O studentă, team leader TUIASI Racing Team Formula Student
Dimensiune font:
Viitorii ingineri de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) se reîntorc pe pistele de Formula 1 pentru studenţi. Aceştia au început să construiască un nou monopost de curse cu ajutorul căruia vor să participe anul acesta la trei competiţii de „Formula Student” - în Italia, Olanda și Croația.
Studenţii s-au înscris și la etapa din Spania, însă rezultatele se lasă aşteptate. Pentru prima oară de la înfiinţare, echipa este condusă de o fată. „O fată finuţă, dar foarte implicată. O adevărată mână de fier”, spune unul dintre coordonatorii studenţilor.
Echipa de studenţi de la TUIASI, „Formula Student”, este alcătuită din 18 membri, majoritatea din anii al II-lea sau al III-lea. Sunt și studenți din primul sau ultimul an de studii de licență. Majoritatea studiază la Facultatea de Mecanică, de acolo fiind şi unul dintre profesorii coordonatori, Ciprian Ciofu. În echipă sunt și studenţi de la Facultatea de Construcții de Mașini și Management Industrial, cât și de la Facultatea de Electronică, Teleomunicații și Tehnologia Informației.
Sunt testate cunoștințele de inginerie, motorsport, dar și de cultură generală
După o pauză de doi ani, tinerii abia aşteaptă să intre în competiţie. Mai puţin obişnuit, pentru prima oară de la înfiinţare această echipă de studenți este condusă de Liliana Rusu, team leader TUIASI Racing Team Formula Student. Ea este în echipă încă de anul trecut, din primul an de facultate. „Lucrăm în echipă. Nu pot să spun că sunt şefa cuiva. Leaderul trage odată cu echipa şi lucrez cot la cot cu ei atât pe parte de proiectare, de documentare cât şi pe construcţie. Eu nu sunt şefa lor, ci tot o colegă. Suntem toţi prieteni, suntem toţi o echipă. Fiind team leader, am învăţat cum trebuie să coordonez fiecare departament în parte, că trebuie puse persoane responsabile la fiecare departament. Mie îmi place să îi întreb ce le place să facă, mă gândesc şi la ce poate face fiecare”, spune Liliana Rusu.
Mai mult, aceeași dedicare există din partea fiecărui membru al echipei, mai ales la cei de anul I, care nu au participat niciodată la o competiție similară. „Este un proiect mai greu decât credeam că o să fie, dar o luăm pas cu pas, ușor-ușor, și munca devine frumoasă. Suntem împărțiți pe departamente separate, totul e după un program pe care îl respectăm”, a precizat Andrei Bilbor, student în anul I la Facultatea de Mecanică a TUIASI.
Echipa de la Iaşi a intrat în competiție cu alți tineri din toată lumea, mebrilor echipei fiindu-le testate cunoștințele de inginerie, motorsport, dar și de cultură generală. Deja au fost achitate taxele de aproximativ 2.000 de euro, fără TVA, pentru a participa la primele două curse, din Olanda și Italia. „Se construiește monopostul, am început treaba, respectăm regulamentul fiindcă până la competiție vom avea o serie de termene interimare. Trebuie să depunem documentațiile între timp, fiindcă este în principal un concurs de inginerie, nu doar unul sportiv. Sunt mulți pași de făcut până la ziua mare, când mergem la competiție, dar sperăm să ne încadrăm în toate termenele”, spune conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu, unul dintre coordonatorii echipei „Formula Student”.
Buget de minim 15.000 de euro pentru construirea unui monopost
Înscrierea la astfel de întrecere sportivă nu presupune doar abilitatea de a construi o mașină de curse, conform tuturor instrucțiunilor, iar competițiile în sine constau în probe statice și probe dinamice. „Sunt unele probe exclusiv de inginerie, care presupun susținerea proiectului în fața comisiei, formată din ingineri de la cele mai cunoscute companii de profil din lume, precum Lamborghini, Ferrari sau Maserati. Alte probe vizează siguranța monopostului, inclusiv un tilt test, în care mașina e înclinată la 60 de grade cu tot cu pilot înăuntru, pentru a vedea dacă aceasta se răstoarnă. Sunt probe de zgomot, de frânare, iar dacă toate acestea sunt trecute cu brio are loc competiția sportivă, în care echipa concurează pe circuit cu monospostul creat alături de alte echipe din toată lumea”, spune Ciprian Ciofu.
Pentru a construi un monopost care să concureze pe aceleași trasee precum celebrele mașini de Formula 1 este nevoie de un buget de minim 15.000 - 20.000 de euro. Bani deloc puţini, dar pe care echipa i-a obținut deja de la sponsorii tradiționali, care au susținut construcția de mașini de cursă și înaintea pandemiei. Concursul își propune să testeze și felul în care studenții pot gestiona și crea un plan de afaceri.
Construcția monopostului va mai dura până spre finalul primăverii, în luna mai acesta urmând să fie finalizat pentru a începe ultimele teste.
Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau