S-au schimbat regulile în privinţa acordării ajutoarelor de deces
Dimensiune font:
Guvernul a introdus recent noi categorii eligibile * sumele acordate se înscriu în limita unui salariu mediu brut * în primele cinci luni ale anului, aproximativ 3.300 de ieşeni au solicitat acordarea acestor drepturi băneşti
Au apărut situații noi în care se poate cere ajutorul de deces, după ce Executivul a emis două ordonanţe de urgenţă. Este vorba de OUG 55/2020 şi OUG 97/2020 care stabilesc că ajutorul de deces se acordă și dacă părinții aflați în concediul de creștere a copilului (până la doi ani sau până la șapte ani, în cazul copilului cu handicap) au încetat din viață. Condiția este ca persoanele respective să fi fost asigurate înaintea suspendării raportului de muncă sau de serviciu pentru acordarea concediului de creștere a copilului.
De asemenea, potrivit OUG nr. 97/2020, ajutorul de deces se mai acordă și în cazul decesului unui membru de familie al persoanei aflate în concediul pentru creșterea copilului. „În mod evident au existat situaţii care impuneau astfel de decizii, însă la Iaşi nu au fost solicitări pe această speţă. De altfel, cele două ordonanţe de urgenţă sunt emise de scurt timp”, ne-a declarat Maria Andronache, directorul executiv al Casei Judeţene de Pensii Iaşi.
Sume majorate
Şeful CJP Iaşi reaminteşte că ajutorul de deces a fost majorat la începutul acestui an. Este vorba de 5.429 lei, pentru asigurat sau pensionar (cu 266 de lei mai mult decât în anul 2019, când se acordau 5.163 de lei) şi 2.715 lei, pentru un membru de familie al asiguratului sau al pensionarului (cu 133 de lei mai mult decât în 2019, când se acordau 2.582 de lei). „Vorbim de o sumă echivalentă cu salariul mediu brut pe economie sau jumătate din această valoare în cazul membrului de familie al asiguratului sau pensionarului”, mai spune directorul CJP Iaşi.
Acte necesare
Potrivit Legii nr. 263/2010, ajutorul de deces se acordă în cazul morții unui asigurat, pensionar sau a unui membru de familie al acestora. Actele necesare acordării ajutorului de deces sunt următoarele: cerere pentru acordarea ajutorului de deces, certificat de deces, act de identitate al solicitantului, acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar, dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, adeverinţa care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii.
În contextul epidemiei de coronavirus, actele de mai sus puteau fi depuse numai în copie, prin serviciile poștale sau în format electronic, însă CJP Iaşi lucrează în prezent şi prin intermediul ghişeelor instituţiei.
Câte ajutoare de deces au fost acordate anul acesta la CJP Iaşi
În ceea ce priveşte numărul solicitărilor pentru acordarea ajutoarelor de deces, cifrele fluctuează de la lună la lună, dar se înscriu într-o limită estimată la 600-700 de solicitări. Ianuarie 2020 a fost luna cu cele mai multe cereri – 768. În februarie, CJP Iaşi a acordat 695 ajutoare de deces şi alte 593 în martie. În fine, în aprilie, au primit aceste drepturi băneşti 555 de ieşeni şi alţi 679 în luna mai. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau