Salubris, ameninţată de penalităţi!

salubris-iasi-masina-gunoi-2-1

Dimensiune font:

| 08-08-2022 23:59

În conformitate cu noul parteneriat încheiat cu municipalitatea ieşeană, Salubris trebuie să îndeplinească o serie de indicatori * sunt peste 50 de cerinţe, din toată sfera de activitate a societăţii: colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere, salubrizarea căilor publice şi tot ce ţine de protecţia mediului * nerespectarea unuia dintre indicatori atrage sancţionarea companiei

Creată în 2002, societatea Salubris a obţinut, în 2007, gestiunea serviciului de salubrizare a municipiului Iași, fiind delegată în mod direct prin contract de concesiune, în baza H.C.L. nr. 491/2007. De-a lungul anilor, societatea s-a remarcat prin faptul că, în comparaţie cu alte oraşe, a menţinut la un nivel accceptabil tarifele către populaţie, lucru posibil şi prin investiţiile realizate de şefii instituţiei în acord cu politica municipalităţii vizând salubritatea urbană. Toate acestea puteau deveni istorie începând de anul viitor, când serviciul de salubritate din Iaşi putea fi cedat unei alte firme în baza unui amendament care interzicerea participarea la licitaţiile organizate de Primărie a societăţilor care au beneficiat de încredinţarea directă în ceea ce priveşte concesionarea unui serviciu. Astfel, municipalitatea ieşeană a găsit o soluţie pentru a putea continua colaborarea cu Salubris pentru o perioadă de încă zece ani. „În conformitate cu prevederile legale în vigoare municipalitatea trebuie să selecteze operatorul economic care va gestiona serviciul de salubrizare la nivel local ținând cont de interesele actuale și de perspectivă ale unității administrativ - teritoriale locale, de mărimea și complexitatea sistemului de utilități publice precum și de principiul conform căruia interesul general al colectivității locale prevalează atunci când se analizează modalitatea de gestionare a deșeurilor municipale”, se arată într-o nota de fundamentare. Altfel spus, Primăria Iaşi putea continua cu Salubris sau putea scoate la licitaţie acest serviciu. Logic, a preferat să parafeze un parteneriat cu societatea care deţine în acest moment locul unu pe ţară în ceea ce priveşte serviciul de salubritate.

Însă puţini ieşeni cunosc faptul că, în conformitate cu acest nou parteneriat, Salubris trebuie să îndeplinească o serie de indicatori. „Sunt peste 50 de indicatori, din toate sferele noastre de activitate, adică colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere, salubrizarea căilor publice şi tot ce ţine de protecţia mediului. Sunt indicatori care vin cu penalităţi. În fiecare an se trage linie, iar dacă nu am îndeplinit unul dintre aceştia, plătim penalităţi. După cinci ani se analizează activitatea în asamblul ei, iar dacă aleşii locali consideră că ne-am făcut treaba, înţelegerea se prelungeşte”, spune Cătălin Neculau, directorul general al SC Salubris. 

Sarcini precise pe activitatea de reccilare şi compactare

Un prin indicator se referă la colectarea selectivă. „Din totalul deşeurilor, 26,53% reprezintă hârtie, plastic, metal, sticlă. Avem sarcina ca 71% din această cantitate de deşeuri să o reciclăm, să o valorificăm. Sigur, indicatorul ţine de Salubris, însă un rol important îl au ieşenii care trebuie să înţeleagă de ce e nevoie să colecteze separat deşeurile amintite”, spune directorul societăţii. 

Alţi indicatori se referă la rata de colectare, de implentarea programului  „Plăteşte cât atunci”, la colectarea deşeilor periculoase sau voluminoase sau la gradul de compactare al deşeurilor. „Când ajungem cu gunoiul la Depozitul de la Ţuţora, există acest indicator care spune că toate deşeurile de pe oraş trebuie compactate astfel încât depozitul să reziste cât mai mult. Trebuie să compactăm minim 0,9 tone la un metru cub de deşeuri. Dacă întrebaţi cum poate fi verificat acest lucru, e simplu: ni se cere să realizăm ridicarea topo a depozitului şi în funcţie de aceasta un inspector îşi dă seama dacă avem un grad de compactare corespunzător sau nu. Sunt elemente pe care puţină lume le cunoaşte, majoritatea spun că Salubris încarcă gunoiul şi-l duce de la punctul gospodăresc. Vorbim, însă, de o activitate mult mai complexă şi de aceea suntem foarte aplecaţi pe ceea ce facem”, mai spune Cătălin Neculau.  

Biogazul şi levigatul

Un alt indicator se referă la acoperirea periodică a deşeurilor. „Noi, la Ţuţora, lucrăm pe fâşii de 2.500 sau 4.000 de metri pătraţi, nu depozităm deşeurile peste tot. După compactare, deşeul trebuie astupat cu un strat de pământ sau cu resturi provenite din construcţii. De ce se facem acest lucru? La nivelul depozitul se creează biogaz. Avem puţuri de captare, dar biogazul se poate autoaprinde. Dacă doar am compacta şi nu am mai aşterne pământ, focul s-ar putea extinde. Aşa, însă, pământul opreşte extinderea focului”, mai explică şeful Salubris.  

Un alt indicator se referă la levigatul rezultat în depozit. „Levigatul este acea zeamă pe care o lasă gunoiul. Levigatul nu se aruncă. Este preluat, dus în staţia de epurare, iar în urma epurării, ceea ce rezultă din levigat trebuie să aibă parametri identici cu apa de la robinet. În fiecare lună avem o societate care ne verifică, prelevează probe şi controlează calitatea apei pentru a vedea dacă această tratare a levigatului o facem corespunzător”, mai spune şeful Salubris. 

Nu în ultimul rând, Salubris este pasibilă de sancţiuni dacă ieşenii reclamă proasta salubrizare. „Există un număr maxim de reclamaţii. Dacă îl depăşim, apar corecţiile din partea municipalităţii. Toţi aceşti indicatori de care am amintit ne onstrâng să facem traeba corect şi să fim cât mai implicaţi. De altfel, Curtea de Conturi ne-a analizat activitatea pe ultimii cinci, verificând, totodată şi dacă Primăria Iaşi a controlat corect societatea. Concluzia a fost că ambii parteneri şi-au onorat obligaţiile. Vorba aia: o prietenie lungă cu socoteală clară se ţine”, a conchis Cătălin Neculau.

Planuri pentru 2022

Salubris SA estimează să obţină anul acesta venituri totale de 111.040 milioane lei, cifră aproape identică cu cea din 2021 (110.340 milioane lei). În acelaşi timp, societatea prevede pentru anul în curs cheltuieli totale de 108.995 milioane lei. Mai mult, Salubris SA îşi propune pentru anul în curs investiţii în valoare de 8,5 milioane lei, sumă redusă faţă de cea alocată în urmă cu un an (14,082 milioane lei). În ceea ce priveşte profitul brut preliminat pe 2022, acesta  va fi de 2,7 milioane lei, de aproape trei ori mai mic faţă de cel de anul trecut întrucât trebuie asigurate resursele necesare pentru susţinerea fondului de salarii, dar şi achitarea obligaţiilor faţă de furnizori. Tudor DAMASCHIN

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Doi soţi din Iaşi au demarat o afacere de turism sexual
24/11/2024 23:48

Prin incheierea finală de vineri, 22 noiembrie, judecătorul de cameră preliminară a dat undă verde intr-un nouă proces de proxenitism, inculpaţi fiind soţii Cătălin şi Andreea N., plus taximetristul ...

Incendiu la Volovăț. Șase echipaje de pompieri s-au luptat cu flăcările care au cuprins o casă
24/11/2024 18:47

Şapte echipaje de pompieri au intervenit, duminică după-amiază, pentru stingerea unui incendiu la o casă din localitatea Volovăţ, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ...

Expoziție în aer liber la Muzeul Unirii -  „Iași, oraș minunat”
24/11/2024 17:08

      Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi propune publicului expozitia in aer liber „Iasi, oras minunat” semnată de artistul fotograf Ozolin Dusa si organizată i ...

 Trotinetele electrice din Iași, între viteză, haos și revoluția mobilității urbane
24/11/2024 16:52

Trotinetele electrice au invadat străzile din Iasi cu o viteză ametitoare. În ultimii doi ani, mijloacele de transport usor si ecologic s-au transformat dintr-un trend urbanist inovator intr-un adevăra ...

Rugăciunea și tehnologia, între sacru și digital
24/11/2024 13:56

* intr-un univers dominat de algoritmi si notificări, unde smartphone-urile sunt extensii ale existentei noastre, rugăciunea isi găseste un nou loc * cei care altădată căutau linistea unei biserici sau in ...

Cei mai buni clarinetiști din lume vin la Iași
24/11/2024 13:39

Timp de o săptămană, Iasul va deveni centrul unei importante competittii - Concursul International de Clarinet, ajuns la editia a VII-a, care va reuni instrumentişti clarinetisti din intreaga lume. Competit ...

Endometrioza, boala invizibilă care schimbă vieți
24/11/2024 13:37

* in Romania, una din 10 femei sufera de endometrioză, iar 50% dintre femeile diagnosticate răman infertile * desi este o afectiune foarte răspandită, nu este foarte cunoscută, iar două din trei ...

Femeile care sparg bariere în meserii considerate masculine
22/11/2024 13:45

Într-un peisaj profesional adesea modelat de idei preconcepute, femeile din Iasi isi construiesc propriile drumuri in domenii care păreau candva rezervate exclusiv bărbatilor. Ele nu doar că infruntă ...

Educația alimentară în școli. O revoluție cu impact asupra sănătății și economiei
22/11/2024 13:00

Pe un teren insorit, in spatele unei scoli dintr-un mic oras, cativa copii plantează rosii, morcovi si busuioc. Îmbrăcati in sorturi viu colorate, altii amestecă ingrediente simple in bucătăria sco ...

A fost lansată licitaţia pentru cel mai dificil tronson din Autostrada Unirii
22/11/2024 08:50

 * toate loturile montane de pe sectiunea montană de pe A8 sunt in licitatie de Proiectare si Executie, odată cu lansarea in SEAP a lotului Grinties - Pipirig *  Cătălin Urtoi: „Vineri, tron ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei