Salubris, ameninţată de penalităţi!
Dimensiune font:
În conformitate cu noul parteneriat încheiat cu municipalitatea ieşeană, Salubris trebuie să îndeplinească o serie de indicatori * sunt peste 50 de cerinţe, din toată sfera de activitate a societăţii: colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere, salubrizarea căilor publice şi tot ce ţine de protecţia mediului * nerespectarea unuia dintre indicatori atrage sancţionarea companiei
Creată în 2002, societatea Salubris a obţinut, în 2007, gestiunea serviciului de salubrizare a municipiului Iași, fiind delegată în mod direct prin contract de concesiune, în baza H.C.L. nr. 491/2007. De-a lungul anilor, societatea s-a remarcat prin faptul că, în comparaţie cu alte oraşe, a menţinut la un nivel accceptabil tarifele către populaţie, lucru posibil şi prin investiţiile realizate de şefii instituţiei în acord cu politica municipalităţii vizând salubritatea urbană. Toate acestea puteau deveni istorie începând de anul viitor, când serviciul de salubritate din Iaşi putea fi cedat unei alte firme în baza unui amendament care interzicerea participarea la licitaţiile organizate de Primărie a societăţilor care au beneficiat de încredinţarea directă în ceea ce priveşte concesionarea unui serviciu. Astfel, municipalitatea ieşeană a găsit o soluţie pentru a putea continua colaborarea cu Salubris pentru o perioadă de încă zece ani. „În conformitate cu prevederile legale în vigoare municipalitatea trebuie să selecteze operatorul economic care va gestiona serviciul de salubrizare la nivel local ținând cont de interesele actuale și de perspectivă ale unității administrativ - teritoriale locale, de mărimea și complexitatea sistemului de utilități publice precum și de principiul conform căruia interesul general al colectivității locale prevalează atunci când se analizează modalitatea de gestionare a deșeurilor municipale”, se arată într-o nota de fundamentare. Altfel spus, Primăria Iaşi putea continua cu Salubris sau putea scoate la licitaţie acest serviciu. Logic, a preferat să parafeze un parteneriat cu societatea care deţine în acest moment locul unu pe ţară în ceea ce priveşte serviciul de salubritate.
Însă puţini ieşeni cunosc faptul că, în conformitate cu acest nou parteneriat, Salubris trebuie să îndeplinească o serie de indicatori. „Sunt peste 50 de indicatori, din toate sferele noastre de activitate, adică colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere, salubrizarea căilor publice şi tot ce ţine de protecţia mediului. Sunt indicatori care vin cu penalităţi. În fiecare an se trage linie, iar dacă nu am îndeplinit unul dintre aceştia, plătim penalităţi. După cinci ani se analizează activitatea în asamblul ei, iar dacă aleşii locali consideră că ne-am făcut treaba, înţelegerea se prelungeşte”, spune Cătălin Neculau, directorul general al SC Salubris.
Sarcini precise pe activitatea de reccilare şi compactare
Un prin indicator se referă la colectarea selectivă. „Din totalul deşeurilor, 26,53% reprezintă hârtie, plastic, metal, sticlă. Avem sarcina ca 71% din această cantitate de deşeuri să o reciclăm, să o valorificăm. Sigur, indicatorul ţine de Salubris, însă un rol important îl au ieşenii care trebuie să înţeleagă de ce e nevoie să colecteze separat deşeurile amintite”, spune directorul societăţii.
Alţi indicatori se referă la rata de colectare, de implentarea programului „Plăteşte cât atunci”, la colectarea deşeilor periculoase sau voluminoase sau la gradul de compactare al deşeurilor. „Când ajungem cu gunoiul la Depozitul de la Ţuţora, există acest indicator care spune că toate deşeurile de pe oraş trebuie compactate astfel încât depozitul să reziste cât mai mult. Trebuie să compactăm minim 0,9 tone la un metru cub de deşeuri. Dacă întrebaţi cum poate fi verificat acest lucru, e simplu: ni se cere să realizăm ridicarea topo a depozitului şi în funcţie de aceasta un inspector îşi dă seama dacă avem un grad de compactare corespunzător sau nu. Sunt elemente pe care puţină lume le cunoaşte, majoritatea spun că Salubris încarcă gunoiul şi-l duce de la punctul gospodăresc. Vorbim, însă, de o activitate mult mai complexă şi de aceea suntem foarte aplecaţi pe ceea ce facem”, mai spune Cătălin Neculau.
Biogazul şi levigatul
Un alt indicator se referă la acoperirea periodică a deşeurilor. „Noi, la Ţuţora, lucrăm pe fâşii de 2.500 sau 4.000 de metri pătraţi, nu depozităm deşeurile peste tot. După compactare, deşeul trebuie astupat cu un strat de pământ sau cu resturi provenite din construcţii. De ce se facem acest lucru? La nivelul depozitul se creează biogaz. Avem puţuri de captare, dar biogazul se poate autoaprinde. Dacă doar am compacta şi nu am mai aşterne pământ, focul s-ar putea extinde. Aşa, însă, pământul opreşte extinderea focului”, mai explică şeful Salubris.
Un alt indicator se referă la levigatul rezultat în depozit. „Levigatul este acea zeamă pe care o lasă gunoiul. Levigatul nu se aruncă. Este preluat, dus în staţia de epurare, iar în urma epurării, ceea ce rezultă din levigat trebuie să aibă parametri identici cu apa de la robinet. În fiecare lună avem o societate care ne verifică, prelevează probe şi controlează calitatea apei pentru a vedea dacă această tratare a levigatului o facem corespunzător”, mai spune şeful Salubris.
Nu în ultimul rând, Salubris este pasibilă de sancţiuni dacă ieşenii reclamă proasta salubrizare. „Există un număr maxim de reclamaţii. Dacă îl depăşim, apar corecţiile din partea municipalităţii. Toţi aceşti indicatori de care am amintit ne onstrâng să facem traeba corect şi să fim cât mai implicaţi. De altfel, Curtea de Conturi ne-a analizat activitatea pe ultimii cinci, verificând, totodată şi dacă Primăria Iaşi a controlat corect societatea. Concluzia a fost că ambii parteneri şi-au onorat obligaţiile. Vorba aia: o prietenie lungă cu socoteală clară se ţine”, a conchis Cătălin Neculau.
Planuri pentru 2022
Salubris SA estimează să obţină anul acesta venituri totale de 111.040 milioane lei, cifră aproape identică cu cea din 2021 (110.340 milioane lei). În acelaşi timp, societatea prevede pentru anul în curs cheltuieli totale de 108.995 milioane lei. Mai mult, Salubris SA îşi propune pentru anul în curs investiţii în valoare de 8,5 milioane lei, sumă redusă faţă de cea alocată în urmă cu un an (14,082 milioane lei). În ceea ce priveşte profitul brut preliminat pe 2022, acesta va fi de 2,7 milioane lei, de aproape trei ori mai mic faţă de cel de anul trecut întrucât trebuie asigurate resursele necesare pentru susţinerea fondului de salarii, dar şi achitarea obligaţiilor faţă de furnizori. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau