Proiectele de infrastructură ale Iaşului, pe masa reprezentanţilor Comisiei Europene!
Dimensiune font:
* potrivit reprezentanților Ministerului Transporturilor, secțiunea Tîrgu Neamț - Iași - Ungheni din Autostrada A8 se regăsește în bugetul Programului Transport 2021-2027 cu 875,5 milioane euro * principalul obiectiv al Programului îl reprezintă recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a României, asigurând, în același timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon și transferul spre o mobilitate durabilă și sigură
În organizarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), zilele trecute s-a desfășurat la Timișoara cea de a doua reuniune a Comitetului de Monitorizare pentru Programul Transport 2021-2027 (PT) al Comisiei Europene. Pe parcursul a două zile (20 și 21 mai), reprezentanți ai Direcției Generale de Politică Regională și Urbană (DG REGIO) și Guvernului României alături de membrii cu drept de vot, observatori, beneficiari, proiectanți, constructori și organizații neguvernamentale, au participat la lucrările în plen și pe secțiuni pe teme privind pregătirea, implementarea și monitorizarea investițiilor în infrastructura de transport finanțate din PT 2021-2027.
Programul Transport 2021-2027 a fost aprobat în luna decembrie 2022 și beneficiază de o alocare de 9,6 miliarde de euro, din care 4,65 miliarde fonduri europene nerambursabile pentru dezvoltarea infrastructurii mari de transport rutier, feroviar (inclusiv metrou) și naval a României.
Principalul obiectiv adus de PT este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a României, asigurând, în același timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon și transferul spre o mobilitate durabilă și sigură.
Fonduri generoase pentru Autostrada Unirii
Prezent la întâlnirea de la Timișoara, ca reprezentant al organizațiilor neguvernamentale, viepreședintele Asociației „Moldova vrea Autostradă, Adrian Covăsnianu, a avut mai multe intervenții, în plen și panel-uri, în legătură cu proiectele de infrastructură (rutieră, feroviară, navală) din județul Iași și din regiunea Moldovei, principalele teme abordate fiind cele privind identificarea strategiei de finanțare și de implementare pentru Autostrada A8 (Autostrada Unirii), Autostrada A7 (Autostrada Moldovei), Drumul Expres Tișița-Albița, Varianta de Ocolire Iași-Est, trenul metropolitan Iași, navigabilitatea râului Prut, calea ferată Focșani-Roman și Roman - Iași - frontieră. „Au fost fost cele mai multe intervenții pe acest subiect din partea Asociației Moldova vrea Autostradă, dată fiind prezența la această întâlnire a reprezentanților Ministerului Transporturilor la nivel decizional (nivel de decizie politică - secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă - directori de companii, autorități, direcții). La întrebarea privind strategia de implementare și finanțare pentru Autostrada A8 am primit aceleași răspunsuri pe care le-am primit și în 2022, 2023 și 2024, respectiv că A8 este proiect fanion în Programul de Transport 2021-2027, că se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR)”, a declarat Adrian Covăsnianu.
Astfel, potrivit reprezentanților Ministerului Transporturilor, secțiunea Tîrgu Neamț - Iași - Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro în bugetul PT 2021-2024, secțiunea Tg. Mureș - Târgu Neamț (faza 1 din tronsonul Miercurea Nirajului - Leghin) are alocat 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro), alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. „Ca informație nouă s-a precizat că sectorul Ungheni - Iași – Târgu Neamț va fi finanțat din PT - contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program”, a precizat Adrian Covăsnianu. În ceea ce privește tronsonul Ungheni - Iași - Târgu Neamț, membrii Comitetul de Monitorizare al Programului Transport 2021-2024 au afirmat că după finalizarea Studiului de Fezabilitate (SF) se ia în calcul, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic (PT) din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8. Având în vedere actualizarea datelor, reprezentantul Asociației „Moldova vrea Autostradă” estimează că Autostrada A8 ar putea fi finalizată cel mai devreme în 2032 și cel mai târziu în 2035.
Varianta Ocolitoare Iași Est, în Planul Investițional al Ministerului Transporturilor
În ceea ce privește Varianta Ocolitoare Iași Est, proiect făcut public de autorități pentru prima dată în anul 2020 și lansat oficial un an mai târziu, Adrian Covăsnianu a declarat că investiția are șanse mari de reușită, având în vedere că, în curând, urmează lansarea dezbaterii publice pe alternativele de traseu, etapă obligatorie înainte de demararea avizării etapei de proiectare (Studiul de Fezabilitate). „Consider că efortul civic necesar acestui proiect vital pentru aglomerația urbană Iași trebuie dublat de presiunea politică (locală), mediul de afaceri și cel instituțional. În același timp, investiția se regăsește în Planul Investițional (parte a drumului TransRegio Vaslui-Iași-A8), astfel că și finanțarea pentru execuție ar trebui identificată cât mai repede”, afirmă vicepreşedintele Asociației „Moldova vrea autostradă”.
Trenul metropolitan, o idee din ce în ce mai fantezistă pentru autorități
Pași importanți, deși încă timizi, au fost făcuți în ultima perioadă și în legătură cu introducerea trenului metroplitan la Iași. Din 2021, când a fost stabilit calendarul de implementare a proiectului, elaborarea documentației a înaintat foarte greu, reușindu-se într-un final, după multe luni de întârziere, eliberarea Ordinului de Ministru pentru ca și Iașul să fie alături de Reșița, Oradea, București și Brașov în lista orașelor cu proiecte propuse pentru construcția de trenuri metropolitane. Problema în acest caz este, însă, că potrivit reglementărilor legale, accesul la finanțare se face după principiul „primul venit-primul servit”, iar Iașul se află, în acest moment, la coada listei.
Navigabilitatea râului Prut – un proiect care revine în actualitate
O altă problemă importantă pentru județul Iași și regiunea Moldovei, în general, ridicată la reuniunea desfășurată la Timișoara, a reprezentat-o posibilitarea reactivării unui proiect mai vechi, uitat în sertare de către autorități, este vorba despre navigabilitatea râului Prut.
Proiectul este cu atât mai mult de actualitate cu cât situația geopolitică actuală de la granița României ar putea avea ca efect relansarea unei asemenea idei. „Deși pentru unii pare o idee fantezistă, contextul geopolitic și geostrategic din 2022 și până în prezent poate crea premise favorabile pentru interconectarea municipiilor Iași cu Galați pe cale fluvială. În 2021, s-au inclus în Planul Investițional 10 milioane de lei pentru demararea unui Studiu de Prefezabilitate care să ne confirme sau infirme, tehnic și legal, necesitatea navigabilității râului Prut. Explicațiile oferite pentru nelansarea licitațiilor (deși resurse pentru proiectare există) au fost o slabă cooperare și un oarecare dezinteres mutual în zona transfrontalieră între cele două state (România și Republica Moldova)”, a precizat Adrian Covăsnianu, care a adăugat că Asociația „Moldova vrea Autostradă” a propus întocmirea unei note de de fundamentare pentru crearea unui coridor intermodal pe relația Iași - Galați. Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau