Societatea civilă rezolvă problema parcărilor din Iași!
Dimensiune font:
La iniţiativa asociaţiilor civice a fost finalizată strategia de parcare la nivelul municipiului Iași, aceasta urmând a fi prezentată municipalităţii * se doreşte identificarea şi determinarea exactă a 15.000 de locuri de parcare, în prezent netrasate și netaxate * odată integrate în sistem, va fi stabilit un tarif diferențiat pe zone, în funcție de cerere și ofertă * în zona centrală, ora de parcare ar putea ajunge la 10 lei, iar în zonele secundare 5 lei pe oră sau 20 de lei pe zi
Parcarea în Iaşi a constituit în permanenţă o problemă. Fie că vorbim de parcările cu plată, fie de cele rezidenţiale, cetăţenii au reclamat în permanenţă faptul că numărul acestora este insuficient pentru multitudinea de autoturisme din oraş, problema parcărilor fiind, al un moment dat, în top trei al nemulţumirilor ieşenilor, după infrastructura rutieră şi calitatea aerului. Din păcate, la cât de deranjantă este parcarea Iași, administrația locală nu a scos pe tapet decât promisiuni de parcări tip Park&Ride şi randările unor parcări subterane nematerializate. Este motivul pentru care asociațiile civice în general şi Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași în special au decis să ia, cum se spune, taurul de coarne şi să apeleze la specialiști în mobilitate, pentru efectuarea de studii care să contribuie la elaborarea unei politici de parcare sustenabile în Iași.
Cei de la APTA spun că proiectul Politica de Parcare Sustenabilă pentru municipiul Iași este gata şi urmează a fi înaintat Primăriei. Pregătirea proiectului a inclus o etapă de recenzare a mașinilor din 21 de zone din Iași, prin implicarea a 20 de voluntari organizați de APTA şi una de sondare a opiniei publice, la care au participat 3.295 de respondenți. „Zilele acestea ne-a fost înmânat draftul Politicii de Parcare pentru municipiul Iași, la care a lucrat echipa expertului în mobilitate Tudor Măcicăşan. După o primă etapă de analiză internă în cadrul asociațiilor membre APTA, va fi înaintat și prezentat Primăriei Iași. Inițiativa a beneficiat de sprijinul primăriei și mizăm în continuare pe colaborarea cu administrația ieșeană. Ne dorim ca în cel mai scurt timp Politica de Parcare pentru municipiul Iași să fie supusă dezbaterii publice în cadrul unei campanii de informare a publicului privind beneficiile implementării. Urmează apoi votul în Consiliul Local. Un pas important pentru implementarea proiectului îl va constitui alocarea fondurilor în bugetul local 2023”, spun cei de la APTA.
Opt ani distanţă între Cluj şi Iaşi
Potrivit Inventarului Parcărilor Publice din România, Iașul are 1.000 de locuri de parcare publice cu plată, Clujul 4.800, iar
10 lei ora de parcare în centrul Iaşului
Potrivit lui Tudor Măcicășan, sistemul de taxare care va fi introdus va elibera locuri de parcare. „Va fi mai ușor să folosești Iașul cu mașina, doar că parcarea nu va mai fi gratuită. Lăsând la o parte îmbunătățirile reale în materie de trafic, mai ales în zona centrală, unde e normal să fie scumpe parcările, un astfel de sistem produce și mulți bani orașului, bani care pot fi folosiți pentru investiții care nu produc profit, gen piste de biciclete sau tramvaie. Aici este o mare discrepanță între Iași și Cluj. Clujul face peste 12 milioane de lei pe an din parcările centrale, Iașul face de șase ori mai puțin”, mai spune acesta. În ceea ce priveşte tarifele, acestea se vor dubla. „Este bine să fie sume rotunde, să fie ușor de gestionat sistemul. Eu aș intui că poate ajunge undeva până la 10 lei pe oră pentru zona unu, ultra-centrală. În zone secundare poți introduce planuri de fidelizare, să zicem 4-5 lei pe oră sau 20 de lei o zi întreagă”, spune specialistul clujean.
Navetiştii, principalii „inamici”
Însă politica de parcare nu este singura măsură care poate elibera centrul orașului de mașinile care stau parcate de-a lungul zilei. Specialiştii vorbesc de două direcţii mari care trebuie urmărite în paralel: prima este de a crea alternative cât mai bune - transport public de calitate, infrastructură pentru ciclism și rețele pietonale pentru mers pe jos în siguranță. A doua direcție ține de măsurile restrictive - pietonalizările sau închiderea unor străzi în weekend - și această politică de parcare, care face mersul cu mașina dificil, incomod, scump, mai ales în centru, unde e marea problemă. „Problema nu sunt utilizatorii ocazionali, deși ei sunt cei mai afectați de lipsa locurilor de parcare în centru, ci utilizatorii sistematici, navetiștii cu mașina, care vin și ocupă un loc de dimineața până seara, zi de zi. Ăștia trebuie descurajați cel mai tare de către o politică de tarifare funcțională. Dacă navetiștii - care au serviciul, dar nu și domiciliul în centru - nu vor putea să-și ia un permis anual și vor putea parca numai cu 10 lei pe oră, numărul lor va scădea simțitor. Ei nu vor parca mai departe de destinație, pentru că e un disconfort, ci vor încerca transportul public, care într-o lume normală ar trebui să coste mai puțin pe lună decât parcatul unei mașini în centru”, mai spune Tudor Măcicăşan.
Haosul parcărilor rezidențiale gratuite
Iașul mai are o problemă reală în a trasa și integra în sistem locuri de parcare încetățenite și legale. Sunt foarte multe străzi unde se parchează pe ambele părți, unde este deja loc sau se poate elibera prin sensuri unice. Practic există mult spațiu carosabil ocupat de mașini care parchează legal, în sensul că nu blochează intersecția sau traficul, dar pe locuri încetățenite, unde nu e trasat nimic, fără abonament, fără integrare în sistem. „Eu, când am venit în Iași, am stat în cartierul Dacia. Un infinit de străzi de 7 metri, în care se circulă pe dublu sens, dar cu mașini parcate la bordură, așa că mașinile se așteaptă una pe alta, care ar putea fără niciun efort să devină străzi cu sens unic, cu parcări legale pe ambele părți. Pentru Iași, un astfel de sistem permite constrângerea la anumite măsuri de planificare fericite. De exemplu, poți să dai un loc de parcare la prima mașină dintr-o gospodărie la un tarif, și pentru a doua mașină la un tarif de zece ori mai mare, sau cel puțin triplu. Fără nicio glumă, asta e ceva ce se practică în Europa”, mai afirmă specialistul în mobilitate. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau