Modernizarea Depoului Dacia mai înghite 9 milioane de euro
Dimensiune font:
Iniţial, investiţia era evaluată la 151 milioane de lei, adică aproximativ 30,5 milioane de euro * creşterea preţurilor, coroborat cu introducerea în proiect a reabilitării unui pod peste părâul Rediu din strada Strămoşilor, urcă devizul general la 196 milioane de lei (39,5 milioane de euro)
În ședința Consiliului Local din 28 mai 2021 a fost aprobat un proiect de hotărâre care vizează aprobarea studiului de prefezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru acest obiectiv. Conform documentului amintit, valoarea totală a proiectului era de 151.563.774,08 lei (cu TVA), din care valoarea lucrărilor de construcții-montaj reprezintă 80.927.430,95 lei (cu TVA). Investiția este eșalonată pe o perioadă de trei ani, durata acesteia fiind de 22 de luni. „În noul depou vom adăposti toate echipamentele noi pe care le achiziționăm pe fonduri europene. La proiectarea depoului s-a lucrat cu o echipă de consultanță finanțată de BERD. Depoul va avea două spații de adăpostire, unul pentru 46 tramvaie, cealalt pentru 62 de autobuze electrice, în funcție de gabarit. Va fi primul depou din România, dar și din Europa de Est, construit pentru a fi independent energetic. Toate capacitățile energetice vor fi asigurate de panouri fotovoltaice. Am reușit să structurăm această investiție pe 5,5 hectare, rezultând o utilizare foarte judicioasă a terenului disponibil. Banii pentru depou înseamnă aproximativ 151 de milioane de lei, iar implementarea lui se va face în 22 de luni”, a spus, atunci, primarul Mihai Chirica.
Explicaţii
În şedinţa de săptămâna viitoare a plenului Consiliului Local, la mapele aleşilor locali se vor afla alţi indicatori tehnico-economici, mult mai mari. Sunt două elemente care au generat această creştere investiţională. Pe de o parte, este cunoscut faptul că preţurile la energie, combuistibi şi materia primă au luat-o razna, inluenţând în mod evident şi alte cheltuieli. De altfel, cei care au realizat Studiul de Fezabilitate spun că au optimizat proiectul de aşa manieră încât noua valoare să fie mai mare doar cu nouă milioane de euro. O a doua explicaţie constă în faptul că în modernizarea depoului va intra şi reabilitarea unui pod care se constituie în cale de acces către acest obiectiv. „Aprobarea noilor indicatori tehnico-economici şi valorile investiţionale se datorează situaţiei nou create privind evoluţia indicelui preţurilor din această perioadă, estimat la 43,8%. Suplimentar, reclasificarea categoriei de folosinţă aprobate prin PUZ, cât şi cerinţele specificate la nivelul avizelor tehnice, impuse prin Certificatul de Urbanism, au influenţat de asemenea valoarea investiţională. Totuşi, prin soluţiile propuse avem o creştere a valorii investiţionale mult scăzută, în special prin adoptarea unor criterii de optimizare la nivelul întregului proiect”, spun specialiştii.
Se demolează tot
Actualul depou de tramvaie și autobuze CTP Dacia a fost construit pentru a servi la întreținerea și gararea flotei de tramvaie și autobuze, precum și sistemului de transport în comun, pe baza proiectului de investiții din anul 1980, ca bază mixtă pentru întreținere mijloace de transport public. „Serviciile actualului depou de tramvaie și autobuze din Dacia suferă din cauza condițiilor precare, lipsei de echipamente moderne și clădirilor inadecvate și degradate care găzduiesc activitățile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 - 1980. Fluxurile și funcțiunile existente sunt proiectate pentru deservirea acelorași perioade și nici nu mai corespunde necesităților și criteriilor de mobilitate durabilă actuale”, argumentează reprezentanții municipalității.
Soluția tehnică propusă pentru modernizarea depoului Dacia include demolarea tuturor clădirilor existente în vederea refuncționalizării depoului, demolarea integrală a platformelor interioare, redefinirea căilor de acces actuale pentru tramvaie și autobuze (separarea fluxurilor fiind imperativă), împrejmuirea completă pentru asigurarea siguranței în exploatare, introducerea sistemelor de semnalizare modernă, incluzând semnalizarea automatizată, rețeaua de contact, rețelele interioare, instalațiile, control acces, PSI, CCTV, respectiv crearea unui dispecerat la nivelul depoului pentru deservirea ambelor moduri de transport cu posibilitatea interoperabilității cu dispeceratul central (condiție pentru asigurarea unei mobilități durabile), prin digitalizarea proceselor. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau