Proiectul trenului metropolitan prinde contur
Dimensiune font:
* valoarea estimată a proiectului depășește 270 milioane euro, implementarea urmând să fie realizată etapizat * traseul trenului ar urma să fie, în prima etapă, de la Podu Iloaiei la Ungheni, însă studiul întocmit de AMTPI prevede, de asemenea, alte două trasee
La sediul Primăriei Municipiului Iași (PMI) a avut loc, la sfârșitul săptămânii trecute, lansarea oficială a proiectul privind înființarea trenului metropolitan, investiție care urmează să fie implementată de Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMTPI), având ca scop creșterea accesibilității populației la mijloace de transport rapide și predictibile, precum și sprijinirea dezvoltării economice a județului Iași prin dezvoltarea de capacități logistice feroviare și interconectarea acestora cu transportul aerian și rutier.
Valoarea estimată a proiectului se ridică la suma de 271 de milioane de euro, implementarea urmând să fie realizată etapizat. Traseul trenului ar urma să fie, în prima etapă, următorul: Podu Iloaiei - Dumești - Lețcani - Lețcani 2 (Lear) - Metro (Parcul Industrial Miroslava) - Antibiotice - Era - Canta - Țigarete - Gara Iași - Nicolina - Frumoasa - Socola - Tehnoton - Vlădiceni - Holboca - Cristești - Ungheni.
Studiul întocmit de AMTPI prevede, de asemenea, alte două trasee: Podu Iloaiei - Dumești - Lețcani - Lețcani 2 (Lear) - Metro (Parcul Industrial Miroslava) - Antibiotice - Era - Canta - Țigarete - Gara Iași - Nicolina - Frumoasa - Socola - Tehnoton - Vlădiceni - Dancu - Aeroport – Aroneanu și respectiv Nicolina - Frumoasa - Piața Sudului - Fortus - Horpaz - Lunca Cetățuii - Ciurea - Picioru Lupului.
„Primul proiect în care noțiunea de transport public sustenabil este tratată așa cum trebuie”
„Este primul proiect în care noțiunea de transport public sustenabil cu trenul este abordată așa cum trebuie. Proiectul este unul național, inițiat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, adresat aglomerațiilor urbane, în care se regăsește municipiul Iași și implicit Zona Metropolitană Iași, care cuprinde o rută destul de lungă. Aceasta pleacă dinspre Podu lloaiei, se intersectează cu comuna Ciurea și cu toate celelalte localități adiacente, având un punct nodal important în zona Gării Internaționale de la Nicolina, inclusiv o legătură cu localitățile Tomești și Holboca, însă intenția noastră este ca, pe viitor, traseul să fie prelungit până la Aeroport”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Potrivit edilului, trenul metropolitan va fi compus din 10 unități de transport moderne, cu o capacitate de circa 300 de locuri. Pe lângă reabilitarea actualei linii, proiectul mai prevede construirea unui nou tronson de cale ferată, electrificarea segmentului Ciurea - Piciorul Lupului, realizarea unor traversări supraterane în zona Tomești și, nu în ultimul rând, moderrnizarea punctelor de îmbarcare-debarcare a călătorilor.
La rândul său, președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, a precizat că introducerea trenului metropolitan ar scurta distanțele și ar reduce semnificativ poluarea. „Cred că ieșenii, indiferent dacă locuiesc în municipiu sau în Zona Meteropolitană, au nevoie de această alternativă care cu siguranță ar scurta distanțele. Am câștiga astfel, cu toții, timp și am reduce poluarea, pentru că în momentul de față, trenul metropolitan este cel mai uzitat mijloc de transport în marile capitale europene”, a afirmat Costel Alexe.
Părerile primarilor privind necesitarea introducerii trenului metropolitan sunt împărțite
În ceea ce-i privește pe primarii localităților prin care ar urma să circule trenul metropolitan, părerile acestora sunt împărțite. Astfel, dacă primarul comunei Ungheni, Iulian Marcu, consideră oportună implementarea proiectului, edilul Tomeștiului, Ștefan Timofte, se arată interesat mai degrabă de prelungirea liniei de tramvai până în localitatea pe care o păstorește decât de introducerea trenului. „Consider că ar fi absolut necesară introducerea acestui tren, transferul călătorilor de pe autobuz pe tren fiind mult mai economic din punct de vedere financiar, având în vedere prețul mare al abonamentelor la transportul auto intrajudețean.
Infrastructura feroviară există deja în localitatea noastră, ba chiar am putea prinde în proiect și stația CFR de la Cristești, arondată în prezent comunei Holboca, având în vedere apropierea satului Mânzătești, unde locuiesc circa 1.200 de persoane”, a declarat Iulian Marcu, primarul comunei Ungheni. „Trenul metropolitan este foarte important în primul rând pentru Zona Metropolitană Iași. Pentru comuna Tomești este important, însă nu într-o atât demare măsură, pentru că noi suntem la o distanță nu foarte mare de Holboca. Însă satul Vlădiceni s-ar putea racorda foarte ușor la o haltă, imediat după barieră. Pentru acest lucru, însă, ar trebui să construim o pasarelă peste calea ferată. În rest, pentru restul locuitorilor comunei, proiectul este intersant doar dacă s-ar mări capacitatea gării de la Holboca prin construirea unei parcări, astfel încât cei interesați să călătoarească cu trenul metropolitan să-și poată lăsa acolo mașinile. Pe mine, personal, mă interesează mai mult introducerea tramvaiului”, a recunoscut, cu sinceritate, Ștefan Timofte, primarul comunei Tomești.
În cadrul ședinței desfășurată la sfârșitul săptămânii trecute la Primărie, Adunarea Generală a Acționarilor a împuternicit conducerea Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI) să continue demersurile pe lângă Ministerul Transporturilor în vederea includerii proiectului trenului metropolitan pe lista finanțărilor europene. „Până acum ne-m întâlnit cu cei de la SNCFR și cu cei de la Ministerul Transporturilor. Asociația a preluat de la Primărie proiectul pe care aceștia l-au întocmit, l-a actualizat și a prezentat conceptul în cadrul întâlnirii care a avut loc la sediul municipalității, urmând să meargă mai departe cu el. Avem nevoie de un Ordin al ministrului Transporturilor, prin care să se stabilească că proiectul trenului metropolitan va fi implementat cu finanțare europeană”, a subliniat, la rândul său, vicepreședintele Consiliului Județean, Marius Dangă, care a adăugat că este esențial ca Iașul să beneficieze de acest tip de mobilitate urbană care, pe viitor, ar putea asigura conectivitatea inclusiv cu Republica Moldova. Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau