Se mişcă lucrurile pe autostrada A8!
Dimensiune font:
Ieşeanul Cătălin Urtoi, consilier la Ministerul Transporturilor, a transmis faptul că, în ultima perioadă, discuțiile cu reprezentanții instituțiilor implicate în proiectul autostrăzii A8 sunt eficiente și că au rezolvat o serie de decalaje pe care acest proiect de infrastructură le-a întâmpinat până acum.
Autostrada A8 este unul dintre cele mai dezbătute proiecte de infrastructură rutieră din țară. Aceasta va fi construită pe traseul Ungheni - Iași - Târgu Frumos - Pașcani - Târgu Neamț - Poiana Largului - Ditrău - Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 311 km, din care 211 de kilometri pe segmentul Târgu Mureș - Târgu Neamț și circa 100 de km de la Târgu Neamț la Iași și de aici la Podul Ungheni de peste Prut.
Pentru sectorul Târgu Mureș - Târgu Neamț a fost semnat, în anul 2018, un contract de revizuire a Studiului de Fezabilitate cu firma Acciona Ingineria pentru circa 17,6 milioane de lei. Pentru „capetele” Târgu Mureș - Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin (aproape 60 de kilometri), finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, studiile geotehnice au fost finalizate și urmează să fie predate. Se estimează că în această perioadă va fi lansată licitația pentru proiectare și execuție. „Departamentul Mediu- CNAIR a transmis către Agenția pentru Protecția Mediului Neamț documentația de mediu pentru sectorul 3, Leghin- Tg.Neamț (Motca), sector finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență. Urmează anunțul și stabilirea dezbaterii publice în 30 zile. Ne apropiem și aici, cu pași repezi, de obținerea Acordului de Mediu”, a declarat Cătălin Urtoi, consilier la Ministerul Transporturilor.
Tronson Târgu Neamț (Moţca) - Leţcani - Ungheni
Traseul actual al tronsonului Târgu Neamț - Iași - Ungheni este împărțit în patru sectoare: primul sector, de la Târgu Neamț la Târgu Frumos, al doilea sector de la Târgu Frumos până la DN 28 (zona Lețcani), cel de-al treilea de la DN 28 (zona Lețcani) până la DN 24 C, cât mai aproape de municipiul Iași, iar sectorul patru va ajunge în punctul vamal Ungheni - Pod peste Prut, amplasat în UAT Golăiești. Contractul a fost semnat cu firma Consitrans, în aprilie 2021, pentru 58 de milioane de lei și o durată de 25 de luni.
Tronsonul are o distanță de aproximativ 100 de kilometri. Aici, proiectul a întâmpinat o serie de dificultăți în relația cu Jaspers, o instituție care solicită date foarte clare, fiind vorba de finanțare de la Uniunea Europeană. Proiectul trebuie să fie întocmit după o serie de elemente precum timpul de călătorie să fie îmbunătățit pe ruta Târgu Neamț - Iași - Ungheni, traficul trebuie realizat în condiții de siguranță. Totodată, se ia în calcul minimizarea impactului asupra mediului și a impactului social, riscurile geologice, geotehnice și traversarea râurilor/pârâurilor. Instituția a solicitat AMC1 (Analiza Multicriterială 1), o etapă prin care se stabilesc alternativele de traseu și care trebuia să fie finalizată și predată la finele lunii septembrie 2021.
Acum, autoritățile speră să depășească această etapă pentru a putea avea un nou traseu. „Firma Consitrans a reconfirmat termenul de 10 iulie pentru depunerea documentației cu toate răspunsurile la Guidance Note 3, în relația cu Jaspers. Să sperăm că de această dată totul este ok, mai ales că am avut și o implicare din partea celor de la CNAIR pentru a ajuta proiectantul, astfel încât să depășim cu succes faza AMC 1, să avem în sfârșit un traseu definitiv pe tronsonul Târgu Neamț (Moţca) - Leţcani - Ungheni și să se intre în faza de AMC 2”, a mai spus consilierul.
Podul de la Ungheni
Obiectivul general al proiectului este de a realiza podul rutier peste Prut, la Ungheni, care va asigura legătura autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni (A8) cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni din Republica Moldova. Podul se va realiza cu patru benzi de circulaţie şi va asigura legătura Autostrăzii Unirii cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni, din Republica Moldova. Obiectivele specifice ale proiectului au ca scop crearea unei căi de comunicaţie modernă cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, în fluidizarea traficului, creşterea siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs. Autoritățile încearcă să obțină Acordul de Mediu pentru podul de la Ungheni, document care a blocat până acum avansarea documentației. „APM Iași a primit Avizul de Ape, iar Compania Națională de AIR-Departamentul Mediu așteaptă acum ca cei de la Iași să trimită oficial completările pentru Studiul de Mediu, astfel încât proiectul să avanseze. La rândul lor, cei de la APM Iași au solicitat din partea CNAIR- Departament Mediu o adresă prin care să se specifice diferențele care au apărut între Raportul inițial și Avizul recent eliberat, adică o asumare din partea CNAIR pentru modificările care au apărut și evidențierea lor punctuală prin intermediul acestei adrese. Sper ca imediat APM Iași să răspundă solicitărilor și să avansam cu acest proiect”, a declarat Cătălin Urtoi, consilier la Ministerul Transporturilor. Ruxandra CAȘU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau