Ieşenii, chemaţi să aleagă culoarea viitoarelor tramvaielor
Dimensiune font:
Au apărut deja primele propuneri, de la tramvaie în culori diferite, la tramvaie cu o schemă unică de culoare, în ton cu cele care circulă în prezent (verde-negru) * fiecare tramvai costă 2,2 milioane de euro
Compania turcească Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr. A.Ş, cea care a semnat cu Primăria Iaşi contractul vizând furnizarea a 16 tramvaie moderne, cu o lungime minimă de 26 de metri, a finalizat proiectarea tramvaielor destinate Municipiului Iași și a întocmit un proiect de design personalizat, invitând municipalitatea ieșeană să aleagă o serie de elemente, inclusiv culoarea vehiculelor. La rândul său, conducerea Primăriei Municipiului Iași organizează un sondaj online și îi îndeamnă pe ieșeni să aleagă una dintre cele patru variante de culori propuse. „Am decis să organizăm un sondaj online și vă îndemn să alegeți una dintre cele patru variante de culori propuse: verde, galben, albastru și roșu. Sondajul, care se referă strict la culoarea noilor tramvaie, poate fi completat aici la adresa http://www.isondaje.ro/sondaj/815551256”, spune primarul Mihai Chirica.
Păreri pertinente
Deja au început să apară primele propuneri. Unii ieşeni susţin că s-ar putea merge pe varianta unor vagoane colorate diferit. „Poate că ar fi mai bine să se achiziționeze un număr egal de tramvaie din fiecare culoare. Asta ar conferi orașului un aer mai vesel, optimist, etc...”, este una dintre opinii. Alţi ieşeni spun că, dimpotrivă, trebuie aleasă o singură culoare. „Ideea nu ar fi rea. Dar asta va mări costurile de întreţinere, necesitând vopsea de mai multe tipuri”, crede un alt ieşean. În fine, există şi păreri potrivit cărora demersul municipalităţii este unul inutil. „Acum câțiva ani s-a stabilit verdele drept culoare pentru transportul public ieșean având o semantică specifică. Au fost vopsite tramvaiele, s-au făcut uniforme noi, astfel încât s-a remarcat ușor ușor o unitate vizuală a tramvaielor existente în oraș, excepție făcând cele cu pictate cu tematică culturală, precum și cele autocolante de firmele care plătesc pentru reclame. De ce să nu păstrăm linia cromatică stabilită atunci? Cred ca nimeni nu dorește ca tramvaiele noi să aibă o culoare iar celelalte alta. Și, dacă nuanțele vor diferi, ce se întâmplă cu identitatea actuală a CTP-uluiŢ Alte investiții pentru logo, alte uniforme în ton cu adunătura de culori care ar reieși, revopsim si celelalte tramvaie?”, întreabă o ieşeancă.
Cele 16 tramvaie vor avea o lungime minimă de 26 de metri și o capacitate de transport totală de minim 230 de locuri, din care 30 pe scaune fixe, nerabatabile. Scaunele pentru călători vor fi singulare și nu de tip banchetă, realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, vopsea înglobată, proprietăți antigrafitti, antivandalism, cu tapițeria rezistentă la uzură și murdărie.
Dotări de ultimă generaţie
Tramvaiele vor avea podea 100% coborâtă pe toată suprafața destinată pasagerilor, cu facilități (rampe/rampă) pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor și a persoanelor cu mobilitate redusă. De asemenea, tramvaiele vor fi formate din module unite între ele prin burdufuri etanșe, minim trei uși duble de serviciu, comandate și acționate electric, cu o lățime de minim un metru. În plus, pot avea minim două uși duble și minim două uși simple (uși cu o singură foaie). Ușile vor fi prevăzute cu sistem de siguranță antistrivire, cu buton de precomandă a deschiderii ușilor în stații, atât în interior, cât și în exterior, respectiv cu buton pentru deschidere în caz de urgență.
Fiecare tramvai va avea un loc marcat corespunzător pentru cărucior de copii și un loc rezervat căruciorului rulant pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, numărul minim de locuri pentru persoanele cu dizabilități, bătrâni sau femeilor însărcinate fiind de patru.
Tramvaiele vor fi echipate cu un bord modern, prevăzut cu un calculator de bord legat prin rețeaua Controller Area Network (CAN), utilizat la automobile pentru inter-comunicația calculatoarelor și diagnoză.
Totodată, tramvaiele vor fi echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalație de evacuare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, instalație audio - video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații (pentru persoanele cu dizabilități de vedere), instalație electrică și informatică pentru echipamentele de ticketing, instalație de informare a călătorilor (atât la interior, cât și la exterior), echipament wireless pentru emisia și recepția semnalelor privind funcționarea și modificările intervenite în exploatare. Tudor DAMASCHIN
* * *
Licitația pentru achiziția celor 16 tramvaie a fost împărțită în trei loturi, corespunzătoare a trei proiecte cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Regional - Axa 4, care privesc și lucrări de modernizare a liniilor de tramvai. Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie este de 140.964.270 lei, fără TVA (167.747.481,3 lei, cu TVA), adică circa 35.241.000 euro, respectiv 2.202.566 euro pentru fiecare tramvai. Valoarea totală a celor trei proiecte menționate este 332.579.670,28 lei (aproximativ 70,46 milioane de euro).
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau