 10.000, Tomești - 8.000, Ciurea - 7.000, Dancu - 7.000, C. A. Rosetti - 5.000, Aroneanu - 5.000 și Breazu - 7.000.
Autostradă şi centură ocolitoare
Evident, datele statistice nu ţin de cald ieşenilor. Aceştia cer soluţii concrete.
„Întrebarea este ce facem pentru a scoate in primul rând mașinile de tonaj mare care au rupt străzile și care suntem siguri că depășesc limita de greutate. Studii și machete putem face, dar noi ne dorim lucruri concrete, acțiune, fapte”, spune un ieşean. Altul aduce în discuţie necesitatea realizarii de variante ocolitoare. „Dacă ai centură reală şi autostradă în afara zonei metropolitane o parte din trafic va fi invers, pentru că vor dispărea din oraş toate depozitele, fabricile, magazinele de bricolaj, mall-urile mari şi se vor muta pe centură/autostradă. De fapt cred că centura şi autostrada, plus construirea de şcoli şi spitale la periferie sunt elementele care vor rezolva problema aglomeraţiei de la intrările din oraş”, spune un alt cetăţean.
Restricţii de care nu se ţine cont
Problema traficului nu este una recentă. De exemplu, consilierii locali ieşeni au atras atenţia asupra unor hotărâri votate în trecut, dar care, în prezent, nu sunt puse în aplicare. Una dintre acestea se referă la restricţiile de circulaţie pentru TIR-uri şi camioane, proiect de hotârâre care, în esenţă, a fost avizat în vederea descongestionării traficului și reducerii poluării. Concret, în intervalele orare 7.00 - 9.00 și 15.30 - 18.00, pe principalele artere din municipiul Iași se interzice circulația camioanelor. Este vorba de Calea Chișinăului, bulevardele Tudor Vladimirescu, Poitiers, Carol I, Socola, Independenței, șos. Nicolina, străzile Palat, Anastasie Panu, Elena Doamna, Cerna, Bucium, str. Păcurari și șos. Păcurari. Nu-i mai puţin adevărat faptul că restricţiile decise în CL trebuie reglementate prin indicatoare rutiere. „Restricțiile de circulaţie se instituie prin indicatoare rutiere, nu prin Hotărâre de Consiliu Local. Cei care tranzitează Iașul nu cunosc prevederile acestor HCL-uri”, afirmă un cetăţean. De asemenea, adesea se fac confuzii în ceea ce priveşte zonele la care face referire HCL-ul. „Am întrebat personal un poliţist de la Locală de ce sunt camioane pe strada (ora 7:15, zona Trei Sarmale) şi mi-a spus că pe Şoseaua Bucium nu există această restricţie”, spune un alt ieşean. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau