Politicienii prezintă eşecul Autostrăzii Unirii drept „jumătate de succes”!
Dimensiune font:
Respingerea studiului de fezabilitate pentru tronsonul A8 Târgu Mureş-Târgu Neamț este văzută de deputaţii ieşeni drept o „etapă firească” * vorbim aici de cei care şi-au făcut campanie electorală pe acest subiect şi căroră li se reproşează acum că au fost preocupaţi să critice municipalitatea ieşeană şi CJ Iaşi în loc să fie preocupaţi de proiectele Moldovei * de altfel, reacţiile venite din toate zonele – administraţie locală, politică, societatea civilă – induc o singură soluţie: „Doar o acțiune decisă a oamenilor de rând din Moldova mai poate salva Autostrada Unirii!”
„Ceea ce începe prost, se termină şi mai prost”. Este una dintre afirmaţiile lui Murphy, care se potriveşte perfect situaţiei în care se află proiectul A8. Să recapitulăm. Contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pe circa 211 km ai A8 între Tg. Mureș, Ditrău și Tg. Neamț a fost semnat în mai 2019 cu spaniolii de la Acciona Ingineria pentru cira 17,58 milioane de lei, aproape jumătate din suma inițial estimată, și ea considerată a fi din start prea mică. Licitația fusese lansată în februarie 2019 la o valoare estimată de 30 mil lei, iar la acel moment Asociația Pro Infrastructura atragea atenția că „prețul estimat este mult prea mic”. „Din păcate nu este o veste bună, prețul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci față de doar 30 milioane acum pentru 210 km. Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Pitești, să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul!”, transmitea Asociația Pro Infrastructura.
Marţi, în şedinţa CNAIR, Studiul de Fezabilitate pentru tronsonul din Autostrada „Unirii” A8 dintre Tg. Mureș și Tg. Neam, depus de către proiectantul spaniol, a fost respins de către Compania de Drumuri, după o analiză amănunțită. CNAIR a transmis companiei spaniole Ingineria Especializada Obra Civil e Industrial SA (fosta Acciona Ingineria) să completeze și să revizuiască documentația „în cel mai scurt timp posibil”. „În vederea asigurării unui nivel ridicat de calitate pentru Studiul de Fezabilitate, care să corespundă rigorilor de finanțare specifice accesării finanțării din Fonduri Europene Nerambursabile, CNAIR S.A a mobilizat resurse importante pentru analizarea livrabilului transmis, identificând și elaborând observații/clarificări atât din punct de vedere cantitativ cât și calitativ, care au fost înaintate Prestatorului în dată de 30.08.2021”, se arată în informațiile transmise de CNAIR. Tot CNAIR mai afirmă că „pentru zona montană este necesara finalizarea investigațiilor geotehnice care vor sta la baza fundamentării soluțiilor tehnice propuse cât și o reanalizare a soluțiilor prezentate în cadrul documentației transmise”, potrivit CNAIR. Cu alte cuvinte, SF-ul realizat pe parcursul a doi ani are mai multe deficienţe şi, în consecinţă, a fost înapoiat autorilor de către CNAIR. Lucru sinonim cu întârzieri majore în implementarea proiectului.
Deputat USR PLUS: „Este o etapă firească și uzuală de clarificări”
Politicienii ieşeni văd, însă, altfel lucrurile. Deputatul USR PLUS, Cosette Chichirău, care şi-a construit campania electorală (şi) pe subiectul A8, vorbeşte despre „o etapă firească”. „A8 merge mai departe! (...) Suntem așadar într-o etapă firească și uzuală de clarificări și completări, așa cum se întâmplă la orice astfel de contract. După ce SF-ul va fi predat în forma finală, va fi pregătită licitația pentru proiectul tehnic (PT) și execuție. În această ultimă etapă va fi importantă bugetarea corectă pentru ca problemele de acum să nu se repete”, afirmă parlamentarul ieşean.
Curios, însă, este faptul că deputatul ieşean recunoaşte că se aştepta la un astfel de deznodământ. „Trebuie spus totuși că această situație era inevitabilă. În 2014, CNAIR a lansat licitația la o valoare de 76 milioane de lei, cu mult sub pragul de 1% din valoarea estimată a întregii lucrărilor, procent care reprezintă un reper minimal în piață pentru serviciile de proiectare. Licitația a fost anulată și a fost reluată apoi în 2019 la valoarea de 30 de milioane de lei. Firma care a câștigat a semnat contractul pe 17,6 milioane de lei. Servicii foarte ieftine, calitate pe măsură”, mai precizează aceasta.
Petru Movilă vorbeşte despre „sabotori permanenţi” ai acestui proiect
Logic, se naşte o întrebare: cine este responsabil pentru această situaţie? Proiectantul spaniol, care a lucrat de câţi bani i s-au dat sau chiar CNAIR-ul, care nu a ştiut cum (sau nu a vrut) să-i tragă, cum se spune, de mânecă, pe spanioli, anterior elaborării SF-ului. Fostul deputat Petru Movilă, unul dintre iniţiatorii proiectului A8, actualmente administrator public al municipiului Iaşi, vorbeşte despre „ignoranţă” şi „nepricepere”. „Este inadmisibil ceea ce s-a întâmplat prin respingerea studiului de fezabilitate de către CNAIR, pentru tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ. S-a ajuns în această situaţie şi pentru faptul că cei din CNAIR, din ministerul Transporturilor au fost ignoranţi, nepricepuţi şi mai ales au fost sabotori permanenţi ai acestui proiect. În condiţiile în care fiecare etapă din proiect pe care firma de consultanţă trebuia să-l realizeze, trebuia avizată şi armonizată între beneficiar şi proiectant, cu atât mai mult nu înţeleg cum au fost avizate etapele din proiect până la acest moment astfel încât să ajungem la concluzia că proiectul trebuie respins la final. Nu înţeleg ce au făcut toţi cei care au avut atribuţii şi responsabilităţi pe acest proiect, inclusiv observatorii onorifici sau mai puţin onorifici”, susţine Movilă.
Acesta a reiterat faptul că Iaşul şi Moldova sunt doar obiecte şi subiecte de campanie. „De ce CNAIR a achiziţionat serviciile de consultanţă la jumătate de preţ. Ar trebui că ministrul Drulă, ca parlamentarii USR în special şi PNL să aibă reacţii serioase şi să îi solicite lui Drulă ca cei responsabili să plece acasă. Să aibă reacţii serioase la ministru şi la premier. Să ceară eliberarea din funcţie a celor care au sabotat permanent acest proiect, lucru care ne arată faptul că încă odată Iaşul şi Moldova sunt doar obiecte şi subiecte de campanie. Chiar dacă nu se exclud una cu cealaltă, A7 cu A8, singurul proiect pe care sunt rateuri şi trageri de timp este proiectul autostrăzii Unirii Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş. Cu atât mai ruşinos este faptul că pentru A7 Rădăuţi - Suceava se semnează certificate de urbanism pentru investiţii, iar noi, la Iaşi, în Moldova, nu avem un nenorocit de studiu de fezabilitate. Aceasta din cauza faptului că parlamentarii puterii nu fac decât să înjure municipalitatea şi CJ Iaşi pentru proiecte. Toţi ieşenii ar trebui să se ducă să le bată obrazul. Încă o ruşine avem pentru Iaşi şi pentru toată regiunea Moldovei. Consecinţa prostiei, ignoranţei şi a corupției din sistem”, crede fostul deputat.
„Doar o acțiune decisă a oamenilor de rând mai poate salva Autostrada Unirii”
Reacţii au venit şi din partea opiniei publice. Militantul proA8, Cătălin Urtoi, susţine că fără o ieşire din pasivitate a cetăţenilor nu se va întâmpla nimic concret în Moldova. „MT și CNAIR au luat decizia de a prelungi cu un an de zile finalizarea SF-ului și Acordului de mediu pe sectorul Miercurea Nirajului - Leghin (150 km) acceptând ritmul impus de firma spaniolă Acciona. Contractul nu a contat, iar bătaia de joc față de acest proiect continuă! Doar o acțiune decisă a oamenilor de rând din Moldova, mai poate salva Autostrada Unirii - A8. Dacă vom sta cuminți și nu vom reacționa, nu se va întâmpla nimic concret în această regiune a noastră! Toate mișcările politice făcute în trecut de PSD și continuate acum de cei din USR PLUS, PNL, UDMR, ne arată că nu este o voință politică de a lega Moldova cu Ardealul prin A8, până în 2030! Se pare că pentru guvernanți este mai important să facă o autostradă care să ducă şmecherii în stațiunile de pe Valea Prahovei (Comarnic - Brașov), decât o autostradă care să lege Moldova de Ardeal. Sunt semnale clare în acest sens! Acesta este prețul pe care îl plătim pentru pasivitatea noastră când vine vorba de interesul Moldovei!”, crede activistul ieşean. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau