Pistele pentru biciclişti din Iaşi, neatractive şi periculoase!

1piste
1piste1

Dimensiune font:

| 02-02-2022 07:30

 

Deși mersul pe bicicletă a început să fie îmbrățișat de tot mai mulți cetățeni, Iașul nu se numără printre orașele despre care să poți spune că încurajează deplasarea pe două roți * există, ce-i drept, piste speciale, în contextul în care alte orașe nici nu s-au obosit să dezvolte proiecte vizând promovarea deplasării cu bicicleta, dar reproșurile bicicliștilor devin din ce în ce mai vehemente

 

 

Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Iași și a Zonei Metropolitane 2021-2030, realizată de URBAN Scope pentru Municipiul Iași, vorbește de existența, în acest moment, a unei infrastructuri pentru biciclete de zeci de kilometri. Amplasată exclusiv pe trotuar, reţeaua se dezvoltă în lungul axei culturale formată din B-dul Carol I şi B-dul Independenţei, dar şi pe artere din câteva cartiere. Concret, infrastructura de piste de biciclete are o lungime de aproximativ 49 de km, acoperind următoarele zone principale: Podu Roș - Nicolina - CUG, Bd. Chimiei, Splai Bahlui Mal Stâng (tronsonul Podu Roș - Podul de Piatră), Tudor Vladimirescu, Aleea Mihail Sadoveanu, Bd. Carol I, Str. Păcurari, Șos. Păcurari, Podul de Piatră - pod Sf. Ioan (mal drept), Bd. Primăverii – intersecție Bd. Țuțora cu Splai Bahlui Mal Drept, Piața Podu Roș – intersecție cu Bd. Primăverii (Bd. Țuțora). „Cele mai mari probleme la reţeaua velo se rezumă la discontinuitatea acesteia (există 5 piste care ajung în centru şi se opresc acolo fără a se intersecta) şi modul de amplasare (exclusiv pe pietonal). Deşi amplasarea infrastructurii velo în zona pietonală pare cea mai sigură variantă, trebuie luat în considerare că bicicleta este un vehicul, motiv pentru care acest tip de deplasare trebuie, pe cât posibil, separat de fluxurile pietonale. În prezent pistele pentru biciclete sunt folosite adesea de pietoni fie datorită culorii atractive sau pentru că sunt mai confortabile (ex. pistă velo asfaltată vs. pietonal pavat)”, se arată în document. Astfel, pentru a putea asigura un acces echilibrat la infrastructura velo, aceasta ar trebui extinsă către cartierele de locuinţe colective cu densitate ridicată: Cantemir, Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun şi Dacia. De asemenea, trebuie avută în vedere şi nevoia de a stabili o conexiune ciclabilă cu principala zonă de agrement din nordul oraşului, Lacul Ciric.

Trasee colorate...

Un alt reproş se referă la faptul că, în Iași, sunt multe bucăți de trasee colorate pe trotuare care de fapt nu sunt piste pentru biciclete. „Pentru a nu rămâne blocați în proiect și pentru a da o șansă reală construirii unei infrastructuri practicabile pentru biciclete, falsele piste trebuie defiinţate şi eliminate din orice statistică”, cred membrii APTA, cei care au promovat în permanenţă transportul alternativ.

... şi suprafeţe nerecomandate pentru biciclişti

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă  face referire şi la alte punctele slabe ale deplasării pe două roți. Lipsa planificării reţelei de velorute pe ansamblul municipiului Iași şi a localităţilor din Polul de creştere Iași și amenajările inadecvate ale pistelor existente (traseele nu sunt joncționate, fiind stabilite

doar pe rețeaua radială  a orașului, iar adesea nu există spații de siguranță  față  de bordura de delimitare a carosabilului și față de garduri, vegetație,

mobilier urban, fâșii de stâlpi și copaci) sunt doar două dintre problemele identificate. Lucrurile nu sunt în ordine nici în ceea ce priveşte suprafeţele pe care sunt nevoiţi să ruleze bicicliştii. „Suprafaţa pistelor este amenajată  în mare parte cu pavele, suprafaţă nerecomandată  pentru acest tip de amenajare. Apoi, amenajarea cu pavele de culoare roşie a trotuarelor pe anumite străzi (exemplu pe str. Moara de vânt – DJ282G, str. Spital Paşcanu, str. Ciurchi) poate creaconfuzie pentru utilizatorii spațiului public deoarece pot fi percepute ca piste pentru biciclete”, se arată în document. Tot aici se face referire la cele două tipuri de semnalizări. „Semnalizarea orizontală este deficitară, iar cea verticală  aproape că lipseşte sau indicatoarele rutiere sunt greşit alese şi amplasate. De asemenea, lipsesc indicatoarele de orientare pentru biciclişti, panourile cu reţeaua traseelor de biciclete și facilitățile pentru acest mijloc de deplasare, cum ar fi parcări de biciclete la Gară, în stațiile de transport public, la instituţiile publice, parcuri, stadion și centre comerciale”, se mai afirmă în PMUD.

Ce s-ar putea schimba

Aceste lucruri s-ar putea schimba atât timp cât planul prevede realizarea unei rețele atractive și coerente de piste, prin conectarea principalelor puncte metropolitane cu zona centrală a orașului. Astfel, viitoarele piste vor fi în dublu sens, interconectate, realizate în amplasament dedicat în afara spațiului rutier și pietonal, dar detrimental circulației auto și cu asigurarea spațiilor necesare de siguranță. „Pistele propuse se concentrează pentru completarea celor existente din zona centrală, radial către cartierele de locuințe de la periferia orașului și către comunele învecinate. Astfel vor exista rute de conectare cu centrul municipiului Iași în cartierul Al. Cel Bun/ Dacia și în continuare spre Aparătorii Patriei până  la ERA, piste pentru biciclete pe șos. Voinești, pe bd. D. Cantemir, pe str. Elena Doamna și în cartierul Ciurchi”, se arată în document. 

Planul mai prevede reconfigurarea profilului transversal al drumurilor din zonele rurale, pentru adaptarea acestora la realizarea de trotuare și piste pentru biciclete. De asemenea sunt incluse și planuri pentru facilitarea spațiilor de parcare pentru biciclete în zonele publice cu funcții centrale și în zona instituțiilor publice sau private.

Experiment în Canta - Păcurari

Măsurile sunt dublate de iniţiative gândite inclusiv de susţinătorii mersului pe două roţi. În ultima vreme, s-a propus creșterea spațiului pentru pietoni, bicicliști și trotinetiști, prin reîmpărțirea spațiului carosabil și al trotuarelor (lățirea trotuarelor și crearea de trotuare acolo unde nu sunt). „Va trebui doar să găsim căile necesare prin care să putem încuraja mersul pe jos și deplasarea cu alt mijloc de transport nepoluant. Avem un plan pentru zona Canta – Păcurari prin care intenția noastră este de a destina părți din carosabil pentru biciclete și mopede, în sensul ca o bandă să rămână destinată acestui mijloc de transport, fără să mai subțiem din benzile laterale. Vor circula pe un culoar unic, pe care noi voiam să introducem transportul public, dar încercăm să introducem acum altă formă de transport”, a spus primarul Iaşului, cu ocazia dezbaterii online pe tema „Transportul urban în crizele de sănătate publică”. Un studiu realizat de către compania Ipsos România și comandat de Asociația Green Revolution și Raiffeisen Bank, arată că absența unei infrastructuri adecvate a localităților reprezintă principala barieră în utilizarea mai frecventă, după ieșirea din izolare, a bicicletelor și trotinetelor. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Literatura de lângă noi. Focus: Ungaria
14/05/2024 09:39

De Noaptea Muzeelor, 18 mai 2024, la Muzeul „Vasile Pogor” – Casa Junimii se va desfăsura editia a treia a proiectului cultural Literatura de langă noi. Focus: Ungaria. Evenimentul va avea ...

Ungaria, despre războiul din Ucraina: O superputere nucleară nu poate fi învinsă. Ceea ce se întâmplă este, practic, ţinerea în funcţiune a unui abator
14/05/2024 09:18

Guvernul maghiar nu doreşte să participe in niciun fel la pregătirea militarilor ucraineni şi la livrarea de arme, dar presiunea asupra Ungariei este uriaşă şi este de aşteptat ca in următoarele săpt ...

Palatul Culturii se pregătește de bal
14/05/2024 09:00

Cea de-a treia editie a Balului Palatului din Iasi va avea loc la finalul acestei luni. Manifestarea, desfăsurată la Palatul Culturii, este organizată de Complexul Muzeal National Moldova Iasi, Opera Nation ...

Proiectele de infrastructură ale Iașului rămân înțepenite
14/05/2024 08:36

* se intrevede posibilitatea ca proiectele Variantei Ocolitoare Podu Iloaiei si Variantei de Ocolire Iasi Sud (Uricani – str. Cicoarei – str. Arh. Berindei – intersectie Soseaua Nicolina) să ...

Profesioniști ai dreptului afacerilor conferențiază la Iași
14/05/2024 08:15

Cu sprijinul Curtii de Arbitraj Comercial de pe langă Camera de Comert si Industrie Iasi, la finalul acestei săptămani va avea loc la Iasi cea de-a doua editie a Conferintei „Dreptul Afacerilor in Dina ...

Tuberculoză vertebrală – boala care i-a furat unui băiețel zâmbetul și libertatea
14/05/2024 07:59

Într-o lume in care medicina modernă, tehnologia si progresul par să fi invins multe boli, viata unui copil de numai 6 anisori este pusă in pericol. Uneori, realitatea este mult mai crudă decat n ...

Depozit de muniţie descoperit în curtea Colegiului Pedagogic!
14/05/2024 07:44

Descoperire şocantă in curtea unui important colegiu din Iaşi. Elevii şi profesorii de la Colegiul „Vasile Lupu” s-au aflat in pericol zeci de ani, fără să ştie. Acum toţi elevii care inc ...

Raportul de activitate al primarului, la dispoziţia ieşenilor!
14/05/2024 07:27

Ieşenii pot consulta raportul de activitate al primarului Mihai Chirica pentru anul 2023, documentul fiind pus gratuit la dispoziţie in Centrul de Informaţii pentru Cetăţeni, in Centrele de Cartier, precum ...

Serviciul de Probaţiune a cerut încătuşarea unui individ aflat deja după gratii
14/05/2024 07:07

 * acesta se afla in Penitenciarul Iaşi, unde ispăşea o pedeapsă rezultantă de patru ani, pentru alte două infracţiuni: talhărie calificată şi evadare, asta din urmă, in timp ce se afla in arest ...

Hoţul violator din Schitu Duca, încă nouă ani de temniţă
14/05/2024 07:06

La prima vedere, condamnarea pare mult prea aspră. Nouă ani de inchisoare pentru un furt banal, unul spontan, nimic planificat dinainte. Basarabeanul Mitică T. işi cumpărase o pepinieră in Schitu Duca, to ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei