Mii de ieşeni au rămas, peste noapte, fără acte de identitate!
Dimensiune font:
Este vorba de cei ale căror acte de identitate au fost valabile până ieri şi care au omis să solicite eliberarea unui nou document * astfel, în mod sigur vor apărea situaţii în care nu se va putea perfecta un contract de angajare, va fi refuzată o tranzacţie bancară sau pur şi simplu nu se va putea circula în ţările UE * în seria actelor personale valabile până ieri intră și permisele de conducere, aşa că, începând de astăzi, polițiștii pot sancționa șoferii prinși că circulă cu permise auto expirate în perioada stării de alertă * dincolo de inconveniente, ieşenii care nu şi-au preschimbat actul de identitate expirat, riscă să primească de la polițiști amenzi cuprinse între 40 și 80 de lei, iar un şofer cu permisul expirat va avea de achitat o amendă cuprinse între 870 și 1.160 de lei
Ieri a fost ultima zi până la care persoanele ale căror documente de identitate au expirat în perioada în care s-a aplicat starea de alertă le-au putut folosi. Altfel spus, începând de astăzi, un ieşean care a uitat să solicite eliberarea unui nou act de identitate la expirarea termenului de valabilitate a celui vechi se va trezi în imposibilitatea de a putea utiliza respectivul act. Ne referim aici, printre altele, la cei care vor solicita luarea în spaţiu a unei persoane sau la cei care vor dori să-şi înscrie copiii la şcoală sau cei care vor să efectueze o călătorie peste graniţe. „Fără îndoială vor exista astfel de situaţii. Nu există o cifră cu numărul ieşenilor care trebuiau să solicite schimbarea actelor de identitate expirate, dar nu au făcut-o, însă DLEP Iaşi s-a confruntat în ultima perioadă cu un flux crescut de solicitări. În primele cinci luni din 2019 am avut 29.000 de cereri, iar în perioada ianuarie – mai 2022, numărul acestora a crescut cu 12 procente, până la 32.000 de solicitări. În concluzie, comparativ cu alte judeţe, ieşenii s-au conformat prevederilor legale”, spune Marius Bodoga, directorul executiv al DLEP Iaşi. Potrivit acestuia, au fost zile în care la ghişeele insituţiei s-au prezentat peste 6.400 de persoane. Cifră care ar putea creşte în perioada următoare întrucât, la nivel naţional, dintr-un total de 387.000 de persoane a căror acte de identitate au expirat, 267.000 de cetăţeni nu s-au prezentat la direcţiile de evidenţă a persoanelor.
Pentru eliberarea unui nou act de identitate la expirarea termenului de valabilitate (dar și la modificarea datelor de stare civilă, anularea documentului, schimbarea sexului sau a fizionomiei) trebuie depusă o cerere în acest sens, însoțită de următoarele acte: actul de identitate, certificatul de naştere, certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, certificatul/ hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/ irevocabilă, după caz, extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu (contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, contract de construire plus proces-verbal de predare-primire a locuinței etc.), precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă. Extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.
Ce probleme pot apărea
Expirarea actelor aduce o serie de limitări deținătorilor, atunci când vine vorba despre interacțiunea cu autoritățile și nu numai. De exemplu, apar probleme la încheierea unor contracte. Astfel, dacă până ieri se putea încheia un contract individual de muncă în baza unui act de identitate cu valabilitatea prelungită automat, de astăzi acest lucru nu mai este posibil.
Și în cazul contractelor de credit vor apărea, începând de astăzi, probleme pentru cei ce au actele de identitate expirate, pentru că și aceste acte se află pe lista documentelor necesare la semnarea unui contract de împrumut bancar. Apoi, e bine de știut că, de asemenea, actele de identitate expirate nu pot fi folosite ca documente de călătorie. De fapt, un cetățean român poate călători în străinătate în baza paşaportului individual sau, cel puțin în cazul țărilor membre ale Uniunii Europene, cu cartea de identitate în termen de valabilitate. Nu se poate călători în străinătate pe baza buletinului de identitate sau a cărții de identitate provizorie.
În cazul în care nu-și preschimbă actul de identitate expirat, cetățenii riscă să primească de la polițiști amenzi cuprinse între 40 și 80 de lei.
Şoferii riscă sancţiunile cele mai dure
În seria actelor personale ce și-au prelungit automat valabilitatea cu 90 de zile de la încetarea stării de alertă, adică până ieri, intră și permisele de conducere. Astfel, începând de astăzi, polițiștii pot sancționa șoferii prinși că circulă cu permise auto expirate în perioada stării de alertă. Potrivit Codului rutier, pentru „conducerea unui autovehicul și tractor agricol sau forestier cu permis de conducere a cărui valabilitate a expirat” se pot primi amenzi din clasa a III-a de sancțiuni (de la șase la opt puncte-amendă), respectiv cuprinse între 870 și 1.160 de lei. Lucian STATE
* * *
Toate actele de identitate emise după 3 august 2021 expiră pe 3 august 2031. După aceasta dată vor fi emise acte de identitate electronice
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau