S-a furat asfalt de aproape un milion de euro!
Dimensiune font:
Este concluzia unui raport al DRDP Iaşi confirmat, deocamdată pe surse, de o verificare proprie a celor de la CNAIR * ambele controale indică faptul că pe cei 30 de kilometri ai drumului amintit s-a turnat mai puţin asfalt * unde s-a dus mixtura asfaltică, valoarea prejudiciului şi cine sunt persoanele vinovate, acest lucru îl vor stabili oamenii legii care au deschis un dosar penal pentru modul în care s-a derulat investiţia din perioada 2020-2022
Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași este în mijlocul unui nou scandal generat de modul cum au fost realizate lucrările de asfaltare pe DN 28, pe tronsonul Iaşi – Bălţaţi. Investiţia s-a derulat în perioada ianuarie 2020-mai 2022, când la conducerea instituției se afla Dan Pilă. Denumit „Lucrări de întreţinere periodică – covoare asfaltice executate la cald”, proiectul presupunea, în linii mari, aşternerea unui covor asfaltic de şase centimetri grosime pe cei 30 de kilometri ai sectorului amintit, fiind necesară o cantitate impresionantă de mixtură asfaltică - în jur de 52.000 de tone – care urma să fie asigurată de Eky Sam SRL. Odată finalizată investiţia, au apărut zvonuri potrivit cărora s-ar fi folosit mai puţină mixtură asfaltică decât era prevăzut în proiect, amplificate şi de faptul că pentru respectivul sector de drum nu a fost întocmit procesul-verbal de recepție a lucrărilor realizate de DRDP Iași, iar diriginții de șantier nu și-au asumat legalitatea lucrării.
În mod firesc, noua conducere a DRDP Iaşi a solicitat un raport asupra calităţii lucrărilor realizate, raport care urma să fie întocmit de o comisie de verificare aprobată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi care avea în componenţă specialişti din cadrul mai multor departamente. Printre aceştia şi reprezentanţi ai Laboratorului DRDP Iaşi, care eu efectuat recoltări de carote de pe întreg tronsonul de 30 de kilometri. „Au fost în jur de 77 de carote recoltate în vederea măsurării dimensiunilor şi densităţilor stratului de mixtură asfaltică. Din analiza acestora, s-a demonstrat că, pe mai multe porțiuni de drum, grosimea era mai mică și cu doi centimetri față de cei şase centimetri prevăzuţi în proiect. Trebuiau turnați 4 centimetri pentru strat continuu şi 2 pentru egalizare pe sectoarele cu denivelări, iar conform analizei, a rezultat o medie de 4,5 centimetri de mixtură asfaltică turnată pe tot tronsonul”, spun membrii comisiei care a efectuat respectivele verificări.
CNAIR a „uitat” să publice rezultatele propriilor verificări
Ulterior, raportul a fost transmis de DRDP Iaşi către CNAIR şi Curtea de Conturi, instituţii care, la rândul lor, au anunţat că demarează sau vor demara controale care să confirme sau să infirme concluziile la care a ajuns comisia ce a verificat calitatea asfaltărilor. „Controlul CNAIR a avut loc pe 27 şi 28 aprilie 2023. S-a mers la Departamentul Control Financiar pentru verificarea neregulilor din raportul transmis de DRDP Iaşi, dar şi la Laboratorul DRDP pentru verificarea, prin sondaj, a carotelor care au stabilit că grosimea statului de astfalt este neconformă. Ulterior, a urmat un nou control din partea CNAIR, de această dată pe 29 mai 2023. O echipă mixtă din cadrul CNAIR – Calitate şi Cestrin – au efectuat iar recoltări din teren împreună cu cei din cadrul Laboratorului DRDP Iaşi. Întrucât au existat contestaţii asupra modului cum au fost realizate recoltările şi pentru a nu exista discuţii din partea persoanelor acuzate, de această dată a fost folosit un aparat Georadar. Raportul finalizat de CNAIR a fost anunţat în 29 mai 2023, dar nici până la această dată nu au fost comunicate rezultate”, mai spun angajaţii DRDP care au descoperit neregulile. Controlul Curţii de Conturi încă nu a fost de demarat.
Pe fir a intrat şi DNA
În toată această poveste, a intervenit şi Direcţia Naţională Anticorupţie întrucât diferenţa constatată, de 1,5 de centimetri de mixtură asfaltică, echivalează cu un prejudiciu estimat la 900.000 euro. „Vă rugăm să ne predaţi înscrisuri în legătură cu implementarea în regie proprie a poriectului lucrări de întreţinere periodică covoare asfaltice executate la cald DRDP Iaşi - DN 28 kilometrul 49+247 - kilometrul 64 + 235 din perioada 2020-2022, efectuarea cheltuielilor privind întreţinerea şi explotarea auto din cadrul SND Iaşi şi cu persoanele care se aflau la conducerea DRDP Iaşi, a SND Iaşi şi a Districtului Valea Lupului din cadrul SND Iaşi în perioada 2020-2022”, se arată în adresa DNA, în care s-au mai cerut contractele încheiate cu Eky Sam SRL, furnizorul de mixtură asfaltică, notele de intrare recepţie şi constatare diferenţe, bonuri de cosum, centralizatorul lucrărilor fizice, jurnalul zilnic de lucrări etc.
Unde şi cum a dispărut asfaltul?
În acest moment, nu este clar de ce CNAIR nu face publice concluziile raportului propriu. „Se vehiculează faptul că, în urma verificărilor, ar fi rezultat o medie de cinci centimetri a stratului de asfalt turnat, care confirmă astfel concluziile raportului DRDP Iaşi. Probabil cineva are interes să protejeze persoanele vinovate. În ceea ce priveşte întrebarea unde a dispărut diferenţa de mixtură asfaltică, răspunsul îl vor oferi, fără îndoială, oamenii legii, probabil după ce vor constata că, în aceeaşi perioadă, au apărut drumuri de acces asfaltate către proprietăţi aparţinând fostei conduceri a direcţiei. Un alt element interesant îl constituie modul cum s-a făcut egalizarea pe sectoarele cu denivelări, în sensul că nu există nicăieri note sau bonuri cu cantitatea de material rezultat după frezare. Pur şi simplu s-a turnat astfalt direct pe pământ”, spun surse din cadrul DRDP Iaşi. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau